Mire jó a gumicimke?
spórolósok figyelhetik, de kritikusan
Aki szeret autózni, néha gyorsan menni, esetleg az autója is átlag feletti teljesítményű, az általában a sportosabb, jól tapadó gumiabroncsokat keresi. Mindezt annak ellenére is, hogy az ilyen gumik drágábbak, és mivel jobban tapadnak némileg növelhetik az autó fogyasztását. A gumiválasztás előtt teszteket búj az ember, ismerősöket kérdezget a tapasztalatokról, egyszerűen azért, hogy jól döntsön.
Így üdvözölhettük a lépést, mely szerint Európában tájékoztató cimkét kell ragasztani tavaly november óta a gumikra. Mindamellett magánemberként nagyon nem érintett meg a dolog, mert eléggé illuzórikusnak gondolom, hogy egy szuperegységes tesztrendszer alapján pár mérőszámmal véleményt alkothassunk egy abroncsról. Ráadásul úgy, hogy a gyártókra van bízva a mérés, nem egy független szupertesztelő csapat adja a véleményeket. Továbbá a laborkörülmények közötti mérések nem feltétlenül tudják modellezni a valós életet, márcsak ezért sem, mert autó típusonként is eltérően viselkednek az abroncsok, sőt abroncstípusonként is másképp viselkednek uyganazon autón az eltérő méretű gumik – mondjuk a keskenyebb később úszik fel, de hosszabb a fékútja. Túl sok tényezőt kell összehangolni. Aggodalmaimat úgy tűnik igazolta a valóság.
Szemöldökráncolva láthattam, hogy a kedvenc sportos abroncsok elég gyatra besorolásokat kaptak, legyen szó akár a GoodYear Eagle F1-ről, Toyo Proxess-ről, Dunlopról vagy a Federal mintázatairól. Ez felettébb fura. Ez alapján döntsek? De rögtön kiderül miért van ez így, ha utánajárunk a dolgoknak. Így hát átbújtam a vonatkozó rendeletet, amelyet az Európai Parlament és Tanács adott ki, valamint megkérdeztem Fürst Péter független gumiabroncs szakértőt, hogy mi van a dolgok hátterében.
A rendeletből kiderül, hogy a jogalkotó célja a cimkével az, hogy a vásárlók olyan gumit válasszanak, amelyekkel várhatóan kevesebbet fogyaszt az autó: így összességében csökkenhet a közlekedés okozta károsanyagkibocsátás. Három tulajdonságot értékel a címke: a gördülési ellenállást (mint gazdaságossági jellemzőt), a fékutat nedves útfelületen vészfékezéskor, és a gördülési zajt. Azért e három jellemzőt értékelik, mert a rendszer kidolgozói szerint főképp a gördülési ellenállás csökkentésével lehet mérsékelni a gumiabroncs okozta üzemanyagfogyasztási részarányt, viszont ez a csökkentés növelheti a gördülési zajt és a fékutat vizes úton. Így e három jellemző egyensúlya, mindhárom szinten tartása vezethet jó eredményre a környezetbarát, de mégis használható abroncsok gyártása felé vezető úton.
Tehát, ha minket a gumi fogyasztásra gyakorolt hatása érdekel akkor figyelhetjük a besorolást. Azonban szakértőnk felhívta pár anomáliára a figyelmet. Egyrészt három résztulajdonság kiemelése megtévesztő lehet a gumi megítélése szempontjából. Példaként hozta az ADAC német autóklub legutóbbi téligumitesztjét. Ebben a tesztgyőztes Continental TS850, a második helyezett Michelin Alpin A4 valamint a legrosszabb tulajdonságokat mutató kínai Syron Everest1 közel azonos cimkejelölésekkel kerül a boltokba! Persze, hogy a vásárló a harmadárú portékát választaná, ha ugyanazt tudják a sorolt gumik. Pedig nem tudják ugyanazt, sőt. A Syron nedves fékútja az ADAC szerint minősíthetetlen, annyira rossz értéket mértek. A cimkén mégis ugyanúgy "C" besorolású a nedves fékút, mint a két prémium abroncsnak! Úgy gondolom ez lehet megtévesztő.
