Lengéscsillapító tuning - felújítás, átalakítás
A két Golf azonos sebességgel szlalomozik, a Golf I mégis jobban dől. Az ok a lágyabb futómű karakterisztika, a mai autók sokkal keményebbek. A kép jól mutatja, mire szmíthatunk keményebb, kisebb lengést és karosszériadőlést engedő lengéscsillapítókkal

Miként írtunk a vágott rugó-ról, mint tuning lehetőségről, ugyanígy képbe jön a lengéscsillapító átépítés-átalakítás is. A kettőben az a közös, hogy nem biztos, hogy elsőre sikerül megkapni a kívánt végeredményt, lehet, hogy kísérletezgetni kell több beállítással. Persze ez jó játék is lehet, bár minden egyes átszereléskor csenget a kassza, még akkor is, ha magunk cserélgetjük a gátlókat, viszont a gátló szétszedését, átalakítását meg kell fizetni.

Lengéscsillapító felújítás, vagy olcsó újAmúgy nem drámai az összeg, a felújítók 6000-15 000 Ft közötti összegért vállalják a történetet. És itt már a lényegre is térhetünk, mert azért bőven akad olyan lengéscsillapító, amely javíthatatlan, így átalakíthatatlan. Vannak autótípusok, amelyeknek a gátló kialakítása miatt nem vállalják a felújítók a munkát, rendszerint visszautasítják a szintszabályzós típusokat, illetve több autó spéci hátsó gátlóinak a felújítását. A lengéscsillapító hibája is ok lehet a felújítás visszautasítására, például, ha elgörbült a lengéscsillapító szár, vagy ha sérült a felületkezelése. Mindkét hiba miatt a frissen beszerelt új szimmering is gyorsan tönkremegy, nincs értelme a javításnak. Persze van úgy, hogy erőltetni kell a dolgot, mert brutál áron kínálják az adott kocsihoz az új lengéscsillapítót – ilyenkor szétszedik a régit, csak a tubus marad meg, és abba beszerelik egy másik típus gátlóját. Ezt a patronos módszert alkalmazzák a gyárak is, láthatunk ilyet régi Audikon, VW-ken példának okáért. A nagyon gyakori autókhoz néha olyan olcsó az új lengéscsillapító is, hogy lehet, nem éri meg felújítani, viszont tegyük hozzá, hogy a hiperolcsó gyakran hiperhitvány is. Tuningolás előtt is érdemes a neten futni egy kört, könnyen előfordul, hogy két gátló itthoni árából az e-bay-en rendelhetünk egy teljes sportfutóműszettet, garanciával.



Rossz, olajfolyásos lengéscsillapítóSzóval vissza a lengéscsillapító felújításhoz, átépítéshez. Mindenképp eljött a pillanat, ha nagyon leng az autó, a kerék elpattog, vagy már izomból jön ki az olaj a gátlóból, bemocskolva a környezetét. A sima felújítást gyorsba vállalják a felújítók, van úgy, hogy a gyakori típus gátlójából van is raktáron, ekkor ott kell hagyni a régit és viszlát. De evezzünk a tuning vizeire, a gátló karakterisztikájának a megváltoztatására.

Először is szét kell szedni a kiszerelt lengéscsillapítót. Szerencsés esetben a Koni-féle menetes véglezárást alkalmazzák, ilyenkor roncsolás nélkül bontható meg a gátló, mert a vége lecsavarozható. Nem olyan szerencsés esetben – ez a gyártás-technológiailag olcsóbb kialakítás – a gátló vége hegesztéssel, vagy peremezéssel zárt. A hegesztett részt le kell vágni, a peremezést felnyitni.



Lengéscsillapító szétszereléseEzután szétszerelik a gátlót. Sima felújításkor kicserélik a szimmeringeket, tömítéseket, feltöltik olajjal, majd összeszerelik a lengéscsillapítót. A menetmentes gátlókon a véget vagy peremezéssel illesztik vissza, vagy menetet vágnak a tubusra és esztergált kupakkal zárják le. A keményítésre érkező gátlókon akad még munka. A lengéscsillapítók karakterisztikája elsősorban attól függ, hogy a szárra szerelt dugattyún nyitott szelepek milyen átmérőjűek, mennyi olajat eresztenek át. Minél kisebb az áteresztő keresztmetszet annál keményebb a gátló. Tehát a szelepek keresztmetszetének a csökkentésével keményíthető a gátló. Ez elsősorban tapasztalati úton történik, ez próbákat jelent, illetve az adott típusba szánt sportgátlók szétszereléses vizsgálatát.



Lengéscsillapító szerkezetePersze ez így egyszerűen hangzik, de több furfangot is alkalmaznak a lengéscsillapítókban. Például ott vannak a gáz töltésű lengéscsillapítók. Tévedés ne essék, nem a hidraulika olajat váltja le gáz, az olaj marad, a mellette levő levegőt száműzik és töltenek a helyére alacsony nyomású semleges gázt – nitrogént. Ez stabilabban viselkedik minden hőmérsékleten, mint a könnyen összenyomható, és a hőmérsékletváltozásra érzékeny levegő. A szétszedett gázos gátlóban a gázt is pótolni kell – a gázt a hidraulika folyadéktól egy szabadon mozgó dugattyú, vagy fojtás választja el. Továbbá létezik ikertubusos lengéscsillapító, amely egyszerűen fogalmazva dupla falú, a két tubus, vagy cső közötti tér szolgál tágulási térként.

Gázos lengéscsillapító (monotube) metszetrajza


Szóval ez a technikai háttere a dolognak. Persze előfordulhatnak botlások az átalakítás kapcsán. Például, hogy rövidebb lesz a gátló, de találkoztunk az ellenkezőjével is, hogy a felújítás-átépítés után az addig 40 mm-et ültetett autó ültetése 30 mm-re mérséklődött – egy kis szakmai hiba.

Összességében járható út a lengéscsillapítók karakterisztikájának a megváltoztatására, így a futómű tuningra a gátló felújítás-átépítés. Azonban nem szabad egyértelmű sikerre számítani, lehet, hogy többedszerre sikerül a keményítés. Mégis érdemes megpróbálni, hiszen egy jó minőségű sport-lengéscsillapító árának a töredékéért megoldható a dolog, főképp akkor nem fájdalmas, ha a gátlók amúgy is csereérettek lettek.

Az egyik legjobb - sárga Koni. De nem olcsó

Kárászy a lengéscsillapító specialista, Koni, Boge, Bilstein, Öhlins