Sport levegőszűrő tisztítása - ez egy betétszűrő, nem direktszűrő

A sportlégszűrő szót hallva az autósok többsége ma már a motortérben szabadon álló direktszűrőre asszociál. Pedig a sportlégszűrők készülnek a gyárival csereszabatos méretű betétszűrő kivitelben. Ezek nem árulkodnak magukról, nincs szívászaj, nem kell a szívóoldalt variálni, átépíteni, nem kell a friss levegő odavezetéséről gondoskodni. Ráadásul, míg az új generációs autók motorjai nem szeretik a direktszűrőket, a sport-betétszűrők ellen nem tiltakoznak.
 
 
Sport légszűrő tisztítása - sűrített levegős kifúvás elsőreA sportszűrő vastagsága hatoda a klasszikus papírszűrőének, mert nem az anyaga szűr, hanem a felvitt vékony szűrőolaj réteg.
 
A papírszűrőkhöz képest előnyük nem csak az, hogy csökkentik a szívási veszteséget: az élettartamuk lényegében korlátlan, hiszen elkoszolódva csere helyett moshatók, és új olajfilm vihető fel rájuk. Amit a vezető menet közben érez, hogy az autó gázreakciója jobb lesz, és nem elhanyagolható szempont, hogy azonos stílusú vezetés mellett a fogyasztás csökken. Tehát a szívási munkaigény csökkentésével növelik a teljesítményt, illetve csökkentik a fogyasztást, miközben a gyári papírszűrőkkel csereszabatosak.
 
A sportlégszűrők tisztítási intervallumának a gyártók 20 000 kilométert javasolnak. A tisztítás otthon is elvégezhető, de szervizekben is lehet kérni, ez utóbbi előnye, hogy  nem kell megvásárolni és otthon tartani a szűrőtisztító folyadékot és a szűrőolajat, mikor ritkán és kis mennyiség szükséges (az olaj és a tisztító együtt kiszereléstől és gyártótól függően 3000-10 000 Ft-ba kerül, 500 ml-es mennyiség 10-12 tisztításra elég).
 
A tisztítás nem sokban különbözik egy otthoni mosogatástól. A szűrőt ki kell szerelni, a szervizben nagy nyomású levegővel át szokták fújni elsőre (ehhez otthon kompresszor kell). Ezután be kell fújni a szűrőtisztítóval és állni hagyni átlag 10 percet. A szűrőtisztító leoldja a régi olajat és a szennyeződést. A tíz perc után vízzel kell lemosni a szűrőt, majd hagyni kell megszáradni. A tökéletes száradás után lehet felvinni a szűrőolajat. Mivel a szűrő nem tud a szükségesnél több olajat megfogni, nagyon nincs rontási lehetőség. Mondjuk azért nem előnyös túl sok olajat a nyakába fújni, mert a felesleget a motor "leszívja", az olaj útban a hengerek felé lerakódhat a légtömegmérőn, amely, ha "szálas" érzékeny lehet a koszolódásra (nem is az olaj a baj, hanem az abba ragadó kis porszemcsék) - de annyira azért ettől sem kell félni. Ha kész, mehet vissza a szűrő a helyére.
 
Saját tapasztalat szerint a sportszűrőhasználat kezdetekor még 5000 km után tisztítottam, majd rájöttem, hogy ez teljesen fölösleges, átálltam a 10-15 ezer kilométerenkénti tisztításra, esetleg nyáron lehet gyakrabban. A direktszűrőknél előfordulhat, hogy gyakoribb tisztítás szükséges, mivel szabadon dolgoznak.

Érdekes lehet: Korábbi cikk a sportlégszűrőkről

Sport levegőszűrő tisztítása, befújás a tisztító anyaggal

Sportlégszűrő befújása a szűrőolajjal

Sport betétszűrő tisztításának vége, mehet vissza a helyére