Teszt Skoda Superb 1.8 TSI Miénk itt a tér
A klasszikus limuzinok formavilágát felelevenítő, ultranagy hátsó lábterű új Skoda Superb némileg az autóipar érthetetlen jelenségei közé sorolódott legalábbis számomra. Mit akarnak Skodáék? Rendben, hogy nagy, de minden csak a tér? Értem a cseh újító szellemet a trükkös csomagtérajtóval, de olyan furán rövid a fara a kocsinak és különben is túl sokat körbelelkendezték már ahhoz, hogy ne csupa kérdőjellel üljek be a volánja mögé. Megemlítem, hogy VW Passat CC-ből ültem át, tehát ha lelkendezni fogok én is, az nem fogható arra, hogy előtte valami kicsit és kényelmetlent használtam!
Pozícionálás
Alapvetően felső-középkategóriájú autó, de nagyon ráközelít a nagykategóriára, akár a helykínálatát, akár a teljes hosszt nézzük közel öt méter az új Skoda Superb hossza. A típus indulóára 5,9 millió Ft, ezért 1,4 literes, 125 lóerős motorral és kéziváltóval jutunk hozzá. Az általunk tesztelt 1,8 literes direktbefecskendezésű 160 lóerős turbómotorral, kéziváltóval 6,35 millió Ft a kocsi indulóáron. Azonban tesztautónk rengeteg extrát tartalmazott, számos értékes felszereléssel, így 8 781 000 Ft az ár a Skoda honlap konfigurátora szerint.
Kívül
Érdekes jelenség az új Skoda Superb. Klasszikus formájú az autó, arányhiba talán a farnál érezhető, mert ilyen hosszú orr és utasfülke után rövidnek tűnik a hátsó túlnyúlás. Pedig nem az, mint derül ki az 565 literes csomagtartó által. Nekem az a benyomásom, hogy nagyon fotogén az autó, a képeken jobban néz kis, mint a valóságban. Ez nem jelenti azt, hogy csúnya az autó, inkább több rajta a szokatlan részletmegoldás. Így a hosszú nózi a Skoda jelvénnyel, amely kimagaslik az orr síkjából, vagy az egészen laposan vezetett sárvédő hátak. Egy-egy nézetből olyan fura, de vélhetően épp ezek a különlegességek teszik egyénivé az autót. Meg hát több olyan megoldás is van rajta, amit nézve bekönnyezhetünk az ámulattól. Például az első fényszóró formája, amit tetéznek a foncsorba nyomott Superb felirattal.
Vagy a széles krómkeret az ajtókon, amitől olyan érzésem támadt, főként a hosszú hátsó ajtót nyitva, mintha Erzsébet Királynő sofőrje lennék pár évtizeddel korábban. És ebből már kiderül, hogy mi volt a Skoda szándéka az új Superb-bel: rangot adnak a típusnak. Már nem Passat mutáns, amelyet leginkább a taxisok díjaznak! Teljesen önálló típus! Ráadásul, hogy ne menjenek át ódivatúba, kitalálták a trükkös ötödik ajtót! Ez ugye nyitható normál négyajtós módjára, vagy teljesen, a szélvédővel együtt, amely ugye sokkal praktikusabb mód. Enélkül a kocsi nem lenne több egy feltörekvő nagy autónál mint egy Európában eladhatatlan Hyundai Grandeur -, így viszont egy merész, mai, jövőnéző autó, amellyel az öltönyt eldobva lehet menni hétvégén síelni, bringázni, focizni vagy moziba!
Merthogy fiatal a konstrukció. Szóval megfogott ez a másféltonnás vas-üveg-műanyag komplexum. Figyeltem a kocsit kívülről, mozgásban, és más kocsiból is olyan tekintélyt parancsoló soha nem gondoltam, hogy majd ezt írom le egy Skodáról. Ráadásul mindig gonoszul átbújok minden autót, azt lesve milyen az összeszerelési minőség, a technológiai kultúra. A Skodák általában jól veszik ezt a próbát, ez a Superbnél sincs másképp, csupán itt is rátettek egy lapáttal a minőség abszolút a prémium márkákhoz közelít!
Belül
Az új Skoda Superb az utastérben is bizonyít. Jó minőségű anyagok, szép összeszerelés, egy kis hibát találtam, a műszerfalon egy díszléc finoman elállt, elengedett a rögzítése betudom a korai szériának, amúgy nem zörgött, nem mozgott, csak a búvármunkám eredménye. Mint ahogy kívül a fényezésről, a lemezalkatrészek préselési minőségéről, az acél hullámmentes felületéről látszik, hogy adtak az alapanyagok minőségére, úgy az utastérben is ezt érezni. Bátran mondom ki, hogy már-már Audi szintű a kocsi. Egy hajszál választja el tőle, amit biztosan pontosan tervezett hajszál, hogy ne veszélyeztesse a Superb a prémium testvér köreit. Eddig Skodáknál még nem éreztem ezt. Az Octáviánál is megnevezhető, hogy egy Golf mitől jobb például a hangszigetelésben, amit csendként érzékelünk. Nos, a Superb csendes belül. Itt olyan apróságok tűnnek fel, mint a középső könyöklő hátába telepített digitális kijelző, amely a hátul ülőket tájékoztatja az időről és a külső hőmérsékletről. Ilyen sofőrös hatású autóban azt hittem elsőre, hogy innen külön szabályozható a kondi a hátsó üléseken, és így 4 zónás a klíma. Valójában csak két zónás. Úgy gondolom egy ekkora Audiban 4 zónás lenne. Persze egy ekkora Audi jóval drágább csemege, szakadjunk is el ettől a hasonlítgatós vonulattól.
