Teszt Hyundai Sonata
Fotó: Rogosz Péter

Már a hatodik generációja fut az utakon a Hyundai Sonatának, minősége, vásárlói megelégedettsége folyamatosan javul az 1988-as első példány megjelenése óta. Ennek az autónak egyetlen hátránya, és emiatt fogy belőle kevesebb nálunk, hogy nehéz bármilyen érzelmeket táplálni feléje. Viszont ha nem a szívünkre, hanem az eszünkre hallgatunk, nem járunk rosszul.

Pozícionálás

Teszt Hyundai Sonata

Középkategóriás modell a Hyundai Sonata, mint a Mazda 6, Toyota Avensis. Nincs könnyű dolga a koreai versenyzőnknek kategóriájában, mert valami ütőset kell ahhoz ajánlani a népnek, hogy az európaiak, köztük mi magyarok is a kedvelt márkáktól átpártoljunk a Sonatához. Két út lehetséges, az egyik, egy olyan páratlan modell harcba küldése, amely egyediségével vonza magához az ügyfeleket, a másik kevésbé kockázatos a kedvező ár lehet. Nos a mostani gazdasági helyzet okozta mértéktelen akciók előtt a Sonata árcéduláján a prémium felszereltséggel 7.350.000 Ft fityegett. A konkurensekhez képest ez nem volt jóval olcsóbb, sőt valahol azonos szinten mozgott.  Az aktuális akciók szerint most 1 millió forinttal olcsóbban juthatunk az autóhoz. Itt az idő a gondolkodásra. 

Kívül

Teszt Hyundai Sonata

A Sonata fizimiskája az ezredforduló elejére jellemző japán autótrendet juttatja eszünkbe. Mellőzve van minden merészebb vonal, letisztultan, minden pulzust emelő megoldást hanyagoltak a karosszériáról. A 2008-ban apró külső frissítésen esett át a modell, amelynek legszembetűnőbb jele a markáns hűtőmaszk. Klasszikus limuzinforma, nincsenek kidomborított kerékívek, lendületes vonalak vagy élek. Mégis a sok ez nincs, az nincs elmondása után sem mondhatunk olyat, hogy csúnya vagy régies, mert ez nem lenne igaz. Annyi, hogy ebbe a formába első látásra nem lehet beleszeretni, viszont szépen lassan meg lehet kedvelni. Azt hiszem, aki kerüli feltűnést, akinek az ágya mellett mindig párhuzamosan állnak a papucsok, és a könyvek méretük szerint katonásan sorakoznak a polcon egyenesen imádni fogják.

Belül

Teszt Hyundai Sonata
 
A Sonata utastere abszolút felnőtt a kategóriájához, kellemes hangulat, a külső megjelenéshez passzoló visszafogott elegancia jellemzik. Puha anyagok, minőségi szépen varrott bézs színű bőrkárpittal találkozhatnak az utasok. Nincsenek túlzó megoldások, okosan vannak elhelyezve a kezelőszervek. Kár, hogy nem jutottak dűlőre a tervezők, hogy a fém színű betét vagy a fa hatású műanyagot használják, mert az egyik éppen elég lett volna. A fűthető ülések kényelmesek, szélesek így a markánsabb férfiak sem fognak szűkölködni bennük. Kár, hogy a kormány csak vízszintes tengelyen mozgatható, ebben a kategóriában ezt már nem szabadna megengedni. Az üléspozíció kissé magas, nem egyszerű a legkényelmesebb pozíciót megtalálni benne, azonban minden kalibrációt motorok segítenek.  Ami nagyon szimpatikus, az a hatalmas térkínálat. A 2,73 méteres tengelytávnak köszönhetően a hátsó lábtér bőséges felnőttek számára, és mivel nincs lefelé ívelő tetővonal a fejek sem koppannak a mennyezeten. Mindent összevetve hangulatos és okosan kihasznált utastérrel büszkélkedhet a Sonata, és ennek a csomagtartó sem látta kárát. 533 literes a raktér, kellően széles és mély, jó néhány csomagot képes benyelni.  

