Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception
Fotók: DM

Mikor visszavittem a Renault Fluence 1.5 dCi Exception tesztautót derült ki, hogy nem azt hoztam el egy héttel korábban, amit nekem szántak. Eredetileg egy egyhatos benzinest nyergeltem volna meg, viszont kulcs-csere miatt a full-extrás dízelt vittem el. De nem zavart senkit. Engem sem, hiszen a voatűr ezzel a dízellel olyannyira keveset fogyaszt, hogy hosszútávon a tankolás ritka izgalmas programmá szelidül, nem stresszhelyzet. Meg persze azt is szeretem, ha egy autó helyesebben néz ki, és a sokféle, extralistás cuccot is ki lehet próbálni.

Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

Szóval mint már a korábbi Renault Fluence tesztben elregéltem tetszetős az autó formája, csak a hasmagasság nagy kicsit, ami persze nem feltétlenül hátrány a rossz minőségű utakon, nem parkolásbarát járdaszegélyeken. Lendületes és harmonikus az autó vonalvezetése, izgalmas, hogy az azonos alapok ellenére más az orr, mint a Mégane-okon, jelezve a típuselkülönülést. Jól sikerült a csomagtartó felvarrása, formailag kerek a kocsi, tényleg önálló modellnek mutatja magát.

Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

Tesztautónk spécisége volt a küszöbidom, az első-hátsó lökhárítótoldat, valamint a csomagtartóra illesztett kis légterelő. Tetszettek ezek a holmik, jó a minőségük, formailag klasszul illenek az autóra, és a középen felhúzott jelleg miatt az első toldat csak akkor ér le, ha a normál lökhárítót is levernénk. Tehát nem okoz használati hátrányt, nem kell rá jobban odafigyelni, de a kocsink mégis egyénibb, mutatósabb vele.

Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

Feltárva az ajtót azonnal lejön, hogy az utastérben is magasabbra tették a lécet. Persze kinek nem ütné ki a szemét a bőrkárpitos ülések, a bőr a volánon, a kétzónás légkondi. Az extráktól eltekintve az alapkomfort szolgáltatásaiban a kocsi igen jó szintet hoz a kategóriájában, elég a hely elöl, hátul ultranagy (csodálkozom, ha valaki ezek után észérvektől vezérelve Laguna-t vásárolna). Elég jól formázottak és kényelmesek az első ülések, a hátsók ellen csak a kissé rövid ülőlap a kifogásom.

Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

Kárpit-anyagilag félárbócos a kocsi, mert puha anyagot csak a műszerfalon találunk, illetve tesztautónk magas felszereltsége okán itt jutott az amúgy full-kemény-műanyag ajtópanelekre bőrbetét. Szóval kicsit sok a keményebb anyag, de legalább rendesen összerakták. Igazán csak az ajtónál zavaró a keménység, ahol könyökölne az ember unalmas-dugós szitukban, jobb puhán könyökölni mint keményen. Majd télen nem fog zavarni a sok gönc miatt.

Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

Bezzeg a csomagtartó. Kategóriájában csak a Skoda Octavia múlja felül, de persze a cseh kocsi azonos képességekkel jóval-sokkal drágább. Mondjuk míg a literekről le lehet mondani, az Octavia másik előnye a nagy csomagtérajtó, ami a Fluence esetén kicsi. Tehát szűk a bepakolónyílás (magas perem, kis magasság), így van egy nagy csomagterünk, amit megpakolni macerás, egybe-nagy cuccot pedig hiába férne el bent, nem tudunk betenni, legfeljebb szétvágva. De ha családi elruccanás táska és miegymás mennyiségét tömködjük bele, akkor világbajnok, csak arra vigyázzunk, hogy a zsanérok olyan régimódiak, belógnak lecsukva a hasznos térbe, azoknak az útjába ne tegyünk semmit. Nem tudom mikor felejtik már el az autógyártók ezt az 1931-ben konstruált zsanér-megoldást, de bizonyára sokára, ha még egy Citroen C5-ben is ilyennel találkozunk (bizonyára hiper olcsó).

Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

Ha már meg van pakolva, lehet vezetni a járművet. Az 1,5 literes, 105 lóerős dCi szolgált egy kis meglepetéssel, lehet, hogy csak egyedi nyűg volt, de alacsony fordulaton nagyon halovány volt a nyomatéka, úgy kellett vele indulni, mint egy benzinessel, és a váltási pontokat is úgy megválasztani, hogy a magasabb fokozat kezdő fordulatszám-értéke ne essen 1700/perc alá. Mert ott csak nyüglődött a kocsi. Utána szépen húzott. A hozzá csatolt hatgangos váltó a szokásos Renault-os hosszúkarú, nagy kapcsolási utakon járó típus, az áttételezése a sok fokozattal nem feltűnően hosszú. Hatodikban, 130-nál 2700-at forgott a főtengely, ami jó érték, szerencsés zajilag és fogyasztásilag is.

Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

Az autó futóműve sem okozott meglepetést. Korrekt úthibaelnyelő képesség, jó egyenesfutás, gyors kanyarokban jól uralható enyhe alulkormányzottság jellemzik. A rugózás az enyhén feszes kategóriába tartozik, messze van már az első generációs négyajtós Mégane Classic, amely pattogott rendesen. A fékek fogáspontja is határozott, a fékerő adagolhatósága is tetszett.

Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

Most meg visszakanyarodnék az extrákra. Mert a kocsi így, a top-Exception felszereltséggel és az egymilliót érő plusz extrákkal 5,4 millió Forint. Tehát nem mindegy mire szórjuk a pénzt. Így szórnám a hátsó árnyékolókra, de nem szórnám a bőrülésekre, se a tom-tom navira, xenon-t csak akkor vennék, ha sokat járnék vidékre. Valószínű, hogy a 17 colos felniből sem vennék gyárit, ráraknék egy OZ-t mondjuk példaként olcsóbbért. 

Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

De lehet, hogy a topfelszereltség sem kéne, mert a kétzónás kondi kezelése és vezérlése idegesített, sok a kis gomb, a működés dinamikája sem volt szimpatikus. A felszereltséghez tartozó tolatóradar már Pesten figyelmeztet a Szabadság-szoborra, persze lehet ez beszabályzás kérdése, a kondi ügy meg egyéni nyűg. Az ülés deréktámasz állítója meg hihetetlenül rossz helyen van, alig lehet hozzáférni a könyöklőtől.

Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

És az is igaz, hogy az azonos képességű konkurensek között messze a legjobb áron a Fluence-t kapjuk meg, még nyakig felszerelve is. Így a Renault tartja magát a hagyományokhoz, és Magyarországon ő kínálja pár hónap kihagyás után ismét a legkedvezőbb árú alsó-középkategóriás négyajtós kínálatot, amelynek az árlistája hitelt vállalva 3,1 milliótól indul. Csak a Kia versenyezhetne velük, de nekik nincs négyajtósuk.

17 colos felnik extrafelszerelésként. Az Exception szinthez 16-os jár
Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

Xenon fényszórókat is kapott a tesztautónk
Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception

Teszt Renault Fluence 1.5 dCi Exception