Rugótorony merevítő beszerelése - kicsomagolás

Mint minden fém szerkezet, az autó karosszériája is képes a rugalmas alakváltozásra a normál használat (tehát nem törés) mellett. Ez elkerülhetetlen tulajdonság, aminek vannak nem kívánt hatásai. Így például a csavarodásra hajlamosabb karosszériájú autók kanyarokban, hirtelen irány- vagy terhelésváltásokkor kevésbé precízen irányíthatók, viselkedésük kiszámíthatatlanabb.

Rugóstag rögzítő anyák leszedése

A csavarodási hajlam ellen az újabb és újabb autótípusok fejlesztésekor sokat tesznek a tervezők, igyekezve merevebb konstrukciókat készíteni. Persze kell találniuk egy kompromisszumos középutat, mert a nagyobb csavarószilárdságú fémek, acélok drágábbak, ha pedig túl sok anyagot tesznek a kaszniba, az nehéz lesz. A tömeggyártásnál pedig se drága, se túl nehéz nem lehet a karosszéria. Így mindig van mit javítani a gyárilag kidekázott képességeken.

összeillesztett merevítő berakása

A javításra ötletet maguk a gyárak is adnak, akik a sportos típusaikban alkalmazzák a rugótorony-merevítőket elöl és hátul egyaránt. Ez az egyszerű, de hatékony eszköz összeköti a két oldali rugótornyokat, így szinte merev kapcsolatot hoz létre közöttük, akadályozva ezzel az egymáshoz képest számított elcsavarodást. Így a kocsi futóműgeometriája erős terheléskor sem változik számottevően, a kocsi kanyarodási tulajdonságai kiszámíthatóbbak, manőverezési képessége jobb.

Rugótoronymerevítő csavar meghúzás E30

A rugótorony-merevítőket előszeretettel használják a versenyautóépítésben és a tuningban egyaránt. Ennek köszönhetően lényegében bármely autótípushoz beszerezhetjük ezt a hasznos alkatrészt. Az alapesetek acélból készülnek, de egyre elterjedtebbek az alumínium merevítők is. Az árskála igen széles: úgy 15 000 Forinttól indulnak az alapdarabok, a jobb anyagminőségűek ára 50 000 Forint körüli, a csúcsmodelleket negyedmillió Forintért kínálják.

Toronycsavarok meghúzása a rugótorony merevítő beszerelésekor

A rugótorony beszerelése egyszerű, mivel típus-specifikus alkatrész, a gyártók figyelnek a részletekre, tehát úgy alakítják ki a tányérokat, a csavarhelyeket, a rúd formáját, hogy semmi ne legyen útban. A vízszintesen álló autó rugótányérjait rögzítő felső anyákat oldani kell, mert ezeknek a csavaroknak a használatával rögzítjük a rugótorony-támasz tányérjait. Elsőre az anyákat még nem húzzuk meg, előbb a helyére illesztjük a rudat. Rúdból is többfélét gyártanak, van egyrészes, és van többrészes. Az utóbbit előbb össze kell szerelni.

Rugótorony merevítő megfeszítése (BMW E30)

A rudat a tányérhoz egy-egy átmenőcsavar rögzíti, ezeket a helyére kell tenni, majd meghúzni. Ekkor meghúzhatók a tányér csavarjai is. Ezután a rúd feszítőcsavarját kell meghúzni, de nem kell túlerőltetni, mert a cél a merevség, nem pedig a futóműgeometria erőszakos eltolása! Az autót használva rögtön feltűnik a merevítő hatása, gyorsabban reagál az autó a kormánymozdulatokra, és olyan érzés, mintha az orr egy tömbből készült volna – hiszen merevebb. És még egy tanács, aki versenycélra vásárol rugótorony-merevítőt, az ne a legolcsóbb típusokat válassza, mert ami az utcán jól használható, az a nagy igénybevételű versenyzés alatt gyakorta eldeformálódik: ez főképp az indulóárú alumínium merevítőkre igaz.