Biztos vannak nálam sokkal profibb eBay felhasználók, akik több praktikát és dolgot tudnak mint én, de, van itt néhány hasznos információ amit ha végig olvasunk figyelmesen, akkor sok segítséget nyújt az induláshoz.
A többit majd a kérdezők hozzáteszik, amire megpróbálunk válaszolni vagy én, vagy valaki aki idetéved és tudja a helyes választ.
Mert sok estben nagyon olcsó (kb. 30-40%-al olcsóbb, mint az itthoni legolcsóbb beszerzési források, de néha még ennél is többel).
Mert nagyon kényelmes.
Mert bejutunk egy virtuális világpiacra, ahol olyan dolgokat is beszerezhetünk, amit kis hazánkban nem tudunk.
Végül, de nem utolsó sorban:
Mert megbízható, még ha ezzel most sokan nem is értenek egyet.
Hivatalos eBay oldalak:
ebay.com( nemzetközi ) ebay.de ( németországi, de sok kínai eladó is hirdet itt, német telephelyet megjelölve, ami valójában távolkeleti ) ebay.co.uk ( Egyesült Királyság ) ebay.hu ( magyar oldal ) Megszűnt 2013.11.11-én, átirányít azebay.com -ra.
A magyar oldal megszűnése után is üzemel, a [email protected] címen elérhető magyar nyelvű ügyfélszolgálat!
Határidők
Ha nem jött meg amit rendeltél, akkor (legkésőbbi becsült) érkezéstől számított 30 napon belül áll rendelkezésedre, hogy ezt jelezd az eBay felé. Előtte egy héttel érdemes az eladónak írni, hogy fizesse vissza a pénzt, mert nem jött meg a termék. A negatívtól való félelem miatt nagy valószínűséggel visszaküldi a pénzt. Újrapostázás ( resend ) nem ajánlott, mert gyakran nem küldik meg a cuccot újra.
Ha kicsúsztál a ebből a +30 napból, de bankkártyával fizettél, akkor még nincs minden veszve. Ez esetben érdeklődj a bankodnál a pénz visszatérítése végett.
Case, Claim
Mi az a Case és Claim?
Az ebay ún. védelmet nyújt a regisztrált tagjaink (eBay Buyer Protection). Abban az esetben ha a rendelt küldemény nem érkezik meg, vagy nem azt kapod amit rendeltél (nem olyan minőség, eltérés stb.), lehetőséged van egy Case-t (ügy, vita) indítani, itt tudsz kommunikálni az eladóval, a kártérítés vagy refund ügyében. Case-t a (legkésőbbi becsült - Estimated Delivery) érkezéstől számított 30 napon belül tudsz nyitni.
Amennyiben az eladó nem mutat hajlandóságot az ügy rendezésére (nem válaszol, vagy látványos módon húzza az időt), akkor a Case megnyitásától számítva 30 napig tudsz egy Claim-et (követelést) nyitni. Itt már a Paypal dönti el, hogy ki a kedvezményezett, te vagy az eladó.
Updates to the eBay Buyer Protection Process - 2013.10.24.
Mikor nyissunk Case-t vagy Claim-et?
Amennyiben a megjelölt időn belül nem kapod meg a küldeményed, először érdemes az eladóval felvenni a kapcsolatot, és tőle érdeklődni a csomag holléte felől. Abban az esetben, ha az eladó nem válaszol, vagy nem tesz lépéseket a megoldás érdekében, akkor érdemes megnyitni a Case-t, és ha muszáj, abból a Claim-et.
Figyelem: Az utóbbi időben több user is tapasztalta, hogy korlátozták az ebay fiókját (megvonták a védelmet, korlátozták a vásárlást egy időre), azért mert túl sok volt a megnyitott Case, vagy túl nagy összegeket refundoltak. Tehát érdemes első körben mindenképpen az eladóval rendezni az ügyet, vigyázva arra, hogy ne csússzunk ki a (legkésőbbi becsült - Estimated Delivery) érkezéstől számított 30 napos határidőből.
Mi az a Refund?
Az eladó által visszautalt vételár, vagy kártérítés.
Tracking
Mi az a Tracking és miért jó?
A Tracking (number) más néven Nyomon követési szám, amivel ellenőrizheted, hogy az adott küldeményed hol jár, és várhatóan mikor érkezik meg.
Minden csomagra kapok Trackinget?
Nem. Ez függ a szállítás módjától (sima posta,futár stb.) . Az eladók általában 30 dollár feletti értéknél adják automatikusan, ez változhat eladónként és országonként egyaránt. Te is kérhetsz nyomon követést akár az olcsóbb csomagokra, ennek az ára a vételáron felül értendő amit az eladónak fizetsz, és tőle is kell kérned.
