A BMW E36 gyártását lassan már 10 éve befejezték, mégis kapható hozzá még típusra szabott xenon-fényszóró is. Igaz a teljes lámpa cseréjénél olcsóbb az izzók átszerelése


A xenon világítástechnika legalább olyan előrelépés a halogénizzókhoz képest, mint azok voltak a hagyományos izzókhoz mérten. Azonban az elterjedésük kicsit lassabban halad drága gyártástechnológiájuk, és a halogén fényszórókhoz képest bonyolultabb szerkezetük miatt. Így még ma is a drágább kivitelű és jellemzően nagyobb kategóriájú autók kiváltsága a xenon, holott a xenon-fényszórók fejlődésében már a negyedik generációt számoljuk.
De miért is jó a xenon fényszóró, azon kívül, hogy bekapcsoláskor jól néz ki, ahogy életre kell a kékeshideg fény, és éjszaka, autópályán előbb lehúzódnak a lassabb járművek a belső sávból, ha xenonos autó közelít hátulról.

Elsősorban jobb a fényszóró által megvilágított terület, mert egyenletesebb a xenon fényeloszlása. Azaz a hagyományos, vagy halogén izzók az autó előtt erősebb fényfoltot vetítenek az útra, és fényük egyenletesen halványodik a megvilágítás-határ felé haladva - felső kép. 

A xenon viszont szinte homogén módon osztja el a fényt, nincs zavaró fényfolt a kocsi előtt, és nem szürkül be a fény a megvilágítási határ közelében sem. Ráadásul a xenon fényszóró által kibocsátott fény színhőmérséklete szembarátabb, tehát kevésbé fáraszt.
Igaz a xenon színhőmérsékletét egészen el lehet tolni a rózsaszín felé, ez jól mutat egy tuningshow-n, viszont fényszóróként semmit nem ér. Általában 4300-6000 kelvines színhőmérsékletű xenon fényszórókat szerelnek a személyautókba, az alsóbb érték fénye kicsit sárgás, a felső jégkék.

A xenon-technológia fejlődése ma már odáig jutott, hogy halogén izzós fényszórókat egyszerűen át lehet alakítani xenon-izzósra. Erre sokan sokféle készletet ajánlanak. Még a két izzószálas H4-es izzók is kiválthatók xenonnal, amelyben üzemmódváltáskor – tompítottról távolsági fényre és viszont – egy kis mechanika mozgatja az izzótestet. A xenon égőben nincs izzószál, két elektróda között maga a nemesgáz izzik és ad fényt. A gáz begyújtásához több mint 20 000 volt feszültségre van szükség, ezért nem szabad még kikapcsolt állapotban sem piszkálni a xenonrendszer trafóját és környékét, és ezért jobb szakemberre bízni a beszerelést. Az ív megtartásához már elég 80 volt és 400 Hz váltóáram biztosítása.


Az utólag beszerelhető xenon-szettek ára - 30 000 és 55 000 Ft között - töredéke a gyári xenon-rendszerekének. A beszerelésük csak akkor nem egyszerű, ha kevés a hely az adott autótípus fényszóróháza mögött. El kell ugyanis helyezni a gyújtótrafókat és a vezérlő elektronikát. Magát a xenon-világítótestet úgy alakítják ki, hogy a szabvány H1, H4 stb. izzó foglalatokba átalakítás nélkül csatlakoztathatók legyenek. Rendszerint csak a plusz vezetékek miatt kell utólagos nyílást vágni a porvédő gumisapkákon. A beszerelés egy gyakorlott műhelyben 1-1,5 órát vesz igénybe. Ez az időráfordítás és a xenonszett ára sem tűnik soknak, ahhoz képest, amit a xenonfényszóró nyújtani képes.

A Hella átalakító készlete a VW Golf III-hoz. A széttelepített fényszóró egységekhez műanyag borító is jár. A készlet csereszabatos a gyári halogén fényszóróval. A Hella xenon ködlámpákat és szúrófényeket is kínál