Passzív biztonság és szélvédőregesztó

A légzsákok a felfúvódáskor a gyenge ragasztóval ragasztott szélvédőt kilökik a helyéről. Így a légzsák sem tudja ellátni a funkcióját, mert nem arra terjed, amerre kell, tehát nem az utas felé, hanem a kocsiból kifelé tágul (fotók: DM)

A napokban Hermann Schwarze, a Teroson-Loctite egyik vezető műszaki embere előadás-sorozatot tartott Magyarországon. Persze a cél elsősorban a vállalatcsoport (mindkét márka a Henkel része) termékeinek az ismertetése, azonban a fejlesztési irányok kapcsán rengeteg érdekes háttérinformációt adtak át. Így például sokan nem is gondolnák milyen fontos a szerepe szélvédőragasztó minőségének-képességeinek.

Teroson szélvédőragasztó

Egy gyenge és egy jó minőségű szélvédőragasztó ára között átlag 7 Euró a különbség. A nem megfelelőt alkalmazva a szélvédőbe telepített funkciók (GPS, rádió, érzékelők) sem feltétlenül működnek jól - ha aragasztó vezetőképes

A korszerű autók karosszériájának a merevítésében a fém szerkezeti részek mellett az kaszni üvegezése is szerepet játszik. Már a klasszikus gumikéderes üvegek is tartottak valamelyest – gondoljunk csak a borulásos balesetekre, mikor ha az üvegek nem robbantak szét, addig a tetőoszlopok sem rogytak meg -, a ragasztott szélvédőkre viszont ez kifejezetten igaz a merevítő funkció. A karosszéria tervezői az üvegfelületek merevítő szerepét is beleszámítják a képletbe.

Teroson Loctite szélvédőragasztó

A ragasztandő felület zsír- és portalanítása is nagyon fontos. Gyártanak erre is spéci anyagokat

Innentől fogva viszont az is számít, hogy az üvegeket milyen módon rögzítik a fém részekhez – ugye a lánc erősségét is a leggyengébb láncszem határozza meg. Tehát a ragasztott szélvédőknél a ragasztó milyensége is igen meghatározó. Annyira, hogy törésteszteken a ragasztók tartóképességét is tesztelik. Sokkal alacsonyabb a karosszéria passzív biztonsági szintje, ha a komoly merevítő szerepű szélvédő baleset esetén a gyenge ragasztó miatt kirepül. A gyenge ragasztó normál autóhasználatkor sem előnyös, mivel rugalmasabb, nagyobb mozgást enged az üvegeknek, így csökken a kocsitest szilárdsága, a karosszéria csavarodik, amely a kocsi képességeit, így a vezetési élményt és az aktív biztonságot rontja.

Teroson szélvédő ragasztó

Friss fejlesztés a nagynyomású kinyomó pisztoly, amely lehetővé teszi a korszerű anyagok használatát

Emiatt az autógyárak nagyon megválogatják kinek a termékét válasszák. A Teroson több autógyártónak a beszállítója a szélvédő-ragasztó terén is – Toyota, BMW, stb. Azonban ősi probléma, hogy a javítóiparban nehéz a gyári minőségi szintet hozni. Így van ez a szélvédőragasztás terén is. Ugyanis a gyárakban könnyebben alkalmaznak nagyobb teljesítményű ragasztókat, hiszen a jellemzően sűrűbb, töményebb anyagot könnyen kezelik a nagynyomással dolgozó, robotizált gyártórendszerekben.

Teroson szélvédőragasztó kartus kinyomó pisztoly

A speciális csőrrel beállítható a ragasztócsík profilja, magassága

Hiába kerül ki egy ilyen anyag a szervizekhez, ha nincs pisztoly, amellyel kinyomható lenne a kartusból, mert a műhelyekben használt sűrített levegős rendszerek nem elég nagy nyomásúak. Emiatt a Teroson szakemberei új pisztolyt terveztek, amely 10-bar fölötti nyomás előállítására képes a jellemzően 10-bar alatti nyomást előállító szerviz-sűrített levegős berendezésekhez. Ezzel már kinyomható a sűrűbb szélvédőragasztó – és még emellett sok minden másra is jó.

Teroson szélvédőragasztó

Egymás mellé hordták fel a gyengébb (már kinyomva) és a merevebb anyagot

Így piacra dobhatták a gyári felhasználásúval azonos minőségszintet képviselő szélvédőragasztókat. Ilyen ragasztót használva a karosszéria merevsége nem csökken, a passzív biztonsága sem csorbul egy szélvédőcsere után. Az anyag már a kinyomáskor sokkal stabilabb, emiatt könnyebb dolgozni vele, merőleges felületre kinyomva se csöppen, nem deformálódik. A szélvédő üveg helyzete így pontosan beállítható, és ugyanígy klasszisokkal jobb eredménnyel használhatók a ma elterjedő panorámatetők ragasztásakor!

Teroson szélvédőragasztó

Függőleges felületre felhordva is alakváltozás nélkül tart az új szélvédőragasztó, ez előnyös a munkavégzésben

Ráadásul az új szélvédő-ragasztó generáció többféle kötési idővel készül, amelyek közül a csúcstermék 1 órán kötés utáni használatot is megenged képességvesztés nélkül. Mert ugye hiába van bent a helyén a szélvédő, a kötési időt ki kell várni, egyrészt a már említett biztonsági megfontolásokból, másrészt az autót használva az üveg elmozdulhat, mivel a kaszni csavarodik, mondjuk egy fél oldallal járdára parkoláskor az üveg ferdén köthet meg, így másnap reggel elindulva elreped. Tehát abszolút nem mindegy mivel ragasztunk, főképp, ha adunk az autónk képességeire és állapotára!

Látható, ahogy a keresztbe tett pálca magassága a kemény ragasztón pontosan beállítható, ugyanez megtehető egy panorámatető-üveggel is. A kép jobb alsó sarkában a két rövid ragasztócsík az eltérő minőség tesztelésére szolgált

Teroson szélvédőragasztó