Öröm az autósnak: megjött az új tuning AP Racing fékrendszer

Így érkezett: a hatdugattyús nyergek

Az aktuális Mitsubishi lancer EVO X fékrendszere már gyári állapotában is meggyőző. Elöl négydugattyús Brembo nyergek, alapon egyrészes, de a szóban forgó Mitsu esetén, szintén a gyári ajánlatban szereplő kétrészes 350 mm-es tárcsák, hátul is Brembo rendszer, belső hűtésű, igaz "csak" kétdugattyús, fix nyerges.

Fékolajat is adott az AP Racing a készlethez

Tartozékok, betétek, minden egy dobozban

Azonban van szituáció, ilyen a versenypályán való hobby autózás, amikor még ez a fékrendszer is kevés, a fékfolyadék felmelegedik, a fék "elszáll". Ilyen, hungaroringi nyílt napos élmény indította a tízezer km körüli futásteljesítményű, örömautóként tartott Lancer tulajdonosát a féktuningra.

A leszerelt régi Brembo fék balra, a tuning AP Racing jobbra

Az osztott felületű betét hűtése jobb, a fékpor is előbb távozik

A Subaru-s körökben különösen jól csengő Usatuning-nál némi keresgélés után egy AP Racing fékrendszer beszerzése mellett döntöttek. Ebből is kérhető többféle, esetünkben elölre 355 mm-es, mart felületű kétrészes tárcsákat, hatdugattyús fix-nyergeket, és hátulra négydugattyús hátsó fix-nyergeket tartalmazó készlet megvásárlása realizálódott - a bekerülési költség hozzávetőleg 1,1 millió Ft.

Itt a régi Brembo fék

Az eredeti Brembo fékrendszer elöl, négydugattyús fix nyergekkel

Ugyan eredetileg az eggyel nagyobb, hátul is új, nagyobb tárcsákat tartalmazó készlet volt a tervben, de végül nem fért bele a projektbe, mert gyárilag ugye a féktárcsa agyában építettték ki (szokás szerint) a kéziféket, viszont tuning darabban nincs erre hely. Emiatt külön kéziféket kell kiépíteni, és ennyire nem akarták átalakítani az újszerű autót.

A Brembo fék a Mitsubishi lancer EVO X-ben hátul

Hátul maradt az eredeti tárcsa. A rozsda mutatja, hogy nem mindennap használt kocsiról van szó. Megérdemelné a garázst

A fékrendszer feljavítása lényegében úgy kezdődött, ahogy bármely tárcsa- vagy nyereg csere. Tehát lekötötték a fékcsöveket, leengedték a fékfolyadékot, leszerelték a régi nyergeket és tárcsákat - ezek szépen dobozba kerültek, mert hát alig futottak és tökéletesen működnek.

A fékrendszer szétszerelése

Dávid kiszedte a betéteket, heklyükre tolta a dugattyúkat és éppen a fékolajat engedi le

A gondosan csomagolt AP Racing fékkészlethez mellékeltek minden szerelési tartozékot, így az új nyergek rögzítéséhez szükséges spéci, könnyűfém ötvözet nyeregállványokat is. Az új holmi felszerelése ennek az állványnak a rögzítésével indult. Két csavar fogja, pontosan a leszerelt gyári nyereg helyére illeszthető. A készletbe új fékcsövek is voltak, mert megváltozott hosszúságúakra volt szükség az új nyergek miatt.

Leugrott a gyári Brembo tárcsa

Gyúrás féktárcsával: néha a fotózáshoz 1-1 pillanatra meg kell állni, de ritkán kérek ilyet

Az új tárcsák csereszabatosan mentek a helyükre, a felrakás előtt megtisztították a kerékagyat és került rá némi kenőzsír is, ne rozsdásodjanak össze az alkatrészek. Ezután mehettek fel az új nyergek és a betétek, illetve lehetett fékolajjal feltölteni és légteleníteni a rendszert.

Rozsdamentesítés

Rozsdamentesítés: a szerelés jókedvű dolog

A csere eredménye nem csak látványos, hanem hatásos is. Az első nagyobb felületű tárcsákhoz tartozó nagyobb felületű betétek hőterhelése kisebb, fékteljesítménye nagyobb, a tárcsán kialakított hornyok a fékport kihúzzák a betét alól, így jobb azok tapadása. Így ez a fék erősebb és jobban tűri a versenypályás terhelést túlmelegedés nélkül.

Fékszerelés, de máskor sem árt a zsír

Rozsdásodás elleni helyi zsírozás

A nyeregállvány felszerelése

A könnyűfém nyeregállvány felszerelése

A nyeregállvány az új AP Racing hatdugyattyús nyergekhez

A nyeregállvány más szemszögből, így jobban látható miról is van szó

AP Racing könnyűfém nyeregállvány

Na és még egyszer, mert annyira tetszik, több ilyen kép nem lesz, de a szerelés folytatódik a képeken

AP Racing nyeregállvány

Hazudtam. Még egyszer itt ez az állvány

AP Racing tuning fékrendszerhez használati utasítás

Kottát is adtak a srácok az AP Racing-től

Helyén az állvány

Helyére került a nyeregállvány

Itt az új fékcsőtoldat

Az új fékcsőtoldat is felszerelve

A Brambo és az AP Racing féknyereg összevetése

Az új AP Racing nyereg hatdugattyús, a régi Brembo négydugós

Fékbetét összehasonlítás

Az új fékbetét nagyobb, más az anyaga és a kialakítása (bal oldali)

Helyén az új nyereg

Helyén az új nyereg

Kész az új fékrendszer

Mutatós az új AP Racing féktárcsa és nyereg!

Fontos a fék hűtése


A Mitsubishi Lancer EVO X-hez rendelhető az első fék hűtését segítő légterelő. Ezt az első alsó lengőkarra kell felszerelni, szintén átalakítás nélkül, megvan a "helye". A spoiler a féktárcsákhoz vezeti a hűtőlevegőt. Igaz a szárnyacska alsó éle elég veszélyeztetett helyen van, könnyű letörni, a jádára mászást el kell felejteni.

Fékhűtés légterelő

Az egyszerű légterelő sokat segít a forszírozott üzemben a fékek hűtésében

Ugyanezt tuningcégek karbonból is elkészítik, némileg drágábban. A történethez hozzátartozik, hogy a magyar Mitsubishi márkaszervíz árához képest kintről rendelve harmadannyiból kijött a beszerzés. Vajon a Mitsubishi szab magasabb árat a magyar piacra, vagy a magyar importőr akar keresni azon, aki úgyis sokat költ nála?

Fékhűtés légterelővel

Egyszerű a felszerelése a spoilernek

Fékhűtést végző gyári Mitsubishi spoiler