A szakzsargonban aquaplanning-nek hívjuk, mikor az autó gumijai vizes útfelületen elvesztik a kapcsolatot az úttal. Bár ez elég extrémül hangzik, mégis bármely esős nap előfordulhat, csak össze kell játszaniuk a körülményeknek. 

Mi kell az aquaplanninghez? Egy haladó autó és vizes út: minél gyorsabb a kocsi és minél vastagabb a vízfelület az úttesten, annál nagyobb az esélye, hogy kialakul a felúszás. Emiatt elsősorban országúton és autópályán kel számítani erre a veszélyes jelenségre, de mindez nem zárja ki, hogy városi utakon és sebességnél előforduljon.


A felúszás-veszély egyrészt csökkenthető, másrészt elkerülhető, harmadrészt kivédhető. Az előzőhöz jó gumik, a másodikhoz figyelem, a harmadikhoz vezetői tudás és lélekjelenlét szükséges.



A felső képen tapad az abroncs, a középsőn még tapad, de már maga mögött is felhordja a vizet, nem tudja teljesen kiszorítani oldalra, a harmadik képen már kialakult a vízpárna, az abroncs felúszott

A jó gumi jelenti egyrészt a megfelelő vastagságú-mélységű futófelületet, azaz a gumi ne legyen kopott, másrészt érdemes jól választani gumi-mintázatot a vásárláskor. A mai korszerű abroncsok a vizet kipréselik maguk alól, a szélesebb gumikon egy központi vezetőminta adja a folyamatos tapadást és iránytartást, a mellette levő elemek vezetik oldalra a vizet, a szélső minták pedig kieresztik a gumi alól a vizet. Miként a hóban való megcsúszásra, úgy az aquaplanning jelenségre is szélesebb gumival nagyobb az esély, hiszen azoknak adott felületen kisebb a talajnyomásuk. Tehát tuningautók óvatosan a nagy esőben!



Dunlop abroncs mintázatán jól látni a középső vezető mintát, az oldalra préselő és a szélső kiengedő profilokat


Érdemes figyelni a vízátfolyásokra, döntött útpályán, autópálya íven, kanyarban alakulhat ki ilyen alattomos jelenség, nagy sebességgel igen veszélyes. A kitaposott, nyomvályús utakon szintén ott a felúszás lehetősége, a vályúkban ugyanis összegyűlik a víz, mint egy kádban – nem szabad belehajtani, mellette kell vezetni az autót. Völgyek, lejtők alján is van esély nagyobb tócsa kialakulására, itt is felúszhat az autó. 

Ha mégis felúszik az autó kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatot, csak finom, kis kormányzással kell irányban tartani az autót, nem szabad fékezni, se nagy gázt adni, se elvenni teljesen hirtelen a gázt. Ugyanis a felúszás nem tart örökké, viszont nem egyszerre fogja visszaszerezni a tapadását mind a négy gumi, így a hajtás, kormányerő, fékhatás is várhatóan az előbb tapadó keréken jelentkezik és megpördítheti az autót. A legjobb, ha kinyomja a vezető a kupplungot a felúszás idejére, így megszűnik a hajtás, és annak a hatása.