Hella Luminator ködlámpák, egy kis optikai tuning

Bár a köznyelvben minden plusz lámpa ködlámpa, igazából háromféle kiegészítő fényszóró szerelhető az autókra: távfényszóró vagy más néven szúrófény, ködlámpa és keresőfényszóró. Az előbbi lényegében kiegészítő távfényszóró, rallisok tudnának mesélni a fontosságáról. A tompított fényszóróval együtt nem, csak a távfényszórót bekapcsolva világíthat, annak a hatását fokozza. Ami rossz a használatában, hogy a fényszórót lekapcsolva nagyon nagy a különbség a tompított fény pislákolása és a rásegített távfény ragyogása között, így napi használatban az összhatása rossz is lehet.

Hella Comet 300 Blue ködlámpaEzzel szemben a ködlámpa bekapcsolható a tompított mellett is, eredeti szerepe, hogy rossz látási viszonyok között az autó előtt laposan terített fényt szórva javítsa a vezető látótávolságát. A ködlámpákat másképp ítélik meg a magyar szabályok, mint az autógyártók gyakorlata: a gyárilag bekötött ködlámpa akár csak a helyzetjelzőfény mellett is használható, nálunk pedig elméletileg csak a tompítottal együtt világíthat. A hiba nálunk van, mert erős ködben a tompított fényszóró is vakító fényfalat vetít az autó elé, azt kikapcsolva, csak a földközelben világító ködlámpát használva többet észlelhet a sofőr az előtte levő világból.

BMW E30 klasszikus tuning füstszínű fényszórók és Hella Comet ködlámpa



A kiegészítő fényszórók – köd- és távfény esetén egyaránt - felszerelési helyét csak annyiban szabályozzák, hogy nem takarhatják a rendszámot és a gyári világítótesteket. Helyüket inkább az ésszerűség szabja meg. A ködlámpákat érdemes minél alacsonyabbra felszerelni, hogy bevilágíthassanak a köd alá. A mélységnek határt a sérülésveszély szab – érdemes védeni a lámpákat fényáteresztő védőfólia felragasztásával. A szúrófényeket érdemesebb magasabbra, a lökhárító fölé szerelni, hogy minél messzebbre világítsanak. Igazán a kocsi tetejére, vagy fölé nyúló keretre szerelt távfények, már nem távfényszórónak, hanem keresőfényszórónak sorolhatók, és így is vizsgáztathatók le az ilyen magasra szerelt lámpák.

Hella Comet FF200 lámpaA ködlámpa és távfényszóró felszerelési módját a választott lámpa és a kocsi összeférhetősége is megszabja. Szúrófényből csak univerzális típust gyártanak, ködfényszórókból készülnek típusspecifikusak. Ez utóbbiakra azért van szükség, mert az autók többségénél gyárilag kialakítanak ködlámpafészkeket és felszerelési pontokat a lökhárítókban. Ezek két esetben maradnak le az autóról: az olcsó alaptípusok egybe-fröccsöntött lökhárítóinál, illetve az olyan modellek esetén, amelyeket már gyárilag a fényszóróval közös házba szerelt ködlámpával szállítanak. A kiegészítő lámpa felszerelése így minden esetben ad fejtörést. A típusspecifikus fészkekbe csak egy adott forma ködlámpa illeszthető, amelyekből nincs választék. Rendszerint egy gyártó készíti, az, amely a beszállítója az adott autógyárnak. Mivel az ilyen egyedi lámpákat kis szériában gyártják az áruk is ijesztő, párban akár a százezer forintot is elérhetik. Ehhez képest az univerzális lámpák barkácsboltokban és benzinkutaknál látható induló 2-3 ezer forintos ára maga a jutányosság.

