Ledlámpa működésének az ellenőrzése a beszerelés előtt

A doboz kibontása utáni próba a zuglói Hondati műhelyben, ahol beszerelték a cuccot

A címben ledes nappali fényt említek, de a ledlámpák többsége többfunkciós – például amit felszereltünk az is szolgálhat nappali fényként és helyzetjelzőként is, ez utóbbi üzemmódban a tompított világítás mellett gyengébb fényerővel ég. De létezik olyan, amely másodlagosan indexként, vagy ködlámpaként is funkcionálhat. Igazán a fantáziának a tervezők meg a rendelkezésre álló pénz szabhat csak határt.

Ledes lámpa beszerelése

A nappali fénnyekkel hasonlót élünk át, mint a kilencvenes évek közepén a harmadik féklámpával, először tiltották, majd elfogadták – miután kötelező lett az új kocsiknál. Most épp az áthangolódás időszakában vagyunk a szervek részéről a ledlámpákat illetően, azért még ki vannak rá hegyezve, így a felszereléshez nem árt, ha tudunk néhány előírást, mert ha szabálytalan a lámpa, akkor ugorhat a műszaki vizsga.

A ledfüzér helyének a kialakítása

Tavaly óta kötelező az EU-ban a gyártóknak az új autókat ellátni úgynevezett nappali menetfénnyel (daytime running light).  Az új típusú lámpa képességeit szabályozzák – fényerő, működési sajátosság -,  amely elvárásokat az ENSZ EGB R87 rendelet foglalja össze. Ha ilyen lámpát keresünk, akkor az említett rendeletnek való megfelelőséget az RL00 felirat jelzi. A nappali fény a gyakorlatban a nappali tompított fényszóró használatát váltja ki, ennek megfelelően a fényereje nagyobb, mint a helyzetjelzőé – az energiafogyasztása még hagyományos izzós változatnál is alacsonyabb, mint a tompítotté.

Forrasztópákás rásegítés ahová a maró nem fér

Az előírások szerint a tompított fényt felkapcsolva a nappali fénynek el kell aludnia, vagy kisebb fényerőre kell váltania. Ha ez utóbbit teszi, akkor helyzetjelzőként funkcionál tovább, hogy ezt szabályosan tehesse, meg kell felelnie az R7 előírásnak, amit a burába nyomott 02A betű-számsor jelez.

Szóval a kétfunkciós lámpáknak mindkét jelölést viselnie kell. A nappali fényforrás lehet klasszikus izzós, vagy ledes. Az előzőek elterjedésére az utángyártottak piacán fölösleges várnunk, miután a gyártók is a ledes lámpákat részesítik előnyben, mint design-elem, ezek lettek divatosak, illetve ezeket kompakt méreteik miatt könnyebb elhelyezni az autó orrán – az izzós lámpák megmaradtak a fapados változatoknak. Nemkülönben további előnye a ledes daraboknak, hogy kevesebb energiát fogyasztanak, áttételesen csökkentve a fogyasztást, és az élettartamuk is hosszabb, mint egy izzónak.

Beszerelve a rácsba a két ledlámpa

Már a vásárlásnál érdemes figyelni a nappali fény kialakítására. Ez azért fontos, mert valahogy kultúráltan el kell helyeznünk az autó elején. Tuningkatalógusokat böngészve találhatunk fényszórókba integrált nappali fényforrásokat, ezek hátránya, hogy mivel egybe vannak a nagy lámpákkal, jóval drágábbak, a telepítésük sem feltétlenül kisebb munka, hiszen néhány autónál már egy izzócsere is kaland és a fényszóró kiemeléséhez még a lökhárítót is le kell szerelni. A lámpaszakos cégek gondolva a kifinomult ízlésű autósokra kínálnak típusra szabott lámpákat, amelyeket például a típusra jellemző ködlámpafészekbe való elhelyezésre terveztek. Ez jó megoldás, ha nincs ködlámpánk. Akad tuningcég amely új formát és méretet kínál, de ad hozzá új lökhárítóbetétet is. Ez se húszezres kategória. A viszonylag olcsó menetfényekből nagy a kínálat, hosszúságuk, magasságuk, rögzítési lehetőségeik, a lámpatest formája, íveltsége sokféle. Vásárlás előtt mindenképp gondoljuk át hova szereltetjük, és az alapján válasszunk lámpát. Aki nagy bajban van, mert nagyon szeretne ledes-nappali fényt, de sehová sem tud rakni egy új lámpatestet, az vásárolhat olyan ledkészletet, amely egyesével beszerelhető, így a led-füzért tetszés szerint, akár kör alakban, vagy ívesen is be lehet építeni.

