Teszt Kia pro_ceed 2,0 CRDI TX Tömör gyönyör
Világpiaci súlyához képest a Kia hosszú éveken át méltatlan helyet foglalt el a magyar autópiacon. 2005-ben aztán újjászervezett gyári importőr alakult, elkezdték a kereskedőhálózat megerősítését, ami mindjárt meglátszott az eladásokon is, amikor a 2006-ban eladott 1997 darabbal majdnem megduplázták a 2004-es darabszámot. Mindez igen logikus és jól végiggondolt előkészítése volt a 2007-es nagy durranásnak: a Szlovákiában Európa számára gyártott Kia Ceed piacra dobásának. Ezzel 2007-ben 3135-ra ugrott az értékesítés, aminek szinte pontosan a felét teszi ki a Ceed, és a piaci részarány növekedése 2008 első negyedévében is folytatódott. A további térnyerést nyilván segíti majd az - az európai terjeszkedési láncolatba előrelátóan beépített - elem, hogy a Kia a 2008-as foci-EB főszponzora, így a nyáron már szinte lecsurog majd a képernyőről a dél-koreai márka. Mindez persze mit sem érne vonzó modellek nélkül, amelyek sorának legújabb gyarapítója a Kia Pro_ceed coupé.
Pozicionálás
A Kia Ceed modellcsalád méreteit, motorizáltságát, árát tekintve az Európában legnépesebb, nálunk második legnépszerűbb kategória, az alsó-középosztály tipikus képviselője. Az ötajtós és a kombi-karosszéria mellé most társult a Kia Pro_ceed háromajtós coupé. Az alsóközép-kategóriás versenytársak nagy része egyszerűen háromajtós változatot kínál, a Pro_ceed-hez hasonló sportosított coupé-változatot tulajdonképpen csak az Opel kínál az Astra GTC-vel. Az árak is tükrözik ezt, hiszen a sima háromajtós változatok általában kicsit olcsóbbak az ötajtósnál, az Astra esetében egyforma az ár, a Pro_ceed ára viszont 100 ezerrel több, mint az azonos motorizáltságú és felszereltségű ötajtós, viszont 100 ezerrel olcsóbb az SW kombinál. Az árak nagyjából azonos szinten vannak a hasonló kiépítettségű Opelekével. A Kia viszont 7 évre vagy 150 ezer km-re kiterjedő teljes körű garanciát ad, igaz, ennek ellentételeként a garanciális időszakban viszonylag sűrűn kell kötelező átvizsgálásra és olajcserére vinni. A Kia Pro_ceed 1,4-es (109 LE-s). 1,6-os (122 LE-s) és 2 literes (140 lE) benzinmotorral, vagy 1,6-os (115 LE.s), illetve 2 l-es dízelmotorral érhető el , ez utóbbi 140 lóerős. Az árak ebben a sorrendben és a felszereltségi szinttől függően 3 599 000 ezer és 5 900 000forint között mozognak. Tesztünkben a legdrágább 2,0 CRDI dízel szerepelt, amely kizárólag a legmagasabb, TX felszereltséggel kapható. Ehhez már csak a metálfényt, az elektromos tolótetőt, a bőrüléseket, valamint az automata váltót kell külön megrendelni.
Látvány, érzékelés, kényelem, kezelés
Külső
Egy autógyári formatervező azt mesélte, hogy a kis és közepes autók designjának megalkotását mindig a háromajtós változattal kezdik, és aztán ezt butítják le, amikor a többi karosszéria-változatot megrajzolják. Nem tudom, hogy Kia Ceed-családot is ezekben a lépésekben formázta-e meg a Kovács Miklós által vezetett designer-csapat, de akárhogy is történt, a végeredmény egyszerűen remek! Az ötajtós és a kombi Ceed is jól sikerült darab, a Kia Pro-ceed viszont kimagaslóan jól sikerült: lendületes, de egyben tömör, dögös sportcoupé. Bár első látásra úgy tűnik, hogy egyes részletei alig különböznek ötajtós testvérétől, igazából talán csak a motorháztető és az első sárvédők azonosak. 3 centivel alacsonyabb, 1,5-tel rövidebb, de nem is ez a lényeg, hanem a hangsúlyosabb vállak, a szélesebb és mélyebb domborulatok az ajtókon, és ami a leginkább feltűnő, hogy teljesen megváltozott az üveg- és lemezfelületek aránya, az utóbbi javára. Ettől látszik az autó sokkal masszívabbnak, dinamikusabbnak. Na és a hátsó rész: ez az, ami igazán megadja az autó sportos jellegét a tetőspoilerrel, kipufogóvéggel, lámpákkal: ezt nem lehet elmagyarázni, látni kell! Mesélhet itt bárki mindenfajta kopírozásról, meg hasonlítgathatja akármihez: ez az autó így néz ki jól, ahogy van, tökéletes egységet alkotnak az arányok, a díszítések. Bármelyik, akár prémium-gyártó nyugodtan vállalhatna egy ilyen coupét, nagyon sokféle emblémát el tudnék rajta képzelni, és egyáltalán nem kellene szégyenkezniük vele.
