A szakzsargonban aquaplanning-nek hívjuk, mikor az autó gumijai vizes útfelületen elvesztik a kapcsolatot az úttal. Bár ez elég extrémül hangzik, mégis bármely esős nap előfordulhat, csak össze kell játszaniuk a körülményeknek.
Mi kell az aquaplanninghez? Egy haladó autó és vizes út: minél gyorsabb a kocsi és minél vastagabb a vízfelület az úttesten, annál nagyobb az esélye, hogy kialakul a felúszás. Emiatt elsősorban országúton és autópályán kel számítani erre a veszélyes jelenségre, de mindez nem zárja ki, hogy városi utakon és sebességnél előforduljon.
A felúszás-veszély egyrészt csökkenthető, másrészt elkerülhető, harmadrészt kivédhető. Az előzőhöz jó gumik, a másodikhoz figyelem, a harmadikhoz vezetői tudás és lélekjelenlét szükséges.
A felső képen tapad az abroncs, a középsőn még tapad, de már maga mögött is felhordja a vizet, nem tudja teljesen kiszorítani oldalra, a harmadik képen már kialakult a vízpárna, az abroncs felúszott
A jó gumi jelenti egyrészt a megfelelő vastagságú-mélységű futófelületet, azaz a gumi ne legyen kopott, másrészt érdemes jól választani gumi-mintázatot a vásárláskor. A mai korszerű abroncsok a vizet kipréselik maguk alól, a szélesebb gumikon egy központi vezetőminta adja a folyamatos tapadást és iránytartást, a mellette levő elemek vezetik oldalra a vizet, a szélső minták pedig kieresztik a gumi alól a vizet. Miként a hóban való megcsúszásra, úgy az aquaplanning jelenségre is szélesebb gumival nagyobb az esély, hiszen azoknak adott felületen kisebb a talajnyomásuk. Tehát tuningautók óvatosan a nagy esőben!
Dunlop abroncs mintázatán jól látni a középső vezető mintát, az oldalra préselő és a szélső kiengedő profilokat
Érdemes figyelni a vízátfolyásokra, döntött útpályán, autópálya íven, kanyarban alakulhat ki ilyen alattomos jelenség, nagy sebességgel igen veszélyes. A kitaposott, nyomvályús utakon szintén ott a felúszás lehetősége, a vályúkban ugyanis összegyűlik a víz, mint egy kádban nem szabad belehajtani, mellette kell vezetni az autót. Völgyek, lejtők alján is van esély nagyobb tócsa kialakulására, itt is felúszhat az autó.
Ha mégis felúszik az autó kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatot, csak finom, kis kormányzással kell irányban tartani az autót, nem szabad fékezni, se nagy gázt adni, se elvenni teljesen hirtelen a gázt. Ugyanis a felúszás nem tart örökké, viszont nem egyszerre fogja visszaszerezni a tapadását mind a négy gumi, így a hajtás, kormányerő, fékhatás is várhatóan az előbb tapadó keréken jelentkezik és megpördítheti az autót. A legjobb, ha kinyomja a vezető a kupplungot a felúszás idejére, így megszűnik a hajtás, és annak a hatása.