Opel tuning: tisztuló Tigra
Fotók: Orbán Péter (so_low) Továbi és nagyobb képek a képgalériában
Ahogy fejlődik az ember, és változik vele a világszemlélete és az ízlése, úgy formálódnak a tuning autók is, mintegy tükrözve a tulajdonosukat. Valami ilyen folyamat játszódik le a most fotózott Opel Tigrával is. Az 1,4 literes, 90 lóerős autót Hábián Márió hat éve használja, és mint lenni szokott az első átalakítást egy autótörés után határozta el.
Karosszériamunkaként a sérült oldalrész javítása mellett eltünteték a jelvényeket, ablakmosó spricniket, a hátsó ablaktörlőt és a feliratokat, valamint a motorháztetőt jól ráhúzták a fényszórókra. Az első ablaktörlőt egykarosra cserélték és DTM tükröket szereltek fel. Mindez családilag készült, Márió testvére autószereléssel és kasznizással foglalkozik. A fémmunka után körbenéztek műanyagokért, végül a német CMC Automotive első lökhárítóját és a küszübjeit választották, a hátsó lökhárító egyedileg itthon készült. Felpakoltak még ötküllős felniket és beszereltek előbb 40 mm ültetést adó sportrugókat, majd helyette a hasmagasságot 60 mm-rel csökkentő futóműszettet. Felszereltek egy sportkipufogórendszert és beraktak Simota sportlégszűrőt.
Így gurult az autó egy jó darabig, mígnem a tavalyi szezonra utolérte egy komolyabb átalakítás. Az addigi racing-stílustól távolodva Márió elindult a tiszta clean stílus irányába. Ennek jegyében leszerelték az első lökhárítót és egy átalakított gyárit tettek vissza, amelyet szétvágtak és 7 cm-t betoldottak, így nyúlik mélyebbre. A hátsó lökhárítót újra átalakították, igazán nagyon simára varázsolták. Közben nagyon ügyeltek a profi részletekre, így például az egykarú FK ablaktörlő beszerelése miatt szabadon maradt törlőcsonk nyílást nem faragással tüntették el, hanem jobb kormányos autóról való gyári takaróelemmel fedték le. A sport-tükrök helyére visszatették a gyáriakat. Maradt viszont a lambó-stílusú ajtónyitás, mert azt lényegében minden tuning-vonulat kedveli.
Igen fontos változás, hogy kikerült az autó alól a sportfutóműszett, amely a magyar utak állapota miatt jelentősen korlátozta a kocsi élvezeti értékét. Egyedi légrugórendszert szereltek a Tigrába. Viair 380C krómozott házú kompresszort szereltek a csomagtartóba, amely egy pótkerék helyére illő egykori autógáz-tartályba pumpálja a sűrített levegőt. Innen a gyors reagálásért 8 mm-es csöveken megy a levegő a légrugókba. A hasmagasság tengelyenként állítható, elöl 100, hátul 150 (!) mm lehet a maximális ültetés mértéke. Az új rendszerhez átalakítoták a gyári lengéscsillapítókat, rövidebbek és keményebbek lettek. Márió szerint sokkal jobb az air-ride-dal járni, az ültetés ellenére komfortos a kocsi rugózása.
A felnikészlet is frissítésen esett át, a BBS klasszikusa, a háromrészes RS került a kocsira frontpolírozva, krómcsavarokkal, fekete háttérrel. A méret elöl 7x16 col, hátul 8x16 col, elölre alulméretezett 165/45-ös Nankang gumikat „robbantottak”, hátra 195/40-es Yokohama S-Drive került. Megtartották a WM Sport sportkipufogót, de a korábbi krómvéget a stílushoz passzoló rejtett dízelvégre cserélték.
Persze a lámpák is frissültek, elölre Sonar fekete hátlapú angyalszem fényszórók kerültek, hátra Sonar lexus lámpák, amelyeknek az alsó részét Márió pirosra fújta, az oldalindexek feketék – korábban fehérek voltak. Mindemellett még millió egyedi részlet az, ami különlegesebbé teszi a kocsit. Így az otthon polírozott, gyárilag fekete tetősínek, a polírozott csonkantenna.
Az utastér sem maradt érintetlen, bár messze nem olyan markánsak a változtatások, mint kívül. A fagolyós üléstakarókkal mintegy a nyolcvanas évek előtt tisztelegnek, hiszen ebből az évtizedből származnak a felnik is. A kormány bőrözött, a szőnyegek gyékényből készültek. A középkonzolba, a hamutartó helyére beszereltek három nyomásmérő órát polírozott alu-kerettel, ezeken ellenőrizhető az air-ride rendszer állapota – a hamutartó fedele megmaradt, így a mérőórák eltakarhatók. Zene is került a kocsiba, a fejegység Pioneer DEH-7600 Mp, amelyből a jelek egy négycsatornás Magnat erősítőbe jutnak. Ez hajtja a Magnat Classic 2.16 komponens szetteket valamint a Helix Blue zárt subládát, amelyet egy takaróelem fed, egyben eltakarva (és csendesítve) a kompressszort is. A hifibeszerelés kapcsán jó pár négyzetméter hangszigetelő bitumenlapot is elhasználtak.
Gondolom ezek után nem lesz meglepetés, hogy a kocsi újra műhelybe vándorolt, elkészül hozzá a bordó-fekete bőrkárpitozás, valamint új csomagtéri hifi-installáció és berendezés. Viszont aki erre kíváncsi kénytelen lesz tuning-találkozón keresni a Tigrát.