Habár a kifejezetten gyorsulásra épített autók esetén túlnyomórészt alaptulajdonság a hátsó- vagy az összkerék meghajtás, botorság lenne azt gondolni, hogy fronthajtásból nem lehet komoly dragstert építeni. Ismerjük meg most Európa legjobbját, a Wokent!

A svéd projekt 2011 óta vezeti toronymagasan az FWD versenyautók toplistáját 402 méteren, méghozzá nem is akárhogyan: legjobb ideje 8.99 másodperc, 259 km/órás célvonali sebességgel, mellyel ő Európa első és azóta is egyetlen 8-másodperces első kerekes versenyautója!

Jelenlegi állapotát tekintve nehéz elhinni, hogy valaha utcai autóként üzemelt, persze akkoriban még jobban hasonlított egy Nissan Cherry-re.

Gazdája, a Stockholm kertvárosában élő Björn Holmberg 2000 telén vásárolta a gépet, teljesen gyári állapotban. Az autó sorsát 2004-ben pecsételte meg, legalábbis a normál használat szempontjából: minden bizonnyal a közértbe járásra már új autót szerzett be, a Cherry-t ugyanis csapata, a Hot Wok Racing segítségével, két év munkája és radikális átalakítások sorozata eredményeképp vérbeli gyorsulási versenyautóvá alakította át.

Az autó egy Nissan Primerából származó kétliteres, négyhengeres SR20DE blokk körül épült szinte teljesen újjá, mely az orr-részben váltotta a gyári erőforrást. Az új motor gyári állapotában persze semmilyen rekord megdöntésére nem lenne elég, így igen kellemes tuningot kapott. A blokk kovácsolt alkatrészekkel történt megerősítését a DTE Racing csapata végezte, a teljesítménynövelés lelkét pedig egy 80 mm-es belső átmérőjű kompresszorkerékkel szerelt Borg Warner 375-ös feltöltő jelenti. A hatalmas turbó akár 3 bar nyomással préseli a motorba a levegőt, melyet egy Iveco-ból származó intercooler hűt. A motor belsejében kevés érintetlen alkatrész maradt (egyedül a főtengely gyári), hasonlóan a teljes csövezés, leömlők és a kipufogórendszer teljesen egyedi kialakításúak. 

Az eredmény igazán tekintélyt parancsoló 915 lóerő és 887 Nm nyomaték formájában jelentkezik a tengelyen, keréken pedig 780 LE mérhető. A hajtáslánc egy Volvo 850 Turbo-ból származó váltót, valamint 8" dupla titánium tárcsás kuplungot és megerősített diffit tartalmaz. Az autó tömeg fullra tankolva egyébként mindössze 1.020 Kg.

A kasznit - már amit meghagytak belőle - 42 mm átmérőjű csövekből épített bukóketreccel erősítették meg, illetve az első alváznyúlványt teljes egészében újraépítették a gyárinál jóval nagyobb helyet foglaló blokk, váltó, illetve a futómű fogadásához.

Utóbbit szintén egy Volvo 850-esből adoptálták és a Koni állítható futóműszettjének alkatrészeivel építették át. Hasonlóan a fékek és a kerékagyak is a 850-esből származnak, míg a csapágyak a Chrysler termékei. A rajtokra továbbá 160 cm-es kitámasztóval segítenek rá.

Az elöl 15x10 colos Greg Weld Racelite Dragstar felnik, valamint a rajtuk feszülő 10x28-as Hoosier slick abroncsok miatt az orr irdatlan széles is lett, így ide egy darabból álló, egyedi üvegszálas elem készült, mely 50 cm-el szélesebb és 40 cm-el hosszabb egy gyári Cherry elejénél. A kaszni többi borítása fémmunkával készült, az ajtók eleje 15 cm-es szélesítéssel illeszkedik az első sárvédők vonalához, míg hátul már a gyári elemekkel passzol.

Az így kapott kissé torz forma után kapta becenevét is a gép, készítőit ugyanis egy fejére fordított Wok edényre emlékeztette, melyet a malajziai konyha használ előszeretettel. Az évek során jutott idő egy kis optikára is, mely egy lángmintás airbrush formájában teszi még egyedibbé az autót.

Tizenkét év azonban hosszú idő, a Hot Wok idén már új projektbe vágta a villáskulcsot, mellyel szintén a FWD gyorsulási toplista elejét támadják majd meg. A jól bevált SR20 blokk marad, azonban methanol üzemben, az autó pedig egy Nissan Juke kaszniját kapja, kompletten üvegszálas műanyag kivitelben. Az első híresztelések szerint mindez nem a csapat válasza lesz a Juke-R koncepcióra - hanem annál sokkal több!

Annyi biztos, hogy hallani fogunk az új szörny felől, és hogy miként bolygatja majd meg a FWD toplista elejét, hamarosan kiderül. Ha pedig már szó esett róla, hazánk büszkeségei is megérdemlik, hogy megemlítsük őket, hiszen a TOP 20-ban két magyar rekord is szerepel:

Képek: woken.se