Aki szeret autózni, néha gyorsan menni, esetleg az autója is átlag feletti teljesítményű, az általában a sportosabb, jól tapadó gumiabroncsokat keresi. Mindezt annak ellenére is, hogy az ilyen gumik drágábbak, és mivel jobban tapadnak némileg növelhetik az autó fogyasztását. A gumiválasztás előtt teszteket búj az ember, ismerősöket kérdezget a tapasztalatokról, egyszerűen azért, hogy jól döntsön.

Federal 595 sportgumi

Így üdvözölhettük a lépést, mely szerint Európában tájékoztató cimkét kell ragasztani tavaly november óta a gumikra. Mindamellett magánemberként nagyon nem érintett meg a dolog, mert eléggé illuzórikusnak gondolom, hogy egy szuperegységes tesztrendszer alapján pár mérőszámmal véleményt alkothassunk egy abroncsról. Ráadásul úgy, hogy a gyártókra van bízva a mérés, nem egy független szupertesztelő csapat adja a véleményeket. Továbbá a laborkörülmények közötti mérések nem feltétlenül tudják modellezni a valós életet, márcsak ezért sem, mert autó típusonként is eltérően viselkednek az abroncsok, sőt abroncstípusonként is másképp viselkednek uyganazon autón az eltérő méretű gumik – mondjuk a keskenyebb később úszik fel, de hosszabb a fékútja. Túl sok tényezőt kell összehangolni. Aggodalmaimat úgy tűnik igazolta a valóság.

Szemöldökráncolva láthattam, hogy a kedvenc sportos abroncsok elég gyatra besorolásokat kaptak, legyen szó akár a GoodYear Eagle F1-ről, Toyo Proxess-ről, Dunlopról vagy a Federal mintázatairól. Ez felettébb fura. Ez alapján döntsek? De rögtön kiderül miért van ez így, ha utánajárunk a dolgoknak. Így hát átbújtam a vonatkozó rendeletet, amelyet az Európai Parlament és Tanács adott ki, valamint megkérdeztem Fürst Péter független gumiabroncs szakértőt, hogy mi van a dolgok hátterében.

A rendeletből kiderül, hogy a jogalkotó célja a cimkével az, hogy a vásárlók olyan gumit válasszanak, amelyekkel várhatóan kevesebbet fogyaszt az autó: így összességében csökkenhet a közlekedés okozta károsanyagkibocsátás. Három tulajdonságot értékel a címke: a gördülési ellenállást (mint gazdaságossági jellemzőt), a fékutat nedves útfelületen vészfékezéskor, és a gördülési zajt. Azért e három jellemzőt értékelik, mert a rendszer kidolgozói szerint főképp a gördülési ellenállás csökkentésével lehet mérsékelni a gumiabroncs okozta üzemanyagfogyasztási részarányt, viszont ez a csökkentés növelheti a gördülési zajt és a fékutat vizes úton. Így e három jellemző egyensúlya, mindhárom szinten tartása vezethet jó eredményre a környezetbarát, de mégis használható abroncsok gyártása felé vezető úton.

Tehát, ha minket a gumi fogyasztásra gyakorolt hatása érdekel akkor figyelhetjük a besorolást. Azonban szakértőnk felhívta pár anomáliára a figyelmet. Egyrészt három résztulajdonság kiemelése megtévesztő lehet a gumi megítélése szempontjából. Példaként hozta az ADAC német autóklub legutóbbi téligumitesztjét. Ebben a tesztgyőztes Continental TS850, a második helyezett Michelin Alpin A4 valamint a legrosszabb tulajdonságokat mutató kínai Syron Everest1 közel azonos cimkejelölésekkel kerül a boltokba! Persze, hogy a vásárló a harmadárú portékát választaná, ha ugyanazt tudják a sorolt gumik. Pedig nem tudják ugyanazt, sőt. A Syron nedves fékútja az ADAC szerint minősíthetetlen, annyira rossz értéket mértek. A cimkén mégis ugyanúgy "C" besorolású a nedves fékút, mint a két prémium abroncsnak! Úgy gondolom ez lehet megtévesztő.

Fürst Péter szakértő az azonos besorolás okát a mérési metódusban látja. A vizes fékezést 80 km/h-ról 20 km/h-ra végzik, olyan pályán, amelyen 0,5-1,5 mm a vízréteg vastagsága. Az út hőmérséklete nyári gumi esetén 5-35 celsius fok, téli gumi esetén 2-20 celsius fok között mozoghat! Olyan tág határok között lehet a mérést elvégezni, hogy egyazon gumi is gyökeresen más-más eredményt mutathat! És a mérést a gyártókra bízzák! Tehát a Michelin vállalta, hogy 7 fokon méri a fékutat a téli gumijánál, de a kínai gyártó mérhette 20 fokon a gumiját – és a szabályok szerint nem csalt.

GumicimkeÉrdemes azt is megnézni, hogy elméletileg mit nyerhetünk a legjobb besorolású gumi választásával a legrosszabhoz képest. Tehát a gazdaságossági mutatót A-tól G-ig betűjelzéssel osztályozzák. A gumiabroncs gördülési ellenállásának a legyőzésére megy el az autó által elfogyasztott üzemanyag úgy egynegyede. "A" besorolást választva a "G"-hez képest 7,5 százalékot spórolhatunk. Azaz tíz literes átlagfogyasztással számolva 0,19 litert spórolhatunk üzemanyagban. Vészfékezés esetén 30 százalékos fékútban az "A" és a "G" közötti különbség, persze ha feltételezzük az azonos körülmények közötti mérést. Ez akár 18 méter is lehet. A zajosság mérésnél elhaladási zajt mérnek (leállított motorral, meg nem határozott autótípussal) és 3 vonással jelzik az értékelés, tehát lehet az abroncs jó, közepes, gyenge – a besorolást egy jövőben életbe lépő szabvány segíti, a két vonásos gumi megfelel a jövő elvárásainak, a háromvonásos alatta marad, az egyvonásos jobb annál. Szakértőnk megjegyezte, hogy 0,2 bar nyomáskülönbség már 10 százalékkal emelheti a gumi gördülési zaját.

Mindent összevetve a cimkével nem az a cél, hogy a legjobb teljesítményértékű abroncsok felé fordítsák a vásárlók figyelmét! Szinte gyártótól függetlenül a nagy teljesíményű abroncsok a cimkerendszer szerint átlagosak! Amúgy továbbra is ezekkel a gumikkal vehetjük be a leggyorsabban a kanyart, állhatunk meg a legrövidebb fékúttal, vagy hajthatunk stabilan nagy sebességgel! A címke jelen állapotában az azonos gyártmányú, tehát azonos módszerekkel mért gumik közötti választást segítheti, persze csak a három résztulajdonság tekintetében.

A nagyteljesítményű, jól tapadó sportos gumiabroncsokkal valamivel többet fogyaszt az autó, és jobban is kopnak. Például a Yokohama magas szilikatartalmú sportos abroncsaival például átlag 60 000 km helyett 40 000-t lehet elmenni. Azonban tapadásban jóval többet tud az átlagosnál: rövidebb fékút, nagyobb kanyarsebességek érhetők el vele biztonsággal. Rendszerint zajosabbak is az ilyen abroncsok, az oldalfaluk merev (hogy ne kússzanak), mint például a Federal 595 és a képen látható 595 EVO. Azonban csak Magyarországon ez utóbbiakból már több mint 10 000 darabot adtak el igen alacsony garanciális aránnyal!

Federal 595 EVO