Fürst Péter szakértő az azonos besorolás okát a mérési metódusban látja. A vizes fékezést 80 km/h-ról 20 km/h-ra végzik, olyan pályán, amelyen 0,5-1,5 mm a vízréteg vastagsága. Az út hőmérséklete nyári gumi esetén 5-35 celsius fok, téli gumi esetén 2-20 celsius fok között mozoghat! Olyan tág határok között lehet a mérést elvégezni, hogy egyazon gumi is gyökeresen más-más eredményt mutathat! És a mérést a gyártókra bízzák! Tehát a Michelin vállalta, hogy 7 fokon méri a fékutat a téli gumijánál, de a kínai gyártó mérhette 20 fokon a gumiját – és a szabályok szerint nem csalt.
Érdemes azt is megnézni, hogy elméletileg mit nyerhetünk a legjobb besorolású gumi választásával a legrosszabhoz képest. Tehát a gazdaságossági mutatót A-tól G-ig betűjelzéssel osztályozzák. A gumiabroncs gördülési ellenállásának a legyőzésére megy el az autó által elfogyasztott üzemanyag úgy egynegyede. "A" besorolást választva a "G"-hez képest 7,5 százalékot spórolhatunk. Azaz tíz literes átlagfogyasztással számolva 0,19 litert spórolhatunk üzemanyagban. Vészfékezés esetén 30 százalékos fékútban az "A" és a "G" közötti különbség, persze ha feltételezzük az azonos körülmények közötti mérést. Ez akár 18 méter is lehet. A zajosság mérésnél elhaladási zajt mérnek (leállított motorral, meg nem határozott autótípussal) és 3 vonással jelzik az értékelés, tehát lehet az abroncs jó, közepes, gyenge – a besorolást egy jövőben életbe lépő szabvány segíti, a két vonásos gumi megfelel a jövő elvárásainak, a háromvonásos alatta marad, az egyvonásos jobb annál. Szakértőnk megjegyezte, hogy 0,2 bar nyomáskülönbség már 10 százalékkal emelheti a gumi gördülési zaját.
Mindent összevetve a cimkével nem az a cél, hogy a legjobb teljesítményértékű abroncsok felé fordítsák a vásárlók figyelmét! Szinte gyártótól függetlenül a nagy teljesíményű abroncsok a cimkerendszer szerint átlagosak! Amúgy továbbra is ezekkel a gumikkal vehetjük be a leggyorsabban a kanyart, állhatunk meg a legrövidebb fékúttal, vagy hajthatunk stabilan nagy sebességgel! A címke jelen állapotában az azonos gyártmányú, tehát azonos módszerekkel mért gumik közötti választást segítheti, persze csak a három résztulajdonság tekintetében.
A nagyteljesítményű, jól tapadó sportos gumiabroncsokkal valamivel többet fogyaszt az autó, és jobban is kopnak. Például a Yokohama magas szilikatartalmú sportos abroncsaival például átlag 60 000 km helyett 40 000-t lehet elmenni. Azonban tapadásban jóval többet tud az átlagosnál: rövidebb fékút, nagyobb kanyarsebességek érhetők el vele biztonsággal. Rendszerint zajosabbak is az ilyen abroncsok, az oldalfaluk merev (hogy ne kússzanak), mint például a Federal 595 és a képen látható 595 EVO. Azonban csak Magyarországon ez utóbbiakból már több mint 10 000 darabot adtak el igen alacsony garanciális aránnyal!
fektav???
az us baromira eltero mindegyik guminal!
esetleg osszetetel,vagy hogy milyen elletartamra szamithatok!?!?!?!
jo hogy van,de ez meg szerintem tulzottan kezdetleges es primitiv