Karosszéria fóliázás

Az ABT Audi A8 félkészen, a tető, a géptető és a csomagtérfedél már kész

Akár az utcán, akár a március végi Carstyling Tunin Show-n feltűnhetett, hogy lassan több az átfóliázott tuningautó, mint az újrfényezett. E nem véletlen, a karosszéria fóliázás egyrészt olcsóbb, a fóliázott népszerű matt színek könnyebben kialakíthatók fóliából, a takarításuk is egyszerűbb. Ráadásul a fólia alatt megmarad a teljesértékű eredeti fényezés. Ez azért fontos mert mindennyian ismerjük a tuningolt autók újraértékesítésének a nehézségeit, egy spécin fényezett autót nem tudunk gyári állapotra visszaalakítani, egy fóliázottat viszont (jó minőségű fólia esetén) egy nap alatt.

Autó karosszéria matt fóliázás

Aprólékos részek: például a parkoló radar érzékelőinek a körbeszikézése

Így a karosszériafóliázás kinőtte az eredeti fényezésvédelmi, illetve reklámcélú kategóriát. Ráadásul az autógyártók is sorozatban alkalmazzák, vagy egészében ? Ford Focus RS 500 limitált széria ? vagy részben ? Citroen, MINI, Skoda tetők átszínezése, vagy díszítése. Mindez mintha fel is szakított volna egy gátat, egyre több típusú, struktúrájú és színű karosszériafólia kerül a piacra, nő a variációs lehetőségek száma, sőt ez végtelen, hiszen akár egyedi színek és minták is kérhetők ? persze ezek drágábban.

Autó karosszéria fóliázás

Van ami kényelmesen fóliázható: a fényszórómosó takarója

Tehát a karosszéria fóliázás olcsóbb, mint egy komplett fényezés. De azért ne gondoljuk, hogy fillérekbe kerül. Egy autó teljes fóliázása átlag 300 000 forint, drágíthatja a méret (például SUV vagy luxusautó, amelyekhez egyszerűen nagyobb mennyiségű fólia szükséges), és a bonyolultság. Ez utóbbi alatt azt kell érteni, hogy, ha a tulajdonos az úgynevezett falcok, azaz az ajtók csukott állapotában nem látható részek fóliázását is kéri, az ugyanúgy drágító tényező, mintha trükkös alakú spoilerek, vagy rácsok fóliázását is el kell végezni. Ez utóbbiak a munkát teszik nehezebbé, bonyolultabbá. Természetesen olcsóbban is találhatunk lehetőséget, a fontos, hogy ügyes kézzel, jó minőségű anyagból dolgozzanak a vállalók.

Karosszéria fóliázás

Az árat maga a fólia is drágíthatja. A legolcsóbbak a divatszínek, amelynek ma a mattfekete, a mattfehér és a katonazöld számít. Ugyanis a tekercsben megvásárolt fóliából a maradékot gyakorta kért szín esetében el lehet használni egy következő autóhoz, ami vélhetően hamarosan befut, de egy ritka fólia esetén a maradék a műhely nyakán maradhat. Ezért ez utóbbi esetén a megrendelő kifizeti a teljes tekercset, és viheti is.

Karosszéria fóliázás

A fényszóró helye lemaszkolva: ne menjen be kosz

De ez nem akkora hátrány, mint amilyennek tűnik, mert így ha szükséges, lesz anyaga a javításhoz (a fóliás autót ugyanúgy meghúzhatják, mint a fényezettet), hiszen durva játék lenne egy újabb, mondjuk százezres nagyságrendű tekercset vásárolni egy lökhárítósarok miatt. A divatszíneknél nem gond az utólagos javítás, hiszen mindig van maradék a műhelyekben ? legalábbis amíg divat a divatszín.

Karosszéria fóliázás

Más kérdés, hogy egyre nehezebb a favorizált színeknél megmaradni, hiszen csak a 3M gyár 34 különböző színű és textúrájú fóliát kínál katalógusból, és ezen felül bármely szín rendelhető. A katalógusszínek között vannak ma népszerű jellegzetes-klasszikus karosszériaszínek (okker, kék, fényes fehér, zöld), és abszolút egyéni megjelenést biztosító kreációk is, mint a szálcsiszolt- fekete, vagy arany és a többféle színű karbonminta.

Karosszéria fóliázás

Mindezek ismeretében mégsem szabad azt gondolni, hogy egy autótörés után fényezés helyett lehet a fóliát alkalmazni. A fóliát fényezett felületre lehet biztonsággal felragasztani, hiszen erre tervezték. Emiatt egy autótörés után is le kell fényezni a sérült elemeket, nem váltható ki a fújás fóliázással.