Egyenként beszerelhető ledfüzér

Miután megvásároltuk a nekünk tetsző és az autóhoz is legalább minimálisan formailag passzoló darabot, akkor jöhet a beszerelés - én ezt vettem. Ügyesek maguk is végezhetik, arra vigyázva, hogy a legmodernebb autók érzékeny fedélzeti elektronikája hibajellel lázadozhat a beszerelés ellen. Így sajnos ma már egy ilyen egyszerű művelet miatt is érdemes szakműhelyt felkeresni. Esetünkben a VW Passat ködlámpa melletti rácsozatát néztem ki a lámpa helyének, ez olyan gyárias elhelyezés. A beszerzett lámpa megfelel a fent említett előírásoknak, nem a legolcsóbb, ára közel 20 000 Ft, de nem is tartozik a legdrágábbak közé.

Vezetékezés a ledlámpa szerelés közben

A kinézet lámpa-hely szerencsés választás volt. Egyrészt a lámpa is enyhén ívelt, másrészt a rács profilja enyhén ráhajlik az elejére, szegélyt képezve, ez is csökkenti az utólagos hatást. Így a lámpatest hátulról bedugható a rácsba. Másrészt egész egyszerűvé vált a szerelés. A rácselemek könnyen kipattinthatók, a lámpát belepróbálva azért kiderült, hogy szükséges némi faragás. Kis maróval és forrasztópisztollyal ment az alakítás. 15 perc technika-óra után megvolt a lámpa helye – majd az első darab tapasztalatai alapján gyorsan ment a másik oldali elem kiformálása is.

Ledlámpa beszerelés vezetékezés

Mikor mindkét rács átalakítása elkészült, belepróbáltuk a lámpákat. Minthogy a gyártó által adott fém rögzítőelemnek hasznát nem vettük, egyszerűen se hely nem volt az elhelyezésére, se olyan tartó, amihez rögzíthettük volna, elegánsan beragasztottuk a rácsok közé a lámpatestet. De a ragasztás tudományosan történt, víz-, só-, uv-, rezonancia- álló, gyorsan kötő Teroson spoilerragasztót alkalmaztunk a feladatra. Ez lényegében már a lámpa elektromos bekötése alatt annyira kikötött, hogy a helyére szerelhetők voltak a rácsok. A beszerelés megkezdése előtt azért érdemes tesztelni a lámpát. Ha nem működik, vagy pár led nem ég, vigyük vissza cserére.

Világít a tompított, ez a helyzetjelző funkció

A ledlámpa helyzetjelző állásban - a tompított felkapcsolva

Szintén az autó szerencsés adottságainak köszönhető, hogy az elektromos bekötéshez, csak a hűtőmaszk felső rögzítését kellett oldani. Ezután az új lámpák vezetékeit a fényszóró stekkerének vezetékeihez kötöttük. A tompított fény és a helyzetjelző vezetékeit kellett megcsapolni. A bekötés szerint a helyzetjelzőt kapcsolva éled a nappali menetfény, ha tompítottra váltunk, akkor az új ledlámpa kisebb fénykibocsátású üzemmódra vált – ahogy a nagykönyvben meg van írva. Az új kábelköteg rögzítéséhez a lökhárító belső-hétsó műanyagjába kellett 3 lyukat fúrni, a kábelrögzítők elhelyezésére.

Nappali fény állásban a ledlámpa

A ledlámpa a nappali fény funkcióban - klasszikus látni és látszani segédeszköz

Elméletileg vizsgaképes a beszerelés, minden előírásnak megfelel. Az elhelyezésieknek is, szimmetrikus a kétoldali lámpatest, nincs az úthoz 25 cm-nél közelebb, se másfél méter magasan, és a kettő között több, mint 60 cm van.