KGST showcar: Skoda S100
Díjat nyert az idei AMTS-en
Saját kezűleg és a Hederik Tuning segítségével ment az átépítés
Tombol a retro, és ez átitatja a társadalom minden rétegét, az autóőrültek sem kivételek ez alól. Mindezt láthattuk az idei AMTS autó show-n is, ahol napjaink autói mellett egyre nagyobb arányban tűntek fel a hetvenes-nyolcvanas évek típusai. Ezekből mi is különösen érzékenyek vagyunk az egykori KGST gyártmányokra, hiszen azok határozták meg évtizedeken át Magyarország utcaképét. Így a felhozatalra nem panaszkodhattunk, volt miből választani.
Terpeszt a kis Skoda rendesen
Igazán nem teljesen tudatosan választunk, tehát nem döntjük el, hogy milyen évjáratot, márkát, stílust figyelünk. A legfontosabb, hogy nagyon megtetszen az autó. Utána nézzük meg, hogy a kivitelezés minősége, az ötletek megvalósítása tényleg megüti-e a mércét. Nos Marek Horacek Skodája esetén minden össze állt. Klasszikus tuning elemek, gegek, modern hatások, és nagyon minőségi kidolgozás.
Twingo tető profin beépítve, körbekárpitozva
Marek az 1974-es évjáratú autót 2007-ben vásárolta és 2010-ben kezdte el az átépítését, ami közel négy éven át tartott. Az utastér, a futómű és a fényezés utóbbi munkája önmagában 3 hónapot vett igénybe. Természetesen nem ez a "járós" kocsija, kifejezetten show-ra, találkozókra való járkálásra készült. A felújítás a klasszikus forgatókönyv szerint haladt, tehát darabokra szedték az autót, és minden porcikáját felújították, rozsda sehol nem maradt. Igazán nem volt konkrét átépítési koncepció, Marek ahogy haladt, úgy találta ki a dolgokat. A karosszéria vonalait nagyobbrészt megőrizték, csupán a sárvédőíveket peremezték egy kicsit ki, lecserélték a hátsó lámpákat, valamint, és ez igazán nagy dobás, beszerelték a Renault Twingo eltolható ponyvatetejét. Mindez nagyrészt házimunkában készült, a fényezésre vitte profikhoz a kocsit Marek, mégpedig a Hederik Tuninghoz. Itt készítették a gyönyörű fényezést, a szín alapja Nissan kínálatból ered, de maga egyedi, helyben keverték.
Klasszikus lemezmunkával szélesített felni és peremezett sárvédő
Jöhetett a következő nagy dobás, a légrugós futómű beszerelése. Ezzel aztán hasra tehetik a kis Skodát! Hogy jól is működjön az első futóművet kitámasztották, átalakították a lengéscsilapítók bekötési pontjait. A légrugózáshoz maguk a légrugók Mercedes-ből valók. A hátsó futóművet szintén merevítették és kiszélesítették. A lengéscsilapítóknak új tartót építettek, hogy elférjenek a légrugók mellett. A légkompresszor BOSCH , 4 légtartály szolgál a sűrített levegő tárolására. A kompresszort a motortérben, a jobb oldali sárvédőfészekbe szerelték be. Igazi retrók a felnik, amelyek a Skoda 120 gyári lemezei klasszikusan kiszélesítve 4 centiméterrel, a gumiabroncs BF Goodrich175/55 R13 méretű. Megmaradt a felpolírozott króm-dísztárcsa is.
Alaposan kiglancolták a Skoda motorterét is, ahol minden évjáratból a legjobbat találjuk
A motortérben más néznivaló is akad, maga a motor! Az eredeti blokkra a Felícia 1,3-as hengerfejét szerelték, a vezérműtengely a Skoda 110R-ből van (népiesen a sportskodából). A szívó- és a kipufogócsonk Skoda 136, a karburátor Skoda 120L , a váltó 5 fokozatú. A rézhűtő felpolírozva, minden vagy krómozva, vagy fehérre, vagy a kocsi színére fújva. A motor K&N sportlégszűrőn át lélegzik. Új a sport-kipufogórendszer is, beindítva (a show végén meg lehetett tenni), komoly a hangja.
Fehér bőrkárpit mindenütt
Az utastér is külön sztori. Egyrészt nagyon ügyesen kikárpitozták a Twingo tetőt és környékét, ez sokaknak nem sikerül. Másrészt kipakolták a hátsó üléseket, hogy helyet csináljanak a légrugós futómű fényezett légpalackjainak, másrészt a hifi részegységeinek. A fejegység Bemi Germany, az erősítő Magnat Tribal x four limited 1600Watt, a hangszóró Magnat Selection 216 Reference. Az erősítők, kondik és mélynyomó mellett itt két ritka dolog is bekerült a kocsiba, egy diszkógömb, illetve egy lemezjátszó, amit aktív tagként bekötöttek, megszólaltatható. A műszerfalon az előtérben régi rádió díszeleg, a valós fejegységet elrejtették.
Egy kis retro disco a hátsó ülések helyén
De elöl is minden más. A műszerfal karbonozott, új paneleket szereltek be az elölre illesztett komponens szetteknek. Kis sportkormányt foghat a vezető és sportülésben ülhet. És persze mindent fehérre bőröztek, steppelésekkel díszítve. A bőrből mindenhová jutott, a műszerfal tetejére és a kalaptartóra is. Beszereltek kiegészítő műszereket a motorüzem ellenőrzéséhez, a kardánboxoz pedig a légrugós futúmű nyomásmérői és kapcsolói kerültek. Egyedi a váltókar- és gomb is, összehegesztett krómozott lánc koponyával koronázva.
Lényegében mindenütt találni néznivalót az autón, és mindenütt nagyon szépen, részletesen kimunkálták a kocsit. Így újra gratulálunk Mareknek az autójához!