A szívás energiaszükségletének a csökkentésére találták ki a sportlégszűrőket, amelyeknek kisebb az ellenállása a gyárak által beszerelt, nagy tömegben olcsón gyártható papírszűrőknél. A sportlégszűrők hatása a magasabb fordulatszám-tartományokban jelentkezik, 5-7 százalékos teljesítménynövekedés formájában. Kétféle kialakításút ajánlanak a gyártók, a gyáriakkal csereszabatosakat, ezek beleillenek az adott légszűrőházakba és az úgynevezett direktszűrőket, amelyek légszűrőház nélkül, szabadon dolgoznak.

A sportlégszűrők lényegében az olajos levegőszűrők elvén működnek, több rétegű, nyitott sejtszerkezetű szivacsszerű anyagból vagy szintén többrétegű, papír vagy szövet és fémháló kombinációból készülnek. Anyaguk nem szűr, csupán hordozófelület, a levegő tisztítását olajfilm végzi. A sportlevegőszűrők élettartama elméletileg végtelen, mert a szűrő elszennyeződésekor a szűrésért felelős olajfilm lemosásával és új olaj felhordásával felfrissíthetők.

A gyári szűrőkkel csereszabatosak beszerelése az egyszerűbb. Vásárlásukkor katalógusból választják ki a típushoz illőt. A beillesztéshez csupán le kell emelni a légszűrőház fedelét, mint egy normál szűrőcserénél, és a kivett papírszűrő helyére kell illeszteni a sportmodellt.



A direktszűrő felillesztéséhez viszont ki kell szerelni a légszűrőházat. Ezek vásárlása is nagyobb odafigyelést igényel, fontos a típusazonosság betartása, akkor is, ha esetleg az ajánlotthoz hasonló méretű olcsóbban kapható. Ugyanis a direktszűrőknél fontos a szerkezeti kialakítás, nagyobb motorok beszívhatják a szűrőt megroppantva a merevítését, ennek eredménye a könnyebb szívás helyett a lefulladás.

A légszűrőház kiemelése után a szabadon maradt műanyag szívócső – nem a szívócsonk – végére kell erősíteni csőbilinccsel. Fontos az alapos rögzítés, nehogy lelazulva szűrő nélkül maradjon a motor, ami menet közben fel sem tűnik, mert a direktszűrők szívászaja normál üzemben is erőteljes. A beillesztéskor vigyázni kell, hogy lehetőleg ne érjen más, főleg forró motorelemhez, illetve, hogy viszonylag védett helyre kerüljön, ne kaphasson közvetlen koszt és a felcsapódó víz, sár se érje el.

A sportlégszűrők frissítési ciklusaira a gyártók általában magas kilométerszámot – akár 50 000-80 000 km - ígérnek, azonban a gyakorlat szerint a magyar poros körülmények között legalább 15 000 kilométerenként ajánlatos felfrissíteni a szűrőréteget. Akad a piacon még óvatosabb forgalmazó is, akik 2000 kilométerenként javasolják a szűrőréteg felújítását. A legjobb, ha az autós időnként szemrevételezéssel is ellenőrzi a szűrő állapotát, a finom olajsárral borított megérett a tisztításra. A gyakori frissítés a magas tisztító- és szűrőfolyadék árak ellenére javasolt. 

A tisztítás és újraolajozás nem bonyolult feladat, az erre való anyagok spray kiszerelésben kaphatók. A szűrőt a kiszerelése után alaposan be kell fújni a tisztítóval, amely lecsurogva leoldja a koszos szűrőolajat a rárakódott mocsokkal együtt. A maszat lecsurgása és a szűrő hordozóanyagának eredeti színének a felbukkanása után alaposan be kell fújni szűrőolajjal, amelyből úgyis csak annyi marad a szűrőn, amelyet az elbír, tehát az optimális mennyiség. Sajnálni nem szabad az olajat, mert ha az olajfilm vastagsága nem optimális, akkor a motorba jutó szennyeződés károsodásokat okozhat.