Ködlámpa és távfényszóró (szúrófény) felszerelés
Bár a köznyelvben minden plusz lámpa ködlámpa, igazából háromféle kiegészítő fényszóró szerelhető az autókra: távfényszóró vagy más néven szúrófény, ködlámpa és keresőfényszóró. Az előbbi lényegében kiegészítő távfényszóró, rallisok tudnának mesélni a fontosságáról. A tompított fényszóróval együtt nem, csak a távfényszórót bekapcsolva világíthat, annak a hatását fokozza. Ami rossz a használatában, hogy a fényszórót lekapcsolva nagyon nagy a különbség a tompított fény pislákolása és a rásegített távfény ragyogása között, így napi használatban az összhatása rossz is lehet.
Ezzel szemben a ködlámpa bekapcsolható a tompított mellett is, eredeti szerepe, hogy rossz látási viszonyok között az autó előtt laposan terített fényt szórva javítsa a vezető látótávolságát. A ködlámpákat másképp ítélik meg a magyar szabályok, mint az autógyártók gyakorlata: a gyárilag bekötött ködlámpa akár csak a helyzetjelzőfény mellett is használható, nálunk pedig elméletileg csak a tompítottal együtt világíthat. A hiba nálunk van, mert erős ködben a tompított fényszóró is vakító fényfalat vetít az autó elé, azt kikapcsolva, csak a földközelben világító ködlámpát használva többet észlelhet a sofőr az előtte levő világból.
A kiegészítő fényszórók köd- és távfény esetén egyaránt - felszerelési helyét csak annyiban szabályozzák, hogy nem takarhatják a rendszámot és a gyári világítótesteket. Helyüket inkább az ésszerűség szabja meg. A ködlámpákat érdemes minél alacsonyabbra felszerelni, hogy bevilágíthassanak a köd alá. A mélységnek határt a sérülésveszély szab érdemes védeni a lámpákat fényáteresztő védőfólia felragasztásával. A szúrófényeket érdemesebb magasabbra, a lökhárító fölé szerelni, hogy minél messzebbre világítsanak. Igazán a kocsi tetejére, vagy fölé nyúló keretre szerelt távfények, már nem távfényszórónak, hanem keresőfényszórónak sorolhatók, és így is vizsgáztathatók le az ilyen magasra szerelt lámpák.
A ködlámpa és távfényszóró felszerelési módját a választott lámpa és a kocsi összeférhetősége is megszabja. Szúrófényből csak univerzális típust gyártanak, ködfényszórókból készülnek típusspecifikusak. Ez utóbbiakra azért van szükség, mert az autók többségénél gyárilag kialakítanak ködlámpafészkeket és felszerelési pontokat a lökhárítókban. Ezek két esetben maradnak le az autóról: az olcsó alaptípusok egybe-fröccsöntött lökhárítóinál, illetve az olyan modellek esetén, amelyeket már gyárilag a fényszóróval közös házba szerelt ködlámpával szállítanak. A kiegészítő lámpa felszerelése így minden esetben ad fejtörést. A típusspecifikus fészkekbe csak egy adott forma ködlámpa illeszthető, amelyekből nincs választék. Rendszerint egy gyártó készíti, az, amely a beszállítója az adott autógyárnak. Mivel az ilyen egyedi lámpákat kis szériában gyártják az áruk is ijesztő, párban akár a százezer forintot is elérhetik. Ehhez képest az univerzális lámpák barkácsboltokban és benzinkutaknál látható induló 2-3 ezer forintos ára maga a jutányosság.
Azért a típusspecifikus ködlámpafészek is kicselezhető. A megoldást a tuning cégek adják, amelyek fészekidomokat készítenek. Az idom bepattintható a gyári takarólemezek helyére, bennük pedig kialakítják egy-egy univerzális típus rögzítési pontjait. Mivel az alakos ködlámpák rendszerint kis méretűek, az ilyen fészkekbe csak vetítőlencsés ködlámpa szerelhető. Névtelen modell ára 4000 forinttól indul, a neveseké sem horror, átlag 12 000 forint hol van ez, a márkaszervizek gyári ködlámpaáraitól, amelyek 30 000-től rajtolnak.
A ködlámpafészek nélküli kocsiknál érdemes viszonylag védett helyet keresni a lámpáknak. Ne nyúljon előrébb a lökhárító első síkjánál, és mélyebbre az alsó szoknyánál. A lámpák mindenképp kőfelverődésnek kitett helyre kerülnek ezért érdemes ráccsal, vagy ütésvédő átlátszó fóliával védeni őket. Nem minden lámpához adnak a gyártók beszerelőkészletet, sőt a csúcsmodellekhez lényegében soha csak a rögzítőfülek kötelező tartozékai a lámpáknak. Inkább az olcsóbb, kommerszebb lámpákhoz adják a rögzítőfülekből, ködlámpareléből, kapcsolóból és néha a vezetékekből is álló beszerelőkészletet.
A rögzítést érdemes lehetőleg láthatatlan módon megoldani, közvetlenül a hűtőmaszk vagy a lökhárító mögötti fémidomhoz csavarozva a tartóelemet. Ez lopásvédelemből is előnyös. Beszerelőkészlet híján meg kell vásárolni a felsorolt tartozékokat. Érdemes márkaszervizekbe benézni, ott ugyanis kapható az adott típushoz illő belső kapcsoló, sőt sokszor olyan relé is, amely közvetlenül a kocsi biztosítékpaneljébe illeszthető, így szakszerűbb a beszerelés. Akad néhány autótípus, amelynél bekábelezik a lámpát, például a jobban felszerelt Opel Astrák esetén. A beszerelés egyik végső, de szinte legfontosabb mozzanata a lámpák beállítása. A ködlámpáknak a kocsi elé kell világítaniuk, ekkor látja hasznukat a sofőr, és így nem zavarják a szembejövőket. A kibocsátott fény színe fehér, vagy sárga lehet, kivételt csak a xenon technikájú kiegészítő fények élveznek.
Ködlámpák és szúrófények ma szinte minden olyan helyen megvásárolhatók, ahol autós megfordul. Legolcsóbban barkácsáruházakban, benzinkutaknál és persze a kínai piacon lehet távolkeleti, vagy olasz eredetű lámpákat kapni. Közös jellemzőjük az áttetsző műanyag-papír csomagolás, és az ötezer forint alatti ár. Akad belőlük bőven az autósboltokban is, mert sok autós inkább dísznek tekinti a ködlámpát, mintsem hasznos kiegészítőnek. Viszont az autós boltokban és a márkaszervizekben profi lámpákat is kapni és a nagynevű gyártók is kínálnak elérhető árú, 10 000 forint körüli lámpákat.
A márkás olcsóság magyarázata sokszor a kor, az idősebb típusok kelnek el nyomott áron. Az öregedésre jó példa a Hella óriási Luminator lámpacsaládja, amely ára a két évvel ezelőttihez képest már feleződött. Rendszerint érdemes kicsit többet fordítani a lámpavásárlásra, mert a márkás termékek időállóbbak. Az olcsóbbak baja, hogy foncsorozásuk 2-3 év után leválik, a tömítésük elöregszik, és a lámpa beázik. Persze ekkor, miképp a fényszórók is, a foncsorozás felújítható, csak nem éri meg, olcsóbb megoldás újat venni. A drágább típusok javításának több az értelme, azonban, ha az üvegük repedt, újat kell venni, mert külön bura nem kapható egy típushoz sem a kőfelverődés a szélvédőjavításban alkalmazott technológiával javítható.