Hogy néz ki a Tracking number?
Általában ebben a formában találjuk meg EE123456789XX, ahol az első két betű változhat attól függően, hogy milyen feladási módot választottak, az esetek többségében ez RA (Registered Mail), de akár lehet LK,EA, RT,RB,AC,CP stb (Express mail, International stb.). Az utolsó két betű pedig a feladási országot jelöli, pl.: HK – Hong Kong, CN – Kína, US – USA, GB – Nagy Britannia stb.
DHL és UPS nemzetközi futárszolgálatok hivatalos oldalain.
A tracking feladás után pár napig még nem jelenik meg a fenti oldalakon!
A Trackingek állapotában akár több napos késés is megfigyelhető az egyes oldalakhoz képest.
Vám ügyintézés
EU-n belül se ÁFA sem pedig vám nincs! Viszont az EU-n kívülről jött cuccokért fizetni kell mindkettőt, ami nagyjából +30%-ot jelent a vételáron felül, amibe a postaköltség is beletartozik.
Mint azt tudjuk, az EU-n kívülről érkező csomagok/termékek után Vámot és/vagy Áfát (is) kell fizetni.
Ha a nyomonkövetés azt írja, hogy "Vámkezelésre vár / Waiting customs clearance vagy Postai vámkezelés alatt / Under postal customs procedure, akkor fizetnünk kell.
Tehát ha a Vám elé állítva után azt látjuk, hogy a "Bejövő küldemény vámkezelve", akkor nincs semmi további fizetni valónk, örülhetünk.
Amennyiben a nyomonkövetés alapján fizetnünk kell, jobb elküldeni előre az iratokat, mert egyébként az ajánlott levél amit VÁM-tól kapunk, 2-3 munkanap is lehet mire kézbesítik a számunkra és igazából nélkülözhetetlen adat nincs benne.
Tehát ha vámolják a csomagunkat, akkor igazolásokat kell benyújtani a Postának, ez alapján fognak intézkedni.
Először lássunk egy táblázatot
Ez a vámtarifákat mutatja, ez alapján vámolják vagy nem vámolják a csomagokat.
Szükséges "iratok":
Az alábbi igazolásokat kell egy email-ben elküldeni, melynek tárgya a Csomagszámunk, ha már megkaptuk az ajánlott levelet akkor a levélben található Iktatószám legyen, címzettje pedig a legyen.
A fenti dokumentumokat szerintem a legjobb PDF-é alakítani és úgy elküldeni.
A vámkezelés után, tehát miután beküldtük a dokumentumokat és azokat feldolgozták,
Vámkezelésre vár / Waiting customs -->
Betárolás a Postaimport raktárba / Storage for customs procedure --->
Adatbekérés a vámkezeléshez a címzettől / Addressee contacted--->
Megküldött dokumentumok feldolgozása / Processing customs documents---->
Elektronikus vámkezelési dokumentum kész / Electronic customs declaration ready---->
Vámhatározat kiadva / Issue of customs decision ----->
a Kézbesítőnek kell fizetnünk a kiszállításkor, a vám/áfa mellé felszámolnak kezelési költséget is, ez 1-1.500 forint között szokott lenni.
Példa: Egy átszámolva 20.000-os tétel esetén ez így néz ki.
20000 x 0,27 = 5.400 Ft + kezelési költség... ~6.500-6.900 Ft.
Ha EU-n kívül rendelsz, mindig kalkuláld bele vám/áfá-t!
Az EU-n belülről érkezőcsomagok esetén NINCS vám és áfa kötelezettség!
2014. január 1. Újév (New Year Holiday)
2014. január 31 - február 6. Tavaszi Fesztivál (Spring Festival)
2014. január 26. (vasárnap) és február 8. (szombat) munkanapok.
2014. április 5. Qingming Fesztivál
2014. április 7. (hétfő) munkaszüneti nap.
2014. május 1 - 3. Munka ünnepe
2014. május 4. (vasárnap) munkanap.
2014. június 2. Sárkányhajó Fesztivál (Dragon Boat Festival)
2014. szeptember 8. Ősz Ünnep (Mid-Autumn Festival)
2014. október 1 - 7. Nemzeti Ünnep (National Day)
2014. szeptember 28. (vasárnap) és október 11. (szombat) munkanapok.
Az eBay oldala több országban is elérhető. Ha valaki az anyaoldalon regisztrál, akkor azzal a regisztrációval be tud lépni a magyar oldalra is, de akár a németre is. Egy a rendszer, csak kicsit más a honlapok kialakítása.
A regisztráció menete nem tér el az itthon is megszokottaktól. Ha sikerült valahogy még szabad felhasználónevet találni, akkor ezeket az adatokat kell megadni, és már a regisztráció egy része készen is van.
