Subaru Impreza és Mitsubishi Lancer tuning

További és nagyobb fotók a képgalériában

Kezdetnek leírok pár varázsszót: EVO VI, STi Type R, Tomi Makinen Edition, Impreza 22 B. Ezekből már-már összelegózható, hogy milyen szuper-ritka kivitelű autókról lesz szó, amelyekhez a rally-mániás, elsősorban Subaru-, másodsorban Mitsubishi-hívő tulajdonos, Sárközi Péter is hozzátette a magáét némi tuning formájában a lúd legyen kövér elvén.

Mitsubishi Lancer EVO a háttérben, Impreza 22B az előtérbenÉs miért pont Japán? Mert ott igazi ritkaságokat találni, a japán gyártók a saját piacukat kis-szériás spcéi kivitelekkel bombázza, és bár jut ilyenekből Európába is, a kettő nem ugyanaz. A japán széria mindig kimunkáltabb, többet tudóbb, és a japán szabályozások miatt alapvetően más is. Hiszen ott 180 km/h-nál gyorsabban haladni tudó jármű nem hozható forgalomba, így a váltók fokozatelosztása, a diffik végáttétele is más (rövidebb), ami már önmagában meghatározza az autók eltérő viselkedését. Továbbá, például a Subaruk, amelyek a tengerentúli piacokra 2,5 literes motorral érkeznek, japánban csak kétliteresek (kivéve a 22 B kivitelt, amely 2,2 literes volt).

Subaru Impreza STI tuningÉs ha már szó esett az Impreza 22 B-ről kezdjük azzal. Rögtön leplezzük le: tényleg Japánból jött, de eredetileg nem 22 B, „csak” egy replika. Itthon építették át, méghozzá alaposan. Az átépítés alapja egy szintén nem vérszegény Impreza STi Type R Batch 5, kétliteres turbó, gyárilag 280 lóerős, 350 Nm nyomatékkal. A gyártási év 1998, és a különlegessége többek között, hogy kétajtós. Péterék nekiestek átalakítani balkormányossá, ehhez rengeteg alkatrészt kell beszerezni a padálsortól, műszerfaltól, a bajuszkapcsolókon át az ablaktörlőkig. Az építés közben jött az ötlet, legyen komolyabb a gép. 1998-ban a WRC győzelem ünneplésére a Subaru kiadta a 22 B kisszériát, mindössze 400 darabot gyártottak belőle. Pontosabban 403-at, mert egyet kapott még a Prodrive igazgatója, valamint Colin McRae és Nicky Grist. A 22B egy, a WRC változathoz nagyon hasonló kivitel volt. Angliában rendelhető hozzá karosszéria-készlet, ezt rendelték meg Péterék is.

Subaru Impreza STI tuningA készlet két új lökhárítóból, az első-hátsó sárvédő-szélesítésekből és a küszöbidomokból áll. A felszerelése után további változtatásokat is eszközöltek az autón. A 2002-es Impreza STi Brembo fékjeit kapta meg, elöl négydugattyús nyergekkel, 325 mm átmérőjű tárcsákkal, hátul 315-ös tárcsákkal. Újabb szériáról való a felni is, a 2006-os STi kovácsolt BBS kerekeit szerelték fel 215/45 R17 gumikkal. Azonban mivel 4-4 cm-rel szélesebb lett az összes sárvédő, a felnik alá nyomtávszélesítő pogácsákat illesztettek a szélestéssel megegyező mértékben – a gyáriak más ET-számú felnivel oldották meg ezt a kérdést.

Subaru Impreeza STI tuningAz utastér is változott. Flokkolták a teljes műszerfaltömböt, a középkonzolt, a kilincs kereteket karbon-matricával díszítették, a középkonzol fölé kis házba három kiegészítő mérőórát szereltek, valamint STi fém pedálokat is felcsavaroztak. Miközben fotózok néhány érdekes részlet is kiderül: az autóba már akkor bekerült az európai modellekbe csak 2006-tól kínált DCCD rendszer, amellyel az utastérből, menet közben is állítható, hogy az elektromos szabályozású központi diffi a hajtás hány százalékát küldje a tengelyekre. A szélső állás 65/35 százalék mindkét viszonylatban. A tapasztalatok szerint az élvezetes autózáshoz száraz úton a hátsó tengelyhez jó küldeni a hajtás javát, vizes úton a középérték a szerencsés, havon pedig az első tengely legyen a kiválasztott, ilyenkor zár is a középső diffi. A motort csak érintőlegesen tuningolták, felkerült egy jobb hűtőhatást segítő Zero Sport lemez, egy teljes új nyitott kipufogórendszer, néhány polírozott légcső – a cooler gyárilag vízhűtéses, ez lehet automata vagy kézi vezérlésű.

Szóval a durva 22 B replika motorja nagyjából maradt a gyári 280 lóerőn (ugye ez sem kevés az 1200 kg-os kasznihoz). Nem úgy a szolídabbnak kinéző másik Subaru Impreza STi Type R-ben (batch 4). E kocsin kívülről egy kis faceliftet hajtottak végre, 99-es évjáratúak a lámpák, a lökhárító és a hátsó szárny, ezen túl csak a felni változott. A gyári tizenhatosok helyett 17 colos Speedline Corsa keréktárcsákat raktak fel 215/40-es Yokohama Parada félslick gumikkal.

A motSubaru tuning motororháztetőt felnyitva azonban rögtön feltűnik a tuning. A Subaru boxereken keresztben fekvő intercoolert leszedték, és a vízhűtő elé építettek be helyette egy kétszer akkorát (Hybrid gyártmány). Szétdöntötték a motort is, kovácsolt alu dugattyúkat és erősített hajtókarokat szereltek be, erre nagy szükség lett, hiszen a gyári IHI feltöltőt egy Mitsubishi TD05 20G turbóra csrélték, amely nagyobb szállítókapacitású, így 1,5 barra emelték a turbónyomást. Hogy több üzemanyag is jusson a több levegőhöz új Valbro 255-ös nagy kapacitású üzemanyagpumpát is beépítettek, a gyári injektorokat 550-esekre cserélték. A motorvezérlés egy úgynevezett „plug & play” ECU, tehát a gyári csatlakozókra dugható, viszont írható JAMS. A sok változatás miatt új a szívóoldal polírozott illetve szilikon csövekkel, direktszűrővel, a vízcsövek Samco gyártmányok. Ide is bekerült a Zero Sport hűtőlemez, és új, négyleömlős a kipufogó. A kartergázt nem vezetik vissza, hanem, mint a versenyautókon egy kartergáztank gyűjti a trutyit. Ebben az autóban elöl egy Torsen önzáró diffi dolgozik, hátul pedig a lamellás önzáró.