Teszt Mazda6 2.5 GT

Fotók: Dombóvári Mihály

A Mazda mikor a középkategóriájú típusainál átállt a 626-ról a 6-os jelzésre, nemcsak nevet, de filozófiát is váltott. Az egykori szürke eminenciás reverendát leváltotta a sportruházat, amely sokkal egyénibb, ráadásul a kinézethez megfelelő műszaki tartalom is társul. Már rég nincs szükség a Xedos sorozatra, hogy feltűnő legyen a Mazda. A második generációs 6-os tovább vitte az elődje által elindított formai nyelvet, vagány, sportos megjelenés, és szerencsére a technika is szépen összeállt.

Pozicionálás

Teszt Mazda6 2,5 liter, 170 lóerőA Mazda6 középkategóriájú autó, ennek megfelelően szépszámú konkurenssel körülvéve. A sportos karaktere miatt azonban sok azonos kategóriájú autó nem számít közvetlen versenytársának. A Mazda 6 háromféle karosszériával készül, négy- ötajtós, valamint kombi kivitelben. Az indulóára 5,8 millió Forint az 1,8 literes motorral, tesztautónk, a 2.5 GTA 7,7 millió Ft-ba kerül. Így a három legdrágább Mazda6 verzió közé tartozik. Konkurensei között viszont nem a legdrágább, ennek talán az is az oka, hogy ebben a hengerűrtartalom kategóriában ma már rendszerint több lóerőt mérnek ki, mert térnek át a gyárak a turbómotorokra. Viszont az erőt több pénzért adják.



 

Kívül


Teszt Mazda 6 2.5 GTAIgazán jó látvány a Mazda6. Lendületes a vonalvezetése, látványosak a hangsúlyozott kerékjáratok, trükkösek a lámpák elöl is és hátul is. Mintha a végső forma elfogadása előtt egy tuningcégnek is megmutatták volna az autót. A kocsi orrán uralkodó a V-alak, ez amolyan Mazda márkajegyként is funkcionál. A fart inkább a „levél” formák légiessége határozza meg. A sok szép, alaposan kidolgozott részletet látva az az érzése támad az embernek, hogy jó pár formatervező lelte örömét a kocsi kialakításában. Feketében különösképp mutatós az autó a visszafogott króm díszítésekkel, az ezüst színű sportos kiegészítőkkel és a jól kirajzolódó lámpákkal. A 2,5 literes motort jelzendő hátul 2 kipufogó töri át a lökhárítót, és kapott a kocsi egy kis hátsó spoilert is, valamint lefóliázták a hátsó ablakokat. De nem csak a szemnek öröm nézegetni a Mazdát, műszakilag is jól kimunkált a karosszéria, pontosak az illesztések, jó minőségű a fényezés. Egyvalami róható csak fel neki, hogy a lemezeit és fényezett felületeit nem védi könnyen cserélhető vagy „karcálló” műanyag csík, így a parkolói adok-kapoknak ki van szolgáltatva.


 

Belül

Mazda 6 utastér 2.5 GTA tesztA Mazda6 utasterében is dominál a sportosság. Ezt jelzik az ezüstszínű műanyag betétek, a fém pedálok és lábtartó, a sportosra formált bőr-szövet kárpitozású ülések. Vagány a műszerfal is, a műszerek cső-alakú árnyékolók végébe ülnek, alu-karikákkal díszítve. Pazar a kivilágításuk is, a műszerfalon a mutatók vége kéken világít, miközben piros az alapfény. Az analóg kijelzésű órák mellet, középen van egy központi digitális kijelző. Lényegében minden autó-funkció vezérelhető a kormányról, de 1 hét alatt nem sikerült készségszinten elsajátítanom, annyi mindent kéne megjegezni hozzá. Kell a használati utasítás még a rádióbeállításhoz is. Természetszerűen állítható az ülés és a kormány magassága. Az első ülések jól sikerültek, fogják és támasztják a benne ülős testét, kényelmesek, és a kárpitozásuk tapintása is jó. A hátsó ülések hasonló előnyökkel bírnak, egyetlen hátrányuk, hogy, ha egy harmadik személy is be akar ülni, akkor úszott a kényelem. A térérzet nem olyan fejedelmi, mint a magasabb építésű autókban. 

Teszt Mazda 6 2.5 GTA jó ülésekAz elöl ülők fejéhez elég közel nyomul az A-oszlop a lapos szélvédő miatt, teljesen leeresztett üléssel a fejem fölött 17 cm-maradt (172 cm testmagasság és nem vagyok punk). Magam mögött 22 cm a térdhely, így ebben a témában a kategóriája rosszabjai közé tartozik a Mazda6. Az utastér szolgáltatásaival nincs gond, kényelmesek a könyöklők, sok a rakodóhely, sőt több kényeztető finomságra is futotta, mint az első ajtók alatti küszöb koptatói, amelyeken kéken világít a Mazda6 felirat. Persze lehet, hogy jobb lett volna, ha ehelyett elrejtik az első ülésből kilógó kábeleket (ülésfűtés, foglaltság jelző vezetékei), amelyek az első ülést előre húzva csupaszon néznek a világba. Jól felszerelt volt a kocsink parkolóradarral, légzsákokkal , ülésfűtéssel, automata vezérlésű, egyértelműen kezelhető kondival, füllhallgató és szivargyújtó csatlakozóval a hátsó ülések előtt a középkonzolban, zárható kesztíűtartóval és egy igen jó, Bose hangszórókkal felvértezett hifivel. A csomagtartó elég nagy, csak néhány rakodórekesz hiányzott belőle. A műanyagok minősége a régi japán autókra emlékeztettek, az összeszerelés minősége nagyon jó.