Ha ezzel megvagyunk, akkor már majdnem végeztünk is. Azért csak majdnem, mert még hátra van pár apróbb beállítás, amit mindenképpen érdemes megtenni:
- e-mail értesítések: ha nem akarunk számolatlan e-mailt kapni, akkor azt az My eBay - Account - Communication Preferences fül alatt tudjuk kikapcsolni
- szállítási címek: a regisztrációkor megadott címtől eltérőt is meg lehet adni, ezt érdemes már az elején beállítani. Amíg a címet nem vesszük fel PayPal alatt is, vagy nem adunk pozitív visszajelzést egy rendelés kapcsán, addig "Non verified" a cím.
Egyszerű igaz? Mondtam én, hogy nem egy vészes dolog. De akkor most nyergeljünk át a PayPal-ra, az eBay-t egyelőre hagyjuk pihenni. Előbb a biztonságos fizetés, majd a biztonságos vásárlás - pár jótanáccsal
A PayPal.com-on a Sign Up-ra kattintva bejön a regisztráció első oldala. Itt ki lehet választani, hogy milyen típusú fiókot szeretnénk regisztrálni, én a személyes, azaz Personal Accountot mutatom be.
Select the country or region where you live: (ország vagy régió kiválasztása).
Itt Hungary kiválasztása után a rendszer átküld egy másik oldalra, ahol a Continue (folytatás) gombra kattintva lehet a regisztrációt folytatni (a Personal Account van alapértelmezettként kiválasztva, így nem kell kiválasztani mást).
A következő oldalon kell megadni a személyes adatokat:
First Name: Keresztnév
Last Name: Vezetéknév
Address Line 1: Utca, házszám
Address Line 2: Emelet, ajtó (nem kötelező)
City: Város / Település
State / Province / Region: Megye
Postal Code: Irányítószám
Country: Hungary
Country of Citizenship: Állampolgárság - Hungary
Home Telephone: Otthoni telefonszám (lehet mobil is)
Work Telephone: Munkahelyi telefonszám (nem kötelezőÖ
Mobile Telephone: Mobil telefonszám (nem kötelező)
Email Address: valós e-mail cím, ezzel lehet majd belépni
Re-enter Email Address: e-mail cím mégegyszer
Password: jelszó (minimum 8, maximum 20 karakter
Retype Password: jelszó mégegyszer
Security Question 1: biztonsági kérdés (elfelejtett jelszóhoz) a négy lehetséges kérdés közül egyet ki kell választani
Answer 1: az előzőleg kiválasztott kérdésre a választ itt kell megadni
Security Question 2: ugyan az mint az előző, de a kérdés nem lehet ugyan az!
Answer 2: válasz a kérdésre
Ezek kitöltése után a felhasználó feltételeket elfogadva a Yes-t kell bejelölni, majd alul az Enter the code as shown below:-hoz beírni a képen látható számokat és betűket.
Ha mindez megtörtént, a Sign Upra kattintva jön a következő lépés, ahol a használni kívánt kártya adatait kell megadni:
First Name: Keresztnév (automatikusan ki lesz töltve, változtatható
Last Name: Vezetéknév (automatikusan ki lesz töltve, nem változtatható)
Card Type: Kártya típusa - Visa, MasterCard, Discover, American Express lehet csak!
Card Number: Kártya száma, egybeírva (kötőjel, space ne legyen benne!)
Expiration Date: Kártya lejárati ideje (a kártyán feltüntetett dátum hó/év-ben van megadva!)
Card Verification Number: Kártyaellenőrzési szám (az oldalon az van kiírva, hogy a kártya hátoldalán található, nekem az elején van az a 3 számjegy (CIB Internetkártya))
A továbblépés előtt a használni kívánt kártyára kell egy kis pénzt rakni, mivel a kártya hozzáadásakor a PayPal egy 1 USD-s próbaterhelést végez el, amit egy hét múlva vissza is ad. Ekkor a kártyát még csak korlátozottan lehet használni.
Ha minden adat meg lett adva, pénz is van a kártyán, az Add Card-ra kattintva lehet továbblépni.
Ezután egy információs oldal következik, ami a következő lépésekről világosít fel.
A Get Number-re való kattintás után a kártyára 400 forintnyi terhelés jön, amiért kapunk egy 4 jegyű számot. Ez a négy jegyű szám internetes bank esetén banktól függően azonnal vagy néhány munkanapon belül, havi postai számlaétresítő esetén a számlakivonatban található.
