Teszt Peugeot 3008 1.6 THP Tegnapi sci-fi
Fotók: Dombóvári Mihály
Magas építés, üvegtető, fényűzően berendezett utastér komoly cockpittal, head-up display, látványosan előbúvó navi képernyő. Persze a dolgok javát már rég megszokhattuk az autókban, de a Peugeot valahogy úgy tálalta a 3008-asban a jelen technikáját, hogy azt mondom, így együtt nagyon hatásos. Még akkor is, ha egy olyan autóban van, amely eddig távolabb állt a Peugeot stílusától, hiszen autóik formaterve rendszerint a kecsesség, légiesség felé hajlott. Egy terepjárók ihlette SUV igen ritkán kecses, még akkor is, ha rendesen nyakon öntötték Peugeot stílusjegyekkel. Szóval még szoknom kell, hogy itt vannak a Peugeot SUV-ok. Persze miért ne lennének itt, ha a Skodától a Fordig minden gyártó kirakta már a kirakatba hasonló termékét, senki nem maradhat le, kihagyva egy piaci részt.
Karosszéria | |
Kidolgozás | 5 |
Formai alaposság | 5 |
Fényezés | 4 |
Praktikum | 4 |
Stílus | 5 |
Szép nagydarab autó a Peugeot 3008. Hosszra nem is, hiszen a Peugeot 308 SW kombi hosszabb, de mint jelenség igen. A 308-as után azt hittem már nem nőhet nagyobbra a Peugeot-száj, de itt egy még nagyobb. A nagy maszk kicsit nyers külsőt kölcsönöz az amúgy szépen vasalt karosszériának, mint mikor egy lány a nyári ruhához bakancsot vesz fel. De hát ilyen a vagányság. A kocsin volt hely ahhoz, hogy a formatervezők eljátszanak, és azt is tették. Mindenütt van valami megnézni való, egy beömlőnyílás, egy króm dísz, egy trükkös ív. A far hasonlómód izgalmas, még akkor is, ha nem egyértelműen Peugeot-stílus. Ledes hátsó lámpák, marcona arculat, áldiffúzor. De a forma nem minden, vannak ötletek is, mint a le- és felnyíló hátsó ajtó, amelynek alsó része kiszakít egyet a lökhárítóból is, hogy könnyen pakolható legyen a magas padlószínt miatt felkapaszkodott csomagtartó. Autónkat, amely meglehetősen jól felszerelt volt, sok króm díszítette a tükröktől az ablakkeretekig. Az említett tükrök aljába kilépőfényeket szereltek megláthatod este a városban a járdán a kutyagumit. Az autó összeszerelési minősége jó, a fényezés szintén.
Utastér | |
Beszállás-kiszállás elöl | 4 |
Beszállás-kiszállás hátul | 4 |
Vezetői helyzet | 5 |
Kilátás | 4 |
Helykínálat elöl | 4 |
Helykínálat hátul | 5 |
Ülések elöl | 5 |
Ülések hátul | 4 |
Felhasznált anyagok | 5 |
Kidolgozás | 5 |
Praktikum | 4 |
Stílus | 5 |
Csomagtartó méret | 5 |
Csomagtartó praktikum | 4 |
Csomagtartó rakodhatóság | 4 |
Utastér-csomagtér variálhatóság | 4 |
Szóval, mint már az előszóban említettem bent nagyon high tech a Peugeot 3008. De nem csak a felszereltsége miatt, a formaterv szintén hatásos. Eleve a vezető tényleg egy komplett kezelőpult mögött ül, mintha a feladata nem is autó irányítása lenne, hanem valami magasabbrendű gépé. A középkonzol szép ívben fut le a vezető mellé, ahol kiszélesedik a váltókulisszánál és a szélességét megtartva formálódik át könyöktámasszá (benne rekesz, benne jackdugós csatlakozó:aux). Az egész egység masszívságát hangsúlyozza az anyósülés belső feléhez tett kapaszkodó, mintha fenemód terepezésre készülne minden. Mindez nagyon körülveszi a vezetőt, ez olyan meghatározó élmény a kocsiba. Amúgy a berendezés jó minőségű anyagokból készült, puha a műszerfal, szép az összeszerelés. Kifejezetten sport-terepjárós a feeling.
Mindehhez dukálnak a nagy és kényelmes, esetünkben bőrülések, hátul szintúgy rendben vannak az ülések (jól döntött támla, hosszú ülőlapok), és a hely is ok. Mögöttem 20 centi a térdhely, a középen ülést segíti, hogy sima a kocsi padlója. A tesztautónk nagyon fel volt szerelve, a már említett teljes üvegtető, headup display, navi mellett volt szépen szóló hifi bluetooth-szal, elektromos kézifék (amit speciál nem szeretek egyik autóban sem). Az kicsit zavar, hogy a tető nem nyitható csak a vászon húzogatható, de ennél a kocsinál különösen hatásos élmény volt üvegezve lenni. A csomagtartó trükkje, hogy az ajtaja le- és fel nyílik, így könnyebb a pakolás. A csomagtartó aljába is van egy nagy rekesz.
Motor | |
Teljesítmény | 4 |
Nyomaték | 4 |
Rugalmasság | 4 |
Zaj | 5 |
Fogyasztás | 3 |
Hajtás | |
Váltóáttátelek | 4 |
Váltó kapcsolhatóság | 4 |
Végáttétel | 3 |
Az 1,6 literes turbómotor finom darab. 150 lóerőt teljesít, egyenletesen húz, csendes és rugalmas, már 1500-2000 f/perc-től éled. Azonban annyira véleményem szerint nem illik a kocsi egyéniségéhez, a motor sportos jellegű, a kocsi nem az, legalábbis nem ugyanaz a szakág. Ez a motor a sima 308-ban ideális, a Peugeot 3008-hoz egy nagy dízel illik, nagy nyomatékkal. Igaz ez inkább csak érzés, mert az adatok nem feltétlenül támasztják alá a tézist, hiszen a 3008 jobban gyorsul mint az azonos motorú 308 SW. Jónak értékelem a fogyasztást, ami országúton 8 liter, városban 10 liter. A motorhoz 6 fokozatú, hosszú utakon járó váltót illesztettek, emiatt is nem túl jó az autó reakciókészsége, a gyors manőverekért, váltásokért meg kell dolgozni.
Futómű | |
Rugózási komfort | 4 |
Úthibaelnyelőképesség | 4 |
Fekvőrendőr átlépés | 4 |
Zaj | 5 |
Egyenesfutás | 5 |
Kanyarstabilitás | 4 |
Reakciókészség | 3 |
Kormányzás | 3 |
Fordulókör | 3 |
Mintha a Peugeot éreztetni akarta volna, hogy a 3008 nagy és terepes jellegű. Kicsit nagy a kormány ellenállása (pedig sportosan vágott aljú), kicsit feszes futómű, megszoktuk a márkától a komfortosabbat. Amúgy jól sikerült a futómű hangolása, mert nem üt fel úthibán, nem dobál (még fekvőrendőrön sem), jó az egyenesfutás, rendben van a lengéskényelem, és autópályán is csendes a gumik 235/45 R18 méretűek. A vágott aljú kormány jó fogású, minden kezelőszerv finoman működik, a kormányszervó érezteti az autó méretét. A kocsiba több vezetéssegítő rendszert is beépítettek, például a head-up displayt, amelynek a vetítési magassága állítható, több információt jelenít meg, például autópályán a távolságkövető radar üzeneteit is, amely kiírja, hogy utolérve valakit, hány másodperce van a sofőrnek reagálni.
Ár-érték | |
Listaár | 4 |
Alapfelszereltség | 4 |
Extrák ár-érték aránya | 5 |
Presztizs-értékmegőrzés | 3 |
Újra eladhatóság | 3 |
Fenntartási költség | 3 |
Pluszpont | 5 |
A Peugeot 3008 listaára 5,3 millió forinttól indul, az alapkocsi 1,6 literes, 120 lóerős szívómotorral kerül a szalonokba. Tesztautónk a 150 lóerős turbós benzinessel (egyhatos), a legjobb felszereltséggel, 6,9 millióért hozható el. Ennél drágább már csak a kétliteres fullos dízel lehet. Jó az alapfelszereltség, kedvező áron kaphatók az extrák. Az autó értéktartása nem lesz a legjobb, egyrészt a benzinmotor, másrészt a kategória viszonylagos magas ára miatt.