Mint ahogy a kidolgozás minőségével sem: szép fényezés, gyönyörűen kivitelezett illesztések, finoman csukódó, súlyos ajtók. Igazából csak egyetlen apró hibára emlékszem: a szépen formázott külső tükrökben jól hátralátni ugyan, de a vezető oldalán az osztott, aszférikus rész szinte csak jelképesen van odabiggyesztve, nem járul hozzá túlzottan a holttér csökkentéséhez. Ugyanakkor belülről nézve a tükrök túl magasan vannak, gyakorlatilag az átlag-magasságú vezető szemmagasságában, és egyben közel a szélvédőoszlophoz, így aztán igen értékes részt takarnak ki az előre/oldalra látásból nagyon oda kell figyelni, nehogy eltűnjön ebben a tartományban egy gyalogos vagy kerékpáros.
Belső
Az utastér gyakorlatilag ugyanakkora, mint az ötajtósé, csak a magasságból hiányzik a kívül is 3 centi csökkenés. Így hát van bőven tér a vállaknak, lábaknak, lábfejeknek, térdnek (hátul is), a hátsó fejtér csökkent leginkább a coupésítás miatt, de átlag-magasságú utasnak ez is elegendő. A nagy ajtókon könnyű a beszállás hátra is, csak éppen az előre csúsztatott első ülés nehezen jegyzi meg eredeti helyzetét. A csomagtartó 340 l-es.
A kilátás előre átlagos, hátra nagyon gyenge a széles oszlopok, az erősen megdöntött hátsó szélvédő, valamint a lőrés-szerű hátsó oldalablakok miatt. Ezért aztán, bár van hátul hely bőven, csak az üljön oda, aki nem hajlamos a klausztrofóbiára. Gyorsan hozzáteszem, hogy persze a coupék többségében sincs ez másképp, ez a sportos megjelenés ára.
A belső berendezés szinte semmiben nem különbözik az ötajtósétól, egyedül a műszerek narancssárgás-vöröses megvilágítása más. Műanyagok uralják, bár igen jó kivitelűek, többségükben puhák és tetszetős, tapintásra is kellemes felületűek. A műszerek szépek és jól leolvashatók, a fémes keretbe foglalt hatalmas középkonzol uralja a műszerfalat, de lefelé összeszűkül, elegendő helyet hagyva térdszélességben. Rajta jól kezelhetőek, finoman működők a rádió és a szellőző/légkondi gombjai. Az automata légkondi érzésre sokkal jobban melegít, mint a beállított hőmérséklet, bár pontos mérésre nem volt mód. A kormány- és bajuszkapcsolók is egyértelműen, finoman működtethetők. Még magasabb kategóriákban sem gyakori szolgáltatás, hogy az MP3-as zenei fájlok CD.ről, vagy USB-s, illetve dugaszos csatlakozójú lejátszóval is élvezhetők a Pro_ceed-ben.
A kormány négy irányban állítható, a magasságban is állítható vezetőüléssel, és a jól elhelyezett alu-pedálokkal együtt mindig megtalálható a legjobb üléshelyzet. Az ülések meglehetősen kemények, jó oldaltartást adnak, mintás bevonatuk jó minőséget sejtet. Az első ülések ülőlapja talán egy kicsit hosszabb lehetne. Érdekes, hogy az SW kombi külsőre-méretre velük egyforma üléseiről átülve keményebbnek tűntek nem sikerült megtudni, hogy ez véletlen vagy tudatos különbség, netán csak az előbbi kicsit már jobban ki volt-e ülve. Az állítható gerinctámasz nekem érzésre nem a legjobb helyen fokozta a megtámasztást az állításkor, de könnyen lehet, hogy a KIA anatómusai ezt jobban tudják. Bár az ajtózsebek nem túl nagyok, sok egyéb pakolási hely, pohártartó szolgálja a kényelmet. A csomagtartó jól rakodható, bővíthető.
Motor, sebességváltó
A Kia Pro_ceed 2 literes dízelmotorjának teljesítménye 140 LE, nyomatéka 305 Nm. A hatfokozatú váltóval való összehangolás igen jól sikerült, már alacsony fordulaton is jól húz, és kellő pillanatban visszakapcsolva úgy tolja előre a nem is túl könnyű kasztnit, hogy az ember a hátában érzékeli azt a jóleső lökést, ami miatt többek között érdemes megvenni egy ilyen kétliteres dízelmotorral hajtott kocsit. Emelkedőn történő hirtelen előzéskor különösen jó szolgálatot tesz, de a jó futóművel együtt különösen élvezetessé teszi a hegyi szerpentineken való autózást. Ehhez képest a nálam mért átlagfogyasztás 6,7 liter volt 100 km-en ebben benne van az említett szerpentinezés, a város, és az országúton szabályos sebességgel való közlekedés is, amikor úgy 5,4 l körüli dízelt csorgott csak le a torkán.