Motor, sességváltó
 

Teszt Hyundai Sonata dízel

Takarékos és megfelelő. Ez a két szó, ami eszembe jut a kétliteres CRDI-ről. 147 lóerős közösnyomócsöves dízelről van szó, ami ugyancsak a semmi meglepőt elveken idomul a Sonata karakteréhez. Nyugodtan, de kellő dinamizmussal mozgatja az autót, alapjáraton és alacsony fordulaton hála a jó hangszigetelésnek csendesnek nevezhető. Az egységhez választható automata is, de a tesztautóban egy hatsebességes manuálist próbálhattunk. Nem lehet rá panaszunk kellően precíz és pontos a szerkezet. Alacsony fordulaton bátran elváltogathatunk, jó így furikázni az autóval.  A fogyasztás ugyancsak kellemes, vegyes körülmények között amiben jócskán volt város és autópálya is hét liter alatt maradt a fogyasztás.

Teszt hyundai Sonata

Teszt Hyundai Sonata

Kormányzás, menetviselkedés

Korábban a koreai modellekre sok panasz volt Európán belül. Nem sikerült megtalálni, milyen hangolású futóművet és szervókormányra vágyunk mi. A hatodik generációs Sonata jó úton halad a tökéletes megoldáshoz. Sikerült kellően feszesre, hangolni a futóművet, pontos a kormányzás, sokkal több visszajelzés jut a sofőrhöz, mint régebben. A szervó teljesen jó, könnyen manőverezhető a Sonata. A városi forgalomban a kellemes kormányzás és a kényelmes futómű jó pontok, amire figyelni kell, hogy hirtelen manővernél az autó feneke hajlamos a kitörésre, de ez szerencsére a gáz folyamatos adagolásával orvosolható és az ESP is segítségünkre siet. Szóval steril érzést a Sonata vezetése, nem számíthatunk komoly vezetési élményre, de kényelmesen eljuthatunk uticélunkhoz, legyen az bármilyen messze.

Teszt Hyundai Sonata

Kinek igen, kinek nem?

Igen, a megbízható feltűnés mentes, tágas autók keresőknek, akik kényelmesen szeretnének eljutni uticéljukhoz, és nem bánják, ha nincs valódi vezetési élmény. Nem azoknak, akik az izgalmakat, szépséget, tökéletességet keresik egy autóban és nem számítanak az okos érvek.


 

Műszaki adatok:

Motor, erőátvitel: 4 hengeres, soros, common-ral dízelmotor , elöl, keresztben, 16 szelepes, hatfokozatú manuális váltó

 

Hengerűrtartalom: 1990 cm3

 

Teljesítmény: 110 kW(147 LE)/4000

 

Nyomaték: 305 Nm/2000

 

Karosszéria: négytajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria

 

Menetkész üres tömeg /megengedett össztömeg: 1566/2150 kg

 

Hosszúság: 4800 mm

 

Szélesség: 1830 mm

 

Magasság: 1480 mm

 

Tengelytáv: 2730 mm

 

Csomagtér űrtartalma: 533l

 

Üzemanyagtartály űrtartalma: 65 l

 

Futómű:

 

Elől: független felfüggesztés, kettős keresztlengőkarokkal, 27 mm átmérőjű kanyarstabilizátorral.

 

Hátul: független többlengőkaros felfüggesztés, 17 mm átmérőjű kanyarstabilizátorral. 

 

Gumiméret: 225/50 R17

 

 Menetteljesítmények

 

Gyorsulás 0-100 km/h: 10,7 s

 

Végsebesség: 203 km/h

 

Tesztfogyasztás: 6, 9 l/100 km

 
Teszt Hyundai Sonata
 
Teszt Hyundai Sonata

Teszt hyundai Sonata

Teszt Hyundai Sonata