BMW tuning: M50 szívósor M52-re

Kirámolva az eredeti M52 szívósor

Ugye nem túl jó dolog adózni. A németek sem szeretnek, kerülik, ha nem muszály, így ennek okán 193 lóerősek az E39 és E36 sorozatú BMW-k 328i és 528i típusvariánsai. Ugyanis kevéssel az említett lóerőérték fölött változik az adózási határ az autóik vonatkozásában germánföldön. Az említett két modell motorja az M52 B28 alumínium blokkos hathengeres, amelybe nagyobb tehetség szorult, mint 193 lóerő. Hogy itt tartsák, a gyár szűk keresztmetszetű szívósorral látta el a motorokat. Persze ez kiderült.

Már a helyén az M50 szívósor

BMW M50 szívósor M52-őn: hardver tuning

Az okosok rájöttek, hogy a korábbi vas blokkos M50-es, 2,5 literes motor szívócsöve felilleszthető a 2,8 literes M52-re, igaz némi átalakítással. Minthogy az M50-es szívócsövének járatai nagyobb átmérőjűek, így nem fojtják a motort. (A másik újabb alublokkos 2,5 literes 170 lóerős motorral is eljátszható a szívócsőcsere, itt a 170 lóerő növelhető 17-tel.) Persze kell faragni a szivócsonkon, hogy felmenjen az újabb motorra, Wittmann Zsoltinál néztük meg mit művel.

BMW tuning M50 segít M52-nek

Megy vissza a fojtószelepház

Az M50-es szívócsonkon az alapjárati motor helyét lefalazta, van aki műanyagozik, de ez kellemetlenül habosodó fajta, így egyszerűbb korszerű ragasztókat alkalmazni. Erre azért van szükség, mert az M52-őn máshol van az alapjárati motor, a kartergáz szellőztető rendszer csatlakozási pontja, a beszívott hőmérséklet jeladó és két vákuumcső (egyik az üzemanyag-nyomásszabályzóhoz fut, másik a tankszellőztető rendszerhez kell). Az M52-es szívócsonkról kell átoperálni a fedelet, amelyen a fent felsorolt egységek bekötési pontjai vannak. Ez eltart egy darabig, de utána felszerelhető a szívócsonk.

BMW tuning M50 szívócsonk felszerelése M52-re

A helyére csavarozva a szívócsonkot a benzinhíd felerősítési pontjai más helyen vannak, így ide is adaptereket kell készíteni a rögzítéshez. A fojtószelepház, és a fent említett részegységek szépen visszaszerelhetők, minta csak az eredeti szívócsonk került volna vissza.

BMW tuning M50 szívósor M52-re: plusz 17 lóerő

Megy vissza a légszűrőház a légtömegmérővel

A csere miatt macerásabb a vezetőoldali utastérszellőztető rendszer műanyag idomainak a visszahelyezése, elférnek, csak a beszerelési sorrendet kell megváltoztatni, tehát az amúgy könnyen levehető könyökcsövet kell előbb felilleszteni, majd úgy visszarakni a pollenszűrő házát, ami amúgy maradhatna a helyén - legalábbis az E39-nél, minthogy a műtét az 528i-n folyt.

BMW M52-re M50 szívócsonkot rakni a jó

Adapterek készítése a benzinhíd felerősítéséhez

Mikor mindez megvan, a múlté lesz a 193 lóerő, van helyette 210! Mégis lelkesítőbben hangzik, és viselkedik!

BMW motortuning gyári alkatrészekkel

Mehet fel a benzinhíd a helyére

Utolsó simítások

BMW tuning szívócsonk-cserével