Szóval hátul kezdem, mert a Superbre kiváncsiak mindig a hátsó ajtót nyitják ki először. Hogy láthassák az embertelenül nagy hátsó lábteret. Lemérni sincs értelme, mert látványra is hatalmas. Az ülések kényelme is rendben van, jól formázottak, kényelmes a támla dőlése, hosszú az ülőlap középen azért itt sem utaznék hosszútávon. A némi felárért kapható rolókkal szépen el is sötétíthető a szintén némi felárért enyhén sötétített hátsó üvegzet a hátsó szélvédő rolója kézzel felhúzható, a német márkában motoros is lehetne. A fűtés-szellőzést nem csak alul vezették hátra, hanem a B-oszlopokon is. Szóval igazán komfortos utazási lehetőséget biztosít a Superb hátul. De elöl is jó ülni. A térkínálat rendben van, az ülések jól formázottak, a kárpitok jó tapintásúak, nagyon kerek az autó. A díszítés is elegáns, semmi giccs, vagy túlkapás. Pakolóhelyből is van elég, a kardánbox pohártartóit is rolóval eltakarhatjuk, szóval hozza a Superb belül azt a bizonyos pluszt.
Motor, sebességváltó
Új Skoda Superb tesztautónkat 1,8 literes turbómotor mozgatta. Hengerenként négyszelepes, a blokk és a hengerfej is könnyűfém, az üzemanyagot közvetlenül a hengerekbe fecskendezik. A teljesítmény 160 lóerő, a korán ébredő nyomaték 250 Nm. A motor szépen jár, egyenletesen és erőteljesen húz, könnyen felpörög, érzékeny a gázadásra. A hatfokozatú kéziváltó pontos és jól illesztettek a fokozatai. 130 km/h sebességnél hatodikban 2800-at forog a motor. Az egyes sem ideges, nagyon szépen lehet vezetni az autót. A 8,6 mp gyorsulás már elárulja, hogy a Superb nem egy lomha dög, méreteit meghazudtolóan gyorsul, nagy sebességnél is rugalmas, nem kell folyton visszaváltani. Ehhez képest a városi, téli üzemben elfogyasztott tíz liter per száz kilométer benzin nagyon jó érték!
Kormányzás, menetviselkedés
Mint már említettem nagyon jó vezetni az új Skoda Superb-et. Kiegyensúlyozott, nyugodt egyéniség. A haránthátralátás korlátozott ugyan, de pótolják a tükrök és a részben oldalra is figyelő feláras parkolóradar-rendszer. A rugózás kifejezetten komfortos, de nem túl lágy, az egyenesfutás kiváló, a kormányérzékenység jól eltalált parkoláskor gombnyomással könnyíthető, de nem éreztem szükségét. A fék pontosan adagolható, a kupplung lányosan finom. A hirtelen kormánymozdulatokra gyorsan és pontosan reagál a nagy kocsi. A napi vezetői munkát jól segítette például az emelkedőn elindulás könnyebbé tevő visszagurulásgátló, eddig a Superb ilyen rendszere tetszett a legjobban az összes közül. Jó érzés, hogy mellette megmaradt a hagyományos kézifék is. A fényszórók jó hatásfokúak, a kanyafénként is funkcionáló ködlámpák is jó szolgálatot tettek.
Kinek igen, kinek nem?
Nem csak cégautó szerepkörben tudom elképzelni az új Skoda Superb-et. Jófej csomagtérajtajával kategóriabontó, többfunkciós kocsi. Szerintem a márka presztizse is nő a Superb által.
Kinek nem? Aki nem szereti a jó autót.
Motor, erőátvitel
Négyhengeres 16 szelepes DOHC turbófeltöltős közvetlen befecskendezésű befecskendezésű benzinmotor elöl, keresztben beépítve. Elsőkerékhajtás, hatfokozatú kéziváltó.
Hengerűrtartalom: 1798 cm3
Teljesítmény: 118 kW (160 LE) / 5000 ford/perc
Nyomaték: 250 Nm / 1500ford/perc
Súly/teljesítmény arány: 9 kg/LE
Karosszéria
5 ajtós, önhordó acélkarosszéria.
Menetkész üres tömeg : 1455 kg
Hosszúság: 4840 mm
Szélesség : 1815mm
Magasság: 1460 mm
Tengelytáv: 2760 mm
Csomagtér űrtartalma: 565/1670 l
Üzemanyagtartály űrtartalma: 60 l
Futómű
Elől: független felfüggesztés MacPherson rugóstagokkal, hátul multi-link felfüggesztés
Keréktárcsák mérete: 7x16
Gumiabroncsok mérete: 205/55 R16
Menetteljesítmények
Gyorsító képesség 0-100 km/h: 8,7 sec
Végsebesség: 220 km/h
Tesztfogyasztás: 10,5 l/100 km