A motor szépen egyenletesen jár, a turbólyuk egyáltalán nem vehető észre, de azért a kifinomultság, a csendes járás és rezonancia-mentesség terén főleg az alacsonyabb fordulatszám-tartományban - van még egy csekély behozandó hátrány a legjobb dízel konkurensekhez képest. Persze az is lehet, hogy csak bővebben kell mérni a hangszigetelést
A hatfokozatú váltó különösebb erőfeszítés nélkül, de nem túlzottan könnyedén, pontosan és határozottan kapcsolható. A fokozatkiosztás jól illeszkedik a motor jellemzőihez. Az egymáshoz tartozó sebesség/fordulatszám adatokból megállapítható, hogy a hatodik fokozat a változatlanul hagyott ötfokozatúhoz valóban kiegészítésül szolgál, így aztán tartós, nagy sebességnél is csend van az utastérben, és hozzájárul a kedvező fogyasztáshoz is. Az utastér csendjét még rossz úton sem zavarja semmi: precíz az összeszerelés, jó az anyagok minősége. A gördülés- és szélzaj sem hallatszik be, így nem kell nagyon felhangosítani a kategóriában átlagosnál kissé szebb hangzású rádiót.
Kormányzás, menetviselkedés
A jó fogású, viszonylag nagy kormány az elektromos szervón keresztül precízen irányítja a kerekeket. Sok hasonló rásegítési rendszerű társától eltérően nem túlzottan könnyű (ami kifejezetten előnyös az útról érkező jelzések visszacsatolása szempontjából), de városi körülmények között sem igényel nagy erőkifejtést. A rugózás sportosan feszes, de a nagyobb úthullámokat képes tompítva továbbadni az utastérbe. Forszírozott kanyarvételkor gázadással és fékezéssel is nehezen hozható ki a sodrából, és ha igen, akkor is abszolút jóindulatúan, a vezetőt alulkormányzott módon segítve reagál kikapcsolt ESP-vel. Az ESP elég későn avatkozik be egyébként, ha be van kapcsolva, és akkor is finoman. A nyomatékos dízelmotorral és a hatfokozatú váltóval együtt olyan vezetési élményt ad, hogy az ember már várja az újabb és újabb kanyarokat, miközben a sportosan kemény rugózást, mint választott adottságot figyelembe véve végtelenül harmonikus az egész autó. A fék igen érzékenyen reagál, a fékpedál nyomáspontja jó helyen van.
Kinek igen, kinek nem?
Összegezve a benyomásokat, a KIA Pro_Ceed dögös kinézetű, nagyon jól vezethető, sportos tulajdonságokkal rendelkező, és mindezeket figyelembe véve megfizethető autó. Talán az javíthatna egy kicsit az értékén, ha a belsejét ugyanúgy elemelnék a polgári változathoz képest, mint a ragyogóan sikerült külsejét. Az általa nyújtott komoly vezetési élmény mellett a kabinja és a csomagtere tökéletesen megfelel arra is, hogy kis megszorításokkal - családi autóként is szolgáljon. Ha jól meggondolom, ebben az autóban nem is túl rejtve benne van egy igazi GT lehetősége is.
Ennek alapján csak annak nem ajánlom, aki nem az ilyen stílusú háromajtósok iránt érdeklődik, és fontos számára az öt ajtó, meg a szellősebb hátsó üléstér. Aki ilyet szeretne, és különösen nagy súlyt helyez a megjelenésre, de sokallja az egyébként relatíve nem túlzott árát, bátran vegye meg az 1,6-os dízelt vagy benzinest, eggyel alacsonyabb (EX) felszereltséggel, 1-1,5 millióval olcsóbban, abban sem fog sok mindent hiányolni, és azonos külső mellett a vezethetősége sem fog csalódást okozni.
Műszaki adatok
Motor, erőátvitel
4 hengeres, soros elrendezésű, dízel-üzemű motor elöl keresztben beépítve. 6 fokozatú kézi kapcsolású sebességváltó, elsőkerékhajtás.
Hengerűrtartalom: 1991 cm3
Teljesítmény: 103 kW (140 LE)/3800 ford/perc
Nyomaték: 305 Nm/1800-2500 ford/perc
Karosszéria
3 ajtós, négyüléses önhordó acélkarosszéria.
Menetkész üres tömeg: 1499 kg
Hosszúság: 4250 mm
Szélesség: 1790mm
Magasság: 1450 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Csomagtér űrtartalma: 340 l
Üzemanyagtartály űrtartalma: 53 l
Futómű
Elöl McPherson rendszerű független, hátul több lengőkaros, független kerékfelfüggesztés
Elöl- hátul tárcsafékek.
Gumiabroncsok mérete: 225/45 R17
Menetteljesítmények
Gyorsító képesség 0-100 km/h: 10,1 sec
Végsebesség: 205 km/h
Tesztfogyasztás: 6,7 l/100 km
(Érdekes lehet: Kia C'eed tuning)