Ködlámpa beszerelőkészletAzért a típusspecifikus ködlámpafészek is kicselezhető. A megoldást a tuning cégek adják, amelyek fészekidomokat készítenek. Az idom bepattintható a gyári takarólemezek helyére, bennük pedig kialakítják egy-egy univerzális típus rögzítési pontjait. Mivel az alakos ködlámpák rendszerint kis méretűek, az ilyen fészkekbe csak vetítőlencsés ködlámpa szerelhető. Névtelen modell ára 4000 forinttól indul, a neveseké sem horror, átlag 12 000 forint – hol van ez, a márkaszervizek gyári ködlámpaáraitól, amelyek 30 000-től rajtolnak.



Ködlámpa Micro DE univerzálisA ködlámpafészek nélküli kocsiknál érdemes viszonylag védett helyet keresni a lámpáknak. Ne nyúljon előrébb a lökhárító első síkjánál, és mélyebbre az alsó szoknyánál. A lámpák mindenképp kőfelverődésnek kitett helyre kerülnek ezért érdemes ráccsal, vagy ütésvédő átlátszó fóliával védeni őket. Nem minden lámpához adnak a gyártók beszerelőkészletet, sőt a csúcsmodellekhez lényegében soha – csak a rögzítőfülek kötelező tartozékai a lámpáknak. Inkább az olcsóbb, kommerszebb lámpákhoz adják a rögzítőfülekből, ködlámpareléből, kapcsolóból és néha a vezetékekből is álló beszerelőkészletet.

A rögzítést érdemes lehetőleg láthatatlan módon megoldani, közvetlenül a hűtőmaszk vagy a lökhárító mögötti fémidomhoz csavarozva a tartóelemet. Ez lopásvédelemből is előnyös. Beszerelőkészlet híján meg kell vásárolni a felsorolt tartozékokat. Érdemes márkaszervizekbe benézni, ott ugyanis kapható az adott típushoz illő belső kapcsoló, sőt sokszor olyan relé is, amely közvetlenül a kocsi biztosítékpaneljébe illeszthető, így szakszerűbb a beszerelés. Akad néhány autótípus, amelynél bekábelezik a lámpát, például a jobban felszerelt Opel Astrák esetén. A beszerelés egyik végső, de szinte legfontosabb mozzanata a lámpák beállítása. A ködlámpáknak a kocsi elé kell világítaniuk, ekkor látja hasznukat a sofőr, és így nem zavarják a szembejövőket. A kibocsátott fény színe fehér, vagy sárga lehet, kivételt csak a xenon technikájú kiegészítő fények élveznek.

Hella FF50 és FF75Ködlámpák és szúrófények ma szinte minden olyan helyen megvásárolhatók, ahol autós megfordul. Legolcsóbban barkácsáruházakban, benzinkutaknál és persze a kínai piacon lehet távolkeleti, vagy olasz eredetű lámpákat kapni. Közös jellemzőjük az áttetsző műanyag-papír csomagolás, és az ötezer forint alatti ár. Akad belőlük bőven az autósboltokban is, mert sok autós inkább dísznek tekinti a ködlámpát, mintsem hasznos kiegészítőnek. Viszont az autós boltokban és a márkaszervizekben profi lámpákat is kapni és a nagynevű gyártók is kínálnak elérhető árú, 10 000 forint körüli lámpákat.

A márkás olcsóság magyarázata sokszor a kor, az idősebb típusok kelnek el nyomott áron. Az öregedésre jó példa a Hella óriási Luminator lámpacsaládja, amely ára a két évvel ezelőttihez képest már feleződött. Rendszerint érdemes kicsit többet fordítani a lámpavásárlásra, mert a márkás termékek időállóbbak. Az olcsóbbak baja, hogy foncsorozásuk 2-3 év után leválik, a tömítésük elöregszik, és a lámpa beázik. Persze ekkor, miképp a fényszórók is, a foncsorozás felújítható, csak nem éri meg, olcsóbb megoldás újat venni. A drágább típusok javításának több az értelme, azonban, ha az üvegük repedt, újat kell venni, mert külön bura nem kapható egy típushoz sem – a kőfelverődés a szélvédőjavításban alkalmazott technológiával javítható.

Ködlámpa ködben