A Continue-ra kattintva a 400 forintért kapott 4 számjegyű kód beírásának része jön, melyet az Expand Use Number:-hez kell beírni, majd a Submit-re kattintva a profilunkban találjuk magunkat. Ha nem kaptunk számot, a Resend Number-ra kattintva lehet újrakérni azt.
Ha nem azonnal kaptuk meg a kódot, akkor ennek a kódnak a megadására a későbbiekben is van lehetőség. Ehhez a PayPal-on be kell jelentkezni, majd a Profile-ra húzva az egeret az Add or Edit Credit Card-ot kell kiválasztani.
A bejövő oldalon az Action oszlopnál az Edit-re kattintva lehet megváltoztatni a kártya adatait, itt lehet megadni a 4 számjegyű kódot.
Ha ez megtörtént, a lap alján a Save-ra kattintva lehet elmenteni a változtatásokat. Ha ez megtörtént, minden korlátozás feloldódik.
Gyakorlatilag a fent leírtak alapján körülbelül 2-3 nap alatt lehet ezt a párost teljes egészében és biztonságban beállítani. Most már rendelkezünk eBay hozzáféréssel és PayPal fiókkal is (ami nem csak itt használható, hanem egyre több helyen is).
Ami hátravan, az a két fiók összefűzése. Ezt a műveletet az eBay felületén tudjuk megtenni.
Ehhez lépjünk be az eBay profilunkba, ott az Account fülre, majd ott egyből a főoldalon "Your PayPal Account Information" alatt tudjuk e-mail cím alapján összefűzni a fiókokat. Így amikor eljutunk oda, hogy vásárlás, a rendszer egyből felajánlja a PayPalt, mint fizetési opciót.
És kész is van! Neki lehet indulni vásárolni. Ehhez fűznék pár hasznos megjegyzést:
- lehetőleg worldwide keressünk, ne szűkítsünk csak európára (így a kínai "ócsó" cuccok maradnak ki)
- extended shipping legyen bejelölve (kvázi interkontinentális kézbesítés)
- a listát mindig Sort by: Price+Shipping: lowest first-re tenni, mert így jobban látni, mennyi is a szállítási díj
Ezek után marad az, hogy vásárolunk. Lehet licitálni is, vagy egyből elhozni a terméket, attól függ, mihez van éppen kedvünk. Ha sikeres volt a vásárlás, akkor arról e-mailt kapunk, majd a honlapon tudjuk a vásárlást a PayPal profillal letudni. Minden változásról e-mailt küld az eBay is, így ott tudjuk nyomon követni, hogy mikorra is várható a csomag. Kínai rendelés esetén 2-3 hét átfutási idővel bizton számoljunk - ha hamarabb ér ide, örüljünk :)
Ha egy termék nem jön meg, írjunk az eladónak. Szívesen utánanéznek mindennek, és ha tényleg nem jött meg, az összeget visszautalják.
Remélem ez a kis bemutató elegendő volt a kezdéshez. Ez csak a vásárlásról szól, én magam eladással nem foglalkozom, így nem is írok erről. Ha bármi kérdés van a cikk témájával kapcsolatban, a fórumtémában tegyétek fel nyugodtan.
Sokféle bolt létezik, van megbízható, nem annyira megbízható és eleve kerülendő bolt is.
A megbízhatóak például: minideal, antelife, geekbuying,, tinydeal, banggood, focalprice, buysku, everbuying, ahappydeal, dx, etotalk,, buyincoins, ttmalls, vopmart, spemall, tmart, lightinthebox, coolicool, 1949deal, malleshop, pontosak, aránylag az árak is jók.
Kevésbé megbízható például a Pandawill és a Tmallbox. Sokat kamuznak, hitegetnek, de vannak jó tapasztalatok is.
Kerülendő bolt például a DealExtreme. Régebben a legmegbízhatóbb bolt volt, mostanra lassú lett, sok vele a rossz tapasztalat.
Az Ebay és az Aliexpress a legnagyobb üzletek. Az Ebay-t nem sok embernek kell bemutatni, és külön topic is van hozzá, viszont az Aliexpress-ről érdemes tudni pár dolgot.
Az Aliexpress ma már a világ legnagyobb webáruháza. Több ezer kereskedő árul ott, hasonló az Ebay-hez.
Csak olyan kereskedőtől érdemes vásárolni, akinek kiváló vevői minősítése van. Az Aliexpressnél egyébként már nem lehet PayPallal fizetni (Moneybookers-szel igen), de itt is működik a garancia, hogy amennyiben nem kaptad kézhez a terméket, vagy mást küldtek, mint amit megrendeltél, a pénzt visszafizetik.(erre viszont nem a szokásos 45 nap áll rendelkezésre, hanem jóval több és ezt előszeretettel ki is tolják a végsőkig az eladók)
