Ahogyan a cikksorozat első és második fejezetéből kiderül, az idei Essen Motor Show nagy része már bemutatásra került. Látnivaló azonban még mindig akadt, méghozzá jórészt nem is akármilyen – ehhez azonban már komolyabb felderítésre volt szükség.

A végére – legalábbis először azt hittem – az 5-ös csarnok maradt, ahol leginkább különböző kiegészítőkkel és felnikkel foglalkozó cégek foglaltak helyet, néhány komolyabb demóautó – Nissan GTR, Audi R8, na meg itt volt a kék-zöld megsemmisítő – kíséretében. Ami viszont leginkább tetszett itt, az a Dectane standja volt. A lámpa-bizniszben utazó cég, a szokásos kirakodóvásár mellett egy jókora narancssárga tömböt pakolt be a terem közepére, melybe kizárólag fotóapparát nélkül lehetett belépni. Itt, félhomályos, diszkófüstös légkörben állították ki a legújabb fejlesztésű lámpatestek prototípusait, melyek 2012 tavaszán debütálnak Európa-szerte.

Designban legfőképp a Golfhoz (is) készülő hátsó lámpák tetszettek, mely a dupla, vastag izzó „L” betűs helyzetjelzőivel (amire nem tudtunk rájönni, milyen fényforrást takar) a GTI, valamint az új Polo hasonló elemeit idézi. Sötétben bitang jól néztek ki, egyes vélemények szerint egyedül a fényük lett egy hangyányit rózsaszínbe hajló - persze egyelőre prototípusokról van szó, ki tudja, a búra ezen mennyiben módosít majd.

Itt lenne a vége..? A hatalmas terület bejárása után már a többieket keresgéltem, mikor a bejáratnál kapott kis térképen feltűnt, hogy valami nem igazán stimmel. Az 1. csarnok mezőjében találtam egy 1.A-t is, ami „Ultimate Tuner” néven mutatkozott be a leírásban – emlékeim szerint pedig abban a csarnokban ilyesmiről szó sem volt. Gondoltam, még visszanézek egyszer a tett helyszínére.

Tuning autókat itt továbbra sem találtam, észrevettem viszont egy ajtót, ami felett egy 1.A tábla virított, egy lefelé mutató nyíl szomszédságában. Mögötte egy lépcsőház volt, ahol két szintet lebaktatva újabb csarnokot találtam, mégpedig jórészt magánkézben lévő autókkal, meglehetősen szellősen megtöltve.

Cégek terén a Pioneer, valamint a Clarion vonult még undergroundba, de volt színpad is, valamint a már említett Ultimate Tuner stand, ahol éppen három autón dolgoztak látványosan. Mindez gyakorlatilag egy nemes kezdeményezés a külvilág felé vetülő képe, melyet a show szervezői, és német tuningszövetség, a VDAT együttműködéseként jött létre.

A szcéna ikonikus alakja, Eddie Paul vezetésével (az ő nevéhez fűződnek többek közt a Halálos Iramban 1-2, és a Tolvajtempó módosított autói), három autót választanak ki a jelentkezők közül, melyet a szövetség partnerei által felajánlott – legális – tuning alkatrészekkel szerelnek fel a kiállítás ideje alatt, tanító szándékkal, és ezáltal is a helyes irányba terelgetve a bohó ifjúságot.

A koncepció megálmodása, valamint a szerelés már a tulajdonosok feladata, a szövetség „csak” az alkatrészeket állta. A tét pedig nem kicsi, a győztes nem csak a dicsőséggel lesz gazdagabb, de egy hetes látogatást is kap ajándékba, Eddie műhelyébe, az USA-ban.

A nevezők autói egyébként egy Seat Arosa, BMW E46 és egy Audi A3-as voltak, a tulajdonosok pedig mind a fiatal tunerek közül kerültek ki. Egyikük ráadásul egy meglehetősen cicababa kinézetű lány, akinek a kezében nem pont csavarkulcsot képzel el az ember – persze a látszat néha csal :)

A földfelszínre visszatérve, az előzőhöz hasonló elv alapján, gondoltam megnézem még a 8.1 és 9.1 mezők tartalmát is – nos, itt nem lefelé, hanem felfelé kellett lépcsőzni, és két kisebb, elrejtett csarnokot fedeztem fel.

Arra rögtön rájöttem, ezek a kiállítók miért nem kerültek felkapottabb helyekre. Jórészt itt is alkatrészekről szólt a történet, de már a legapróbb részletekbe menően: mindenféle beépítési elemek, csavarok, csövek, lemezek, szerszámok széles tárháza fogadott, ami mellett jól megfért a modellautós, a ledlámpás-fénycsöves és a pólóárus stand is. Némely rész azonban már tényleg leginkább egy török bazárra emlékeztetett.

A dolog kellemesebb oldalát egyrészt a 10.1-es galéria jelentette, ahol a Street Magazinnak köszönhetően számos finomság került kiállításra. Itt volt többek között a nemrég bemutatott GeigerCars Camaro (sőt, rögtön kettő), néhány további komolyabb épített amcsi vas, na meg egy eredeti 1967-es Shelby Eleanor GT is, úgy mellékesen.

A másik meglepetést a 6.1-es átjáró jelentette, amit egyébként alig találtam meg: itt, igényes dekoráció mellett, szintén több komoly amerikai gép, hotrod, és gyönyörű custom építés sorakozott fel. Számomra egyszerűen érthetetlen, miért lettek ezek ennyire eldugva.

Habár még így is könnyen előfordulhat, hogy volt, ami kimaradt, összességében sikerült kvázi teljes képet kapni „Európa SYMA Show-járól”. Ahogy a cikkekben is tettem, óhatatlanul a Tuning World Bodensee-vel hasonlítottam össze a látottakat, már csak a hasonló méretek, és a részben egyező szereplők miatt is.

Ami leginkább tetszett, hogy – habár nem teljes létszámban – itt ismét találkozhattam élőben a legnagyobb cégek standjaival és autóival, melyekről bárhogy is nézzük, nagyrészt a cikkeink is szólnak. Ez a része a dolgoknak még az első, 2007-2008-as Bodensee-s időket juttatta eszembe, ahonnan ez a felhozatal az elmúlt években már nagyon hiányzik.

Ami viszont innen hiányzik, az természetesen a Club Scene. Látszik az igyekezet, hogy a szervezők mind több eszközt vetnek be, hogy valamennyire megfogják ezt a réteget is, de már csak a hely adottságai, valamint a kiállítás jellege miatt sem lesz sosem ugyanaz, de még hasonló sem, mint a másik találkozó. A „föld alá” szorított egyéni szcéna, fent pedig a rengeteg élre vasalt, ám sokszor ötlettelen demóautó képe – minden bizonnyal nem szándékosan – de jól tükrözi a helyzetet.

Ugyanakkor, az is igaz, hogy nem feltétlenül kell két rendezvénynek ugyanolyan jellegűnek lenni, és az sem biztos, hogy a szívemhez jelenleg közelebb álló, Bodeni-tóparti nyüzsgés, és fiatalos lendület beleillene ebbe az összképbe. Amennyiben ezt tudatosítja magában az ember – annak ellenére, hogy nem minden területe feltétlen izgalmas – a maga nemében teljesen élvezhető rendezvény az Essen Motor Show.

2012-ben ugyanitt? Kiderül… addig is, a galériákat azért érdemes átlapozgatni, hátha a jövő évi szezonnyitó Carstyling.hu Tuning Show-n is lesz némi egyezés ;)

Vége!