Minden meló takarítással kezdődik - mint egy műtétnél

Persze hogy kezdődik egy fotózás: „ezt inkább ne fotózd!” felkéréssel. Amit nem fotózhattam, az a fólia kivágásához szükséges egyedi sablon készítése volt. Amolyan műhelytitok. Ugyanis az autók 98 százalékáról a sablon megvan elektronikus formában, a fóliát is így vágják – nem kézzel. Viszont a fotózás alanya, a Ford Focus teljesen egyedi autó. Másnak nincs ilyen lökhárítója, se kerékjárati íve, se motorháztetője! Ezért kellett az egyedi sablonkészítés. Ami ugyan több idő, de a végeredményen nem változtat. Ehhez hozzátartozik az is, hogy rendelkezésre áll a szaktudás!

Gazdagon vizezve választják le a fóliát a hordozópapírról



Szóval egyszerre készült a karosszéria-védőfólia, valamint az üvegfólia felrakás. Nem mintha ez utóbbi ne lett volna a Focuson, csak éppen csúnya volt, hólyagosodott, nem túl jól felrakva. De a védőfólia most került rá először: a magyarázat egyszerű, a legtöbb autós attól tart, hogy látszani fog a fóliázás. Az meg olyan, mintha lemattult volna a fényezés. Igen, ez igaz lehet a ralliban használt vastag védőfóliára, de nem igaz az utcai autókra szántakra. Ez utóbbiak felrakás után lényegében láthatatlanok, főképp, ha profi rakta fel.



Zoli autójára a 3M gyártotta Stone-Shield fólia ment fel. A meló ugyanúgy kezdődött, mint minden fóliafelrakás: takarítással. Kosz- és zsírmentessé kell tenni a felületet. Közben Csaba, a fólia-felrakó-nagy-öreg (aki azért nem öreg), rákérdez:”biztos akarjátok, nagyon friss a fényezés!”. Igen, akarjuk! Direkt azért lett újrafényezve a lökös a hatkilóperkiló festékkel, hogy szép legyen, hiszen az autó használós és viselt már jó pár kőfelverődést. Ezekből elég az emlék, a látványt nem kell konzerválni a fóliával. 



A felillesztés kényes dolog, nem lehet koszos a nagy, nehezen kézben tartható fólia



A vízen úsztatva szépen csúsztatható, illeszthető, beállítható a fólia




Jó, akkor legyen! Az egyedi sablon alapján snitzerrel kiszabott fóliáról szépen lehúzzák a papírt, közben folyik a samponos víz rendesen. A hatalmas lapaj darabhoz két ember kell, felnagyolják a kocsi orrára. Ilyenkor még lehettem szkeptikus – vízen csúszó mindenhol elálló fólia a kocsi orrán -, de nem voltam, mert tettem fel én is kővédőt visszapillantóra és az is szépen átvette a formát. A várakozás be is igazolódik – Csaba szépen rásimítgatja, illesztgeti, finomítja a fóliát a lökhárítóra. 

Nagyon gyorsan dolgozik, látszik a millióegy felrakott fóliából eredő tapasztalat. De még így is jobban köt a fólia, mert lassan halad a nagy- és bonyolult felület véglegesítésével, így rendszeresen ugrálja körbe a kocsit a spricnis flakonjával – a fólián vízbázisú ragasztó van, ez az okosság a felrakásban. A simítást a hőpisztollyal kíséri, hogy ami szépen a helyére került, az már maradjon is ott. 



Ez a tánc viszonylag sokáig tart, de közben szépen alakul a dolog. Egyre kevesebb az a felület, ahol még látszik a fólia. Ráadásul a lökhárító-fóliázásban az a jó, hogy a fólia-széleket elrejtik az illesztések, így nincs ember, aki megmondja, hogy a lökös fóliaruhát visel – ahhoz kell egy karcpróba.



 



Munka közben rendesen ürülnek a flakonok

Mikor a nagy kivágott darab véglegesen rásimul a felületre, Csaba elkészíti a lökhárító bonyolult részeinek, a szélső beömlőnyílás és indexfészek, valamint a két oldalsó kopoltyúnak a fóliázását. Ezeket kisebb darabokból szabja ki, abszolút egyedi, testreszabott darabok. Igen aprólékos munka, de szép a végeredmény, ami ebben a műfajban a láthatatlant jelenti. A drága és jó minőségű fényezés élvezeti értékéből egy grammot sem vesz el a védőfólia

Most a motorháztető fóliázása elmaradt, mert a jövő idényre Zoli átépíti a fedelet, így nincs értelme munkába venni. Viszont a küszöbök és a kerékjárati ívek rajta vannak a listán, el is készültek szépen a fent említett műveleti sorrendben. A kerékjárati ívnél kapható csak rajta a fólia jelenléte – mivel nincs illesztési hézag, amiben megbújhatna a széle -, közelről vizsgálva látni a szélét, szemmagasságból már csak sas-szemek vehetik észre.



