Jellegzetes járdázós peremsérült könnyűfémfelni

Megjárdáztam, kátyúba csaptam, törött kocsiról bontóban vettem – a leggyakoribb indok, amellyel a felni javító műhelyeket felkeressük. A szakik hümmögnek, majd eltűnnek a kerékkel, hogy egy hét múlva lényegében újszerű állapotban visszaadják – már ha jól választottunk mestert. De érdemes megnézni, hogy közben mit csinálnak, így az is kiderül, mit lehet javíttatni és mit nem.

A felújítók egy véleményen vannak: az agyrész sérült, vagy küllőtörött felnikkel nem érdemes foglalkozni, azok javítása után nagy a rizikó, amit se ők nem vállalnak, se az autóst nem biztatják erre. Lényegében minden más jöhet, ezek után nem a sérülés jellege, inkább a felni anyaga szab határt a javíthatóságnak.

Sérült könnyűfémfelni javítás esztergálással

A javitásra befutó felniket elsőként mindig egyensúlyozó gépre rakják és repedésvizsgálatnak vetik alá, hogy kiderüljön a kerék összes hibája. Ha a felni nem deformálódott és csupán a pereme folyamathiányos, akkor az általában járdázással ledörzsölt felületet alumíniumhegesztő szakműhelyben felhegesztetik, a feltöltés után leesztergálják a fölösleges anyagot, végül kiegyensúlyozzák a tárcsát. Sokszor, kisebb sérülésnél az anyagfeltöltés sem szükséges, a felni sérülés esztergálással eltüntethető.



Könnyűfémfelni javítás
Komolyabban sérült (vagy leharcolt) könnyűfém felniket, mint a deformált, ovális felnit présgépben, sablonokkal, "fazonkarikákkal" egyengetve térítik vissza az eredeti formájára. Egyengetésnél sokszor melegítik is a felnit, hogy mennyire, az az öntvény anyagától függ. Mivel nincs a kerékre írva az ötvözet anyagösszetétele – ez a felni gyártók titka -, elsősorban tapasztalati úton határozzák meg a hőkezelés mértékét. A könnyűfémfelni gyártók 3-4 féle alapötvözőanyagot használnak, ezek más-más hőterhelést viselnek el anyagszerkezeti változás nélkül. A présgépből kikerülve ismét az eszterga következik, ott szabályozzák fel az egyengetett felnit.


Repedt palástú könnyűfém felni
A nem szitáló, csak peremsérült keréktárcsát, ha az ütés és nem dörzsölődés miatt deformálódott, szintén prés eszközökkel, sablonokkal javítják - a deformálódáshoz nem szükséges a közvetlen érintkezés, a gumik, főképpen az alacsony falú típusok továbbítják az ütés erejét. Néhány öntvénytípus kisebb sérülésnél mechanikai hatás nélkül, csak hőközlésre visszanyeri az eredeti formáját. Azonban ennek az ellenkezője is igaz, van olyan kemény anyag, amely még hőkezeléssel sem felejti a sérülésnél szerzett formáját.



Azev A felni kicsit leharcolva - mégis javítható

A repedéseket, töréseket hegesztéssel javítják. A könnyűfém hegesztést azonban a legritkábban végzik a felnisnél, elviszik kívülálló szakosodott céghez, mert a könnyűfémöntvény hegesztéséhez speciális készülék és alapos szakmai felkészültség kell – mielőtt bárki megijedne a hegesztéstől elmondjuk, hogy létezik gyárilag több részből összehegesztett könnyűfémfelni, ez a tény alátámasztja a hegesztéssel történő javítás létjogosultságát. 

Sérült könnyűfém felni javítás hegesztéssel

A könnyűfémfelni felújító műhely üzemeltetéséhez kell a Közlekedési Főfelügyelet engedélye, ezt megadják, ha megfelelő a felújítóműhely technológai felkészültsége. Ennek alapja a repedésvizsgáló, amellyel kiszűrhetik a hegesztés-igényes darabokat. A hegesztést és az anyagfeltöltést csak az erre szakosodott cégeknél lehet elvégezni, például az ex-Alumíniumipari Kutatóban, ahol rendelkezésre állnak az anyag- és repedésvizsgálók. A hatósági engedély szerint a felnifelújítók a peremsérüléseket egyengethetik és eltűntethetik a hegesztések nyomait esztergálással, sorjázással, továbbá esztétikai felújításokat végezhetnek.

Többrésze könnyűfémfelni korrodált felületei

Szomorú tény, hogy sokszor a drágább könnyűfém felnik nem javíthatók. Például nehezebben, sokszor egyáltalán nem javíthatók a többrészes, hengerelt, kovácsolt alkatrészekből készült keréktárcsák – a „körbecsavaros“ típusok. Ezek vékony falú anyaga a tapasztalatok szerint a hőkezelés alatt kilágyulhat. De persze nem mind. A javíthatóaknál a többrészes tárcsákat szétszerelik, majd az alkatrészek összeszerelésénél az elemek közötti rugalmas tömítőanyagot pótolják. 

A felnisek még egy intelemmel tettek gazdagabbá: néha a rossz keréktárcsa-választás miatt is rongálódhat a felni, a túl széles tárcsa külső pereme aránytalanul nagy terhelést visel el, emiatt elsősorban a rosszabb minőségű felnik peremén hajszálrepedések keletkeznek.

Végül az árakról: a javítások költségeit műhelytől függően vagy óradíjban - átlag 3000 Ft/óra -, vagy a sérülés formájától és a kerék mérettétől függően kalkulált árak alapján szabják meg, egy átlagos javítás költsége 6000 forint, ha a felnit hegesztetni kell, az 3000-5000 forint ráadást jelent. 

Az összeszereléseknél korrodálódnak az öregedő többrészes felnik
Többrészes könnyűfém felni szétszedve, ez a közepe

Így néz ki a felni a hegesztés után
Így néz ki a felni a hegesztés után

A hegesztett felni az esztergán
Hegesztett könnyűfém felni az esztergapadon

Felújított könnyűfémfelni garnitura