Ilyen volt a régi kat ház, előtte a középdobbal, a hely miatt érdekes

A régi katalizátor az egybenőtt középdobbal, a hely miatt érdekes a kép

Autóm kipufogórendszere eredetileg egysoros volt. Ezt már évekkel ezelőtt egy kétsoros rendszerrel váltottam le, ekkor alakult át átmenőcsövekkel a katalizátor is. Így a három hengerenként elvezetett kipufogógázok csaka végdobban fértek egymáshoz, de gondolom maradtak a saját furulyájukon belül. Az újabb lépés a rozsdamentes sportdob felrakása volt, ekképp már meglehetősen nyitott volt a rendszer – majdnem csak a középdob fogott.

A nagy rozsdamentes hátsódob, ami méretre nem nagy, férfias hanggalMivel eléggé gyalázat szagok jöttek ki a járműből tavaly év végén úgy gondoltam újra katalizátorossá kéne tenni a járművet, meg a sportdobot is cserélném a harcias (nagy) hangot csendesítvén. Bontóból jött az újabb rendszer, de nem vált be, az eleje kifújt, a katalizátor lefolytotta a motort, de úgy rendesen, 600 méter után leállt. Így a rendszer első fele maradrt a régi, hátra felment egy Bosal gyárias dob (kicsit szomorú látvány) – hang maradt, hiszen a rendszer eleje is nyitva maradt.

Jött a dilemma, kéna kat, de milyen. A csereszabatos negyedmillió, univerzálisba meg kettő- be, kettő- ki felépítésűt nem találtam. Ekkor jött Wittman Zsolti öltete, hogy csövenként építsünk be egy-egy hengeres tubus katalizátort, így maradhat a kétsoros rendszer. Csak jó lenne fémhordozós katalizátor.

A buta Bosal, ami váltotta a sport-kipufogódobotBirner-nél van jó kapcsolat, így ott néztünk szét felhasználható cuccot keresve. Volt is a teljesítményhez és motor henger-űrtartalomhoz passzoló univerzális tubus katalizátor, fémbetétes és kerámiabéléses is. Nagy az öröm, csak a fémhordozós árából pont két kerámiást lehet venni. Így maradtam a kerámiánál, ebből vettem kettőt – darabonként 100 kW teljesítményig illetve 1,8 liter hengerűrtartalomig jók: a motorom 2,7 literes. A katalizátorok jó minőségű darabok, szépen hegesztve, vastag anyagból, a kerámiabélés ágyazata is komolynak hat – így remélhetőleg nem megy tönkre félév alatt.

A bontós cucc a kocsi alatt - nem jött beZsolt így nekiállt a szabásnak. Ügyesnek kellett lennie, mert a régi kat helyén egymás mellett kipufogóalagútban nem fért el a két tubus, viszont a motortól való távolságnak is jónak kellett lennie – tehát fel tudjon melegedni a katalizátor üzemmelegre, de ne hevüljön túl. Az új csőrendszer a két régiből állt össze, a váltóig maradt meg a régi irányzat. Innen épített újat Zsolt, figyelemmel arra, hogy a gázok milyen csöveken belül szeretnek örvénymentesen áramlani – ezt már csak a további tervek miatt is figyelni kellett.

A két új katalizátor a rendszerbe építve - hátulról előre nézetbenÍgy a két katalizátor kicsit eltolva került egymás mellé-mögé, igaz, hogy legyen elég helyük a középdob meglátogatta a vasgyűjtőket és ott is maradt. A végeredmény igen tetsző lett, bűz nincs, elég gyorsan felmelegednek a katok, mégsem fojtják a motort. A hang meg igen kimunkált lett, igaz a hátsó dob buta gyári, viszont a fojtás elöl „enyhített”, így egy sportos felhangot kapott a kocsi, amiben rendesen érezni a hathenger jellegzetes hangját, és persze az űrtartalom adta mélységet is. De nem olyan gyomronvágás. Pont ami kell. És ha most beindítom a kocsit az éppen arra menő gyerekek nem fogják be az orrukat, nekem már ez is szempont.

A két katalizátor a beépítés után elölről hátrafelé nézve