A kerékjárati ív fóliája már csak a méret miatt is könnyebb feladatot jelent





Árat nehéz mondani, mert a Focus egyedi darab, tuningautókra nem lehet látatlanba kalkulálni. Költség helyett viszont mondok időigényt: kilencre érkezett a kocsi a műhelybe és délután három-négy között hagyta azt el. Úgy gondolom tovább tartott rajta a munka, egy széria-autó tulajdonosa előbb szabadul – itt bonyolította az egyedi-sablon készítés. Továbbá közben az üvegfóliázás is készült, ez is időnövelő tényező volt.



A védőfólia

Ha valaki, akkor a tuningos különösen kényes az autójára. Kőfelverődések, karcolások, parkolási lökdösődések mind nyomot hagynak az autón, így a tuningos korábban kopaszodik. Hogy ne hulljon a haja, már régóta létezik a fóliagyártók kínálatában a kőfelverődésektől és más külső behatásoktól védő fólia. Az autógyárak az autók kőfelverődés- és kopásveszélyes karosszériaelemeire ragasztanak fóliát. A küszöbök külső oldalán és a sárvédőperemeken a felpattanó kövektől óvják a lemezeket és a korrózióvédő-réteget, márkától függő felhasználásmódban. Vagy a fényezésre illesztenek átlátszó fajtát, vagy fényezhető fóliát tesznek fel még a fedőfesték felvitele előtt. A vékony műanyag védőréteg viszonylag puha felületével jól kivédi az erősen koptató hatásokat, miközben maga nem sérül, képes a nyom nélküli alakváltozásra. Védőfólia utólag is felragasztható egyrészt idősebb vagy olcsóbb fóliátlan autókra, másrészt az autógyárak gyakorlatától idegen felületekre. Például a beszállók lábai okozta koptató hatásnak kitett belső küszöb, a körmök, kulcsok által karmolt fényezett kilincsfészek, a kövek támadta fényezett első spoiler vagy lökhárító, az eltávolíthatatlan rövardögök marta motorháztető él. A felsorolt lemezfelületek mellett még védheti a fólia a tanksapkanyílás fedelének sokat érintett szélét, az ajtóoszlopokat és ajtókeretet - amelyet az ajtócsukásnál sokan fognak meg - persze mindezt csak akkor érdemes, ha fényezett a felület. Emellett a festett hátsó lökhárító felső síkját is érdemes leragasztani, főképp kombiknál – és komb taxiknál -, mert a pakolásokkor sérülhet a felület.



Az üvegfólia

Most nem venném részletesen végig, hogy miképp került a fólia a Ford Focus üvegeire, hiszen már megírtam a saját kocsim fóliázásakor, úgyhogy csak címszavakban eldarálom. Majdnem ugyanúgy zajlott: leszedték a régit (kicsit megmelegítve könnyen lejön), letakarították az üvegeket. Különbség, hogy az én kocsimból kiszerelték az üvegeket, Zoliéból nem – egyrészt neki több a ragasztással berakott üveg, másrészt egyedi a kocsi kárpitozása. 

Ez nehezebbé teszi a felrakást – az üvegre kívülről szabják fel a fóliát, majd kivágják, és belülről illesztik fel. Úgy szabják a fóliát, hogy legyen egy kis túllógás, amely bebújhat a kárpitok alá, hogy ne látszódjon a széle. 





Szintén aprólékos munka a hátsó szélvédőre belülről felillesztett harmadik féklámpa körbefóliázása. Szétszerelés nélkül kicsit macerásabb a felrakás a fóliázónak, megnyugtatóbb a tulajnak, aki érthetően nem szereti, ha szétdöntik az autóját. Zoli ezt megúszta, elkészült neki a fólia, szép H-betűs engedélyszámmal bodorítva.



A Luxusautó Show-n a Ford Focus a Rainbow standján állt a frissen elkészült fóliával, mint a Rainbow demoautója. Megérte a gyors munka!