Fiat Punto GT tuning

Molnár Ádám 2003-ban Olaszországból hozta be a Fiat Punto GT-t, miután másfél évig vadászott egy egészséges darabra. Itthon csak széttaposottakat talált, a németeknél vagy nagyon drága csecse vagy leszakadt autókra lelt. Így keveredett a Punto szülőföldjére. A talált autó igazi kincs, ’99 februári, novemberi forgalomba helyezéssel, tehát akkor kapott rendszámot, amikor a Punto II-őt már nagyban gyártották. 54 000 km-t futott, fekete volt, nagyrészt gyári, de nyomokban tuning-gal, mint az OMP sportkormány, a fémpedálok, a leszerelt hátsó ablaktörlő, az ültetés.


Ilyen a kocsi nyáron, toldattal, felnivelFiat Punto GT tuning nyári állapot

Szóval még egyszer pontosítsuk, mi a tuning témája: Fiat Punto GT 1.4-es turbómotorral, amely gyárilag 130 lóerőt teljesít. Ha kevésnek tartod, gondolj arra, hogy az autó csak 1 tonna! (És nem Euro 3-as puha lóerőről van szó!). Persze Ádám kevesellte az olasz tuning-szintet, így egy év alatt komoly szintre hozta fel az autót, amely tavaly nyárra készült el. Vásárolt az index-szel egybeépített, fekete hátlapú angyalszem fényszórót, felszereltetett új kipufogót, új felniket vásárolt, morcosíttatta a motorháztetőt, szerzett lökhárító toldatokat és küszöb idomokat, a hátsó ajtót lefalaztatta, az antenna nyomát is eltüntették. Végül a kocsi a fekete helyett új színt is kapott. Ádám annyit tudott, hogy barnát szeretne, mikor elérakták a színkártyákat rámutatott egyre: ez pont egy Peugeot gyöngyház barna lett.

Fiat Punto tuning GT motorrendszám sportkipufogóEz így ledarálva talán egyszerűnek hangzik, pedig se nem volt egyszerű, se nem gyors a folyamat. Például műanyagból az osztrák MS-Design toldat tetszett meg Ádámnak, de már nem gyártották. Az E-Bay-en vadászott hónapokig, míg talált két egyformát. Mikor megjöttek, a gyári lökhárítót is átalakíttatta, az alsó légbeömlőt kiszélesítették, az ütköző gumit eltüntették, a lámpamosónak is viszlátot mondtak. Az MS Design toldatot úgy tették a lökösre, hogy leszerelhető legyen, mintha Ádám megérezte volna a jövőt. Ugyanis a kocsit őrültködő autónak vette és készítette, arra használta, hogy hétvégén kiautózzon, köröket fusson a Váci úton. Ehhez képest mára napi autó lett, mert a cégautó elmúlt Ádám segge alól.


Na de vissza a műanyagokhoz. A hátsó lökhárítóra is felszerelték a toldatot, onnan is eltüntettékaz ütköző gumikat és a rendszámfészket kis motor-rendszám méretre szabták át. A küszöb maradt a gyári, de átalakítva, az emelési pontokat számolták fel, szóval szépen letisztították az autót. Mindebben a VW guru Cseke Zoli segítette Ádámot, merthogy közel lakik. Zoli csinálta az összes kasznimelót is, aminek itt még nincs vége. 

Fiat Punto angyalszem angel eye fényszóró fekete xenonJött ugyanis a felni kérdés. Ádám matekozta ki, hogy mekkora felni megy a kocsi alá. Cseke Zoli a hátsó sárvédőt 1 cm-re kiperemezte, jobban nem lehetett, mert horpadt volna a sárvédő. Ide már befértek a 8,5x15 col méretű OZ Turbo háromrészes felnik, amelyekre 195/45 R15 méretű Toyo Proxes gumikat húztak – a téli gumik a gyári felnikkel vannak fent a kocsin. Más is változott a futómű terén, Eibach sportrugók ültetik a kasztnit elöl 50 mm, hátul 30 mm értékben. Volt egy lengéscsillapító (Oram) felújítás-keményítés is most az ősszel, ami után sajnos 1 cm-el magasabb lett a kocsi eleje - most rá lehet fogni, hogy téli üzemmód.


Fiat Punto GT tuning Inxx teleszkóp motorháztető támasztóÁdám nem akarta a kasznizás során az eredeti alkatrészeket szétvágni, nem azért, hogy visszategye őket eladáshoz, hanem hogy eladva azokat, részben fedezze a tuning-költségeit. Így bontóban vett motorháztetőt és csomagtérfedelet is. Most már sajnálja, mert a csomagtértető picit ferde, és ilyen a géptető is – az eredeti csomagtérajtó Abarth szárnnyal volt. A fényezéshez Ádám szedte szét az autót. Összerakáskor sok minden új cucc került a kocsira. Kipróbálta a hátsó lexus-lámpát,de nem tetszett és inkább eladta. Ja, a fényszóróban xenon-szett világít.

Fiat Punto GT tuning lefújószelep emelt turbónyomásA motor sem maradt érintetlen, ez érthető, hiszen turbómotort jó tuningolni. Szerzett Japánból HKS lefújószelepet, itthon vásárolt GReddy légszűrőt, szintén Japánból jött a HKS turbotimer, ami éppen a csomagtartóba vár beépítésre – a japán cuccokat Ádám thai barátja szállítja. A kiegészítő műszerek is Japánból jöttek, olasz viszont az új motorvezérlő eprom – csak ki kellett pattintani a régit. Az eprom a Power on the Road csapattól van, ők két chip konfigurációt ajánlanak, Ádám autójában a durvább dolgozik, amelyhez kell az 1,25-1,3 bar állandó turbónyomás (a gyári érték 0,8 és 1,6 bar között változó) – a turbónyomás mechanikusan állítható a GT-ben. A már említett kipufogó nyitott, lényegében egy egyenes cső jön a gyűjtőcső után és a hátsó dob, így lángol néha a vége. Most a mérések szerint 6,87 másodperc alatt gyorsul a Punto 96 mph/h-ra, 7,2 másodperc kell a 100 km/h-hoz. A kocsi mérve 156 lóerőt tud

Fiat Punto GT tuning Monaco sportülésMég nincs vége a történetnek, Ádám szintén az E-Bay-ről rendelt két Monaco sportülést. A váltógomb, a kézifékkar is cserés, Isotta mindkettő. De fontosabb, hogy a svájci Bonalume cég short-shifterje is bekerült. Igazár rövid és roppantós a váltóút. A fékben a változás a hornyolt Brembo tárcsák és a Ferodo betétek beszerelése.



Bár Ádám odavan a kocsijáért, mégis úgy döntött, hogy eladja, mert elkezdte lelakni a napi használatban. Sérülnek a spoilerek, a szélvédő a szar utakon megrepedt, és még csak ősz óta használja minden nap az autót. Közel egy millát dobott rá csak anyagban, így nem rossz ár a másfél milla a kocsiért. Gyorsan vegyétek meg, mielőtt leharcolja teljesen!

Fiat Punto GT tuning lefalazott csomagtérajtó

Fiat Punto GT tuning OMP sportkormány

Fiat Punto GT tuning Sard Racing kiegészítő műszerek

Fiat Punto GT tuning angel eye fényszórók xenon, gyári felni téligumival

Fiat Punto tuning GT turbó