Karosszéria fóliázásKarosszéria fóliázás

Nagy darab felrakása

Így inkább az autó design váltásához jó, vagy például, ha vállalkozási okból szükséges a színváltás ? például taxi esetén, egyrészt ha bevezetik Budapesten az alul sárga, felül fekete kliséjű taxi-szín elvárást, másrészt, ha a taxiscsapat például a feketét részesíti előnyben. A fólia nem elhanyagolható tulajdonsága, hogy védi a fényezést, tehát egy befóliázott újszerű autót hat év után megfosztva a burkolatától még mindig egy újszerű autót fogunk látni.

Karosszéria fóliázás

Többször kell takarítani munka közben

A teljes karosszéria fóliázásához tiszta és zsírmentesített autó szükséges. A fotózáskor egy vadonatúj ABT Audi A8-as volt az alany. 3M anyaggal vonták be, akárcsak a pécsi O.CT Tuning is, akiknek fóliás munkáit már bemutattuk ? Hummer, Ford Focus. A munkához fontos a tapasztalat és a típusismeret, mert elsőként az autóról leszerelték a kisebb alkatrészeket és burkolóelemeket, mint a tükörházak, a fényszórómosó-fúvókák fedelei, a tetősínek, és ezeket külön fóliázták.

Karosszéria fóliázás

Kiszerelték a fényszórókat is, hogy ne sérüljenek, a helyüket, mint egy fényezésnél papírral védték a koszolódástól. A fóliázást a tetővel és a motortér-, valamint a csomagtér fedelével kezdték. Az első lépés a mérés, amely után ráhagyással leszabták a fólia darabokat. A nagyméretű elemeket párban fóliázták, a kisebb darabokkal egy-egy ember is elbír. Minden nagy elem fóliázásakor maradnak nyesedékek, amelyekkel a kisebb, már leszerelt darabok fóliázását oldják meg.

Karosszéria fóliázás mattfekete

Ezután következtek a lökhárítók és a küszöbök. Mindkettő komolyabb feladat volt, mivel az új kocsi utólag felszerelt spoilerszettet viselt. Ezek bonyolult alakját több rész fóliából állították össze, mindig úgy gondolkozva, hogy ne látszódjanak az illesztési hézagok. A nagyon bonyolult részeken papírból sablont vágtak ki a szükséges fóliadarab kiszabásához. Végezetül az ajtókat és a sárvédőket húzták be.

Karosszéria fóliázás

Nagybani kialakítás a felragasztás után: a feleslegek levágása

A fólia persze nem megy magától a helyére. Az első, durva felragasztást az anyag igazgatása követi. De nem úgy, mint az üvegfóliánál, ahol szappanos vízen csúsztatható a fólia az üvegen, itt erről szó sincs. A spéci autófóliák hihetetlenül követik az alakot, ehhez finoman melegíteni kell őket. De persze vigyázva, mert az sem jó, ha túlnyújtják, különösen nem egy mintás anyagnál, mint például a karbonfólia. A minta nem lehet torz a felrakás után. Tehát felrakás közben melegítve veszi át a fólia az anyagot, de közben arra is figyelni kell, hogy  ne maradjon alatta légbuborék.

Karosszéria fóliázás

Miután a fóliát így szépen a helyére igazították jöhet a fölösleges részek levágása. Ehhez igen éles speciális szikét használnak, de éppen csak kidugva a penge hegyét. Ugyanis nem sérülhet a vágáskor a karosszéria! Igazi aprólékos, precíziós munka. A vágásoknál figyeltek rá, hogy a valós illesztési hézagoknál történjen, ha pedig valahol látványosan látszott a vágott él, ott mindössze 1 mm széles plusz csíkot illesztettek be aprólékos munkával.

Karosszéria fóliázás ABT Audi A8

Buborék és ránctalanítás

Az A8 becsomagolása 3 napot vett igénybe, nem kevés, de kevesebb egy fényezésnél. A kocsi az elkészülés után rögtön használható, de még egy darabig kerülni kell a mosást. A későbbiekben a fóliás kocsi ugyanúgy kezelhető-használható, mint a fényezett karosszériájú autók. Ez annyira igaz, hogy a fényes változatok még polírozhatók (!) is, és mind kibírja a rácsöppenő olajat (rövid ideig). Persze van amiben a fényezés még vezet, és ez a tartósság. Ma a legjobb minőségű fóliákra ígérnek a gyártók 6 év tartósságot. Más kérdés, hogy a használt fóliát leszedve, ott egy újszerű fényezés.

Karosszéria fóliázás

Az A8-at nem lehetett felemelni a légrugók miatt, így maradt a heverés a kocsi mellett

Karosszéria matt fóliázás

Karosszéria fóliázás mattfekete

A bonyolult spoiler befedése nemes feladat

Karosszéria fóliázás

Karosszéria fóliázás

Aprólékos munka fent és kész apróságok a csomagtartóban lent

Karosszéria védő matt fóliázás

Karosszéria fóliázás

Szabás-varrás a spoiler lábai körül

Karosszéria matt fóliázás Fullfol Kft.