Motor, sebességváltó


Mazda 6 teszt 2.5 literes négyhengeres motorA Mazda már nem V6-os motorokat ad – pedig de jó is volt régen az 1,8 literes meg a 2.0 literes V6! -, most a nagy hengerűrtartalmú, 2,5 literes motor is 4 hengeres. A teljesítménye 170 lóerő, a nyomatéka 225 Nm. Nem éppen egy kiélezett motorról van szó. Viszont már alul is hú. és 6000-ig pörgethető. Közben  3500-nál van egy „ráadás” teljesítmény érzés, ott agilisebb a motor. Mégis többet vártam a nagy benzinestől. Amúgy a motornak igen kellemes az orgánuma, de nem tolakodó a hang, még nagy sebességnél is csendes az autó. A motorhoz 6 gangos váltót csatlakoztattak, amely nagyon pontosan kapcsolható. Viszont az alapvetően azért erős motorhoz viszonylag rövid a végáttétel, jó a fokozatelosztás, de magas fordulatszámértékek tartoznak a sebességekhez. Igaz ez legfeljebb zajban zavarhatna, ha zajos lenne a kocsi, viszont van még egy hozománya is, egyes fokozatban ideges az autó, nehéz szépen indulni vele.


 

Kormányzás, menetviselkedés


Teszt Mazda 6 2.5 GTAEzt azt hiszem egy olyan bekezdés, amelyben remekel a Mazda6. A kormány jó fogású bőr, ideális átmérővel, érzékeny és pontos. Mondjuk a fordulókör kicsit nagy. A futómű rugózási karakterisztikája inkább kemény, mint lágy, de nem rázós, jelzi ugyan az úthibákat, de nem üt fel. Az egyenesfutása kiváló, kanyarban kezes és béketűrő, gyors irányváltásokkor is stabil. A fék hatásos és jól adagolható, kicsit zavaró, hogy a kézifék a jobb kormányos eredetnek megfelelően a jobb oldali üléshez van közel, így kicsit kényelmetlen a kezelése. A kocsi nyugisan és élvezetesen is autózható. A mai formák ellenére kicsi a holtteres terület, jó a kilátás, a tükrök is jól sikerültek.



 

Kinek igen, kinek nem?

Magamnak is javasolnám, mert kedvelem ezt a méretkategóriát, a sportos, lendületes, egyedi formát, a japánosan ésszerű kezelhetőséget, a trükkmentességet. Ami elektronikus az is jól működik. Menedzser autónak is jó, családi kocsinak is beválik, a nagy motor, ha nem is farag belőle erőfölény autót, mégis ad annyi plusz dinamizmust, amellyel a tömeg nagy része állvahagyható. A fogyasztás elfogadható mértékű, a jó összeszerelési minőség gondmentességet ígér.

Aki nagyon költség érzékeny annak nem ajánlom, mert mégiscsak nagy a motor magasabb fogyasztással, nagyobb állandó költségekkel – súlyadó, biztosítás. Aki kerülné a feltűnést, az se ezt a kocsit vegye, mert a Mazda6-ot megnézik az emberek.


Mazda6 teszt



Műszaki adatok

Motor, erőátvitel

Soros négyhengeres benzinmotor, elöl keresztben beépítve, hengerenként négy szelep, hengersoronként 2 vezérműtengely. Hengerenkénti befecskendezés. Hatfokozatú kéziváltó, fronthajtás.

Hengerűrtartalom: 2488 cm3

Teljesítmény: 125 kW(170 LE)/5000

Nyomaték: 225 Nm/1500

Súly/teljesítmény arány: 7,76 kg/ LE

Karosszéria

Négyajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria.

Menetkész üres tömeg /megengedett össztömeg: 1320/1930 kg

Hosszúság: 4735 mm

Szélesség: 1795 mm

Magasság: 1440 mm

Tengelytáv: 2725 mm

Csomagtér űrtartalma/ledöntött ülésekkel: 500/1880 l

Futómű

Elöl-hátul független többlengókaros felfüggesztés tekercsrugókkal, lengéscsillapítókkal, stabilizátorral. Elöl hátul tárcsafékek, elöl hűtött.

Felniméret: 8x18 col

Gumiméret: 225/45 R18

Fordulókör: 11 m

Menetteljesítmények

Gyorsulás 0-100 km/h: 8 s

Végsebesség: 220 km/h

Tesztfogyasztás: 12 l/100 km

Érdekes lehet: teszt Mazda2, teszt Ford Mondeo 2.5T, teszt Mazda CX7
Mazda6 teszt

Mazda6 teszt Bose hifi rendszer

Teszt Mazda6 2.5 GTA