Mercedes tuning - The Good German
Tavaszi jövevény
Az 1984-es évjáratú Mercedes 190 D nyerte az idei Carstyling Tuning Show-n a legszebb magyar autónak járó Autó-Motor díjat, amit közösen az Autó-Motor főszerkesztője és az OKtuning.hu főszerkesztője választott ki. Igazán már a betelepülésnél figyeltük a kocsikat, szinte azt mondom az is számított ki milyen gonddal készíti fel a paripáját a bemutatkozásra. Rögtön bekerült a kosárba Tompos Csaba mercije.
A lassan veterán korba érő Mercedes 190 D már hat éve Csabáé, de a tuning országútjára csak kurta másfél éve kanyarodott. Ugyanis ekkor gyengült meg annyira a hűséges csillagos állapota, hogy darabokra kellett szedni egy alapos lakatoláshoz. Ki is csontozták a járművet, és szépen eltüntették belőle a rozsdásodott darabokat. Sőt, tovább mentek. Ha már kézben a hegesztő pisztoly, akkor le is tisztították a kasznit, a múlté lettek a díszlécek, feliratok és kilincsek.
A nagy munka után a fényezéshez gyári Mercedes színt választottak, a tető pedig egy egyedileg kikevert vöröses-barna. Nagyon jól sikerült a két szín összhangja. A festés során az ajtók aljának vonalában végigfutó díszléceken kívül minden korábban szürke, vagy fekete elemet a kaszni színére fújtak. Igazán ez a frissítés jól kiemeli, hogy mennyire jól eltalált formájú és arányú autó volt a 190-es! A hátsó üvegeket fóliázták. Sokat javít az összképen az új első síküveges fényszórópár, a kristály indexek és az új hátsó lámpák is.
Műszakilag is módosítottak az autón. Terepjáró nem maradhatott, így FK ültető rugók segítségével elöl-hátul 100 mm-rel csökkentették a hasmagasságot. Bizony most vigyázni kell a rossz úton. Már csak azért is, mert a teljesen polírozott, 7,5x17 col méretű MIM felnik robbantott gumikat viselnek, ezek nem szeretik a járdázást, kátyúszélt. A gumiméret 185/35 R17! A jó öreg spórológép dízel békén maradt a helyén, csupán kapott egy dízelekre szánt, Mercisen feketére festett sportdobot, két, lefelé kanyarodó polírozott véggel. Többet sejtet, mint amit tud.
Ha jobban figyeli az ember a kocsit, hamar feltűnik, hogy a tükrök háza nem színre fújt, hanem bebőrözték őket. Hogy miért, rögtön kiderül, amint kitárjuk az utastér ajtóit. Itt egy teljesen új világ fogad.
Az összes ülés, ajtókárpit kétszínű, a külső fényezés színvilágával harmonizáló bőrkárpitozást kapott. De itt nem állt meg a dolog, a tetőoszlopok, a kalaptartó, a kormány, és a műszerfal is bőrrel van áthúzva. Egyedül a műszerfalon végigfutó középső műanyag elemet flokkolták.
A csomagtartó is hasonlóképpen járt. Miután a kocsi kapott egy komolyabb Pioneer fejegységet, ez megkövetelte a hozzáillő hangsugárzók telepítését is. Így az első ajtókba alulra építettek fészket a Blaupunkt VC hangsugárzóknak, a műszerfal két sarkába kerültek a Soundstream magassugárzók.
A csomagtartó pedig hagyományosan az erősítőnek (Audison SRx1D), a DLD 30 cm átmérőjű mélynyomónak és egy palacknyi kondenzátornak ad helyet. A csomagtartó jobb oldali sarkába pedig a hangminőség-versenyekről ismert módon egy színben passzoló szerszámkészlet kapott helyet.
Úgy véljük megérdemelte a díjat a kocsi és a tulajdonosa. Ez az autó szép példája a saját elképzelések megvalósításának reális kereteken belül, nagyon sok saját munkával, miközben kiemeli az autók megbecsülését előtérbe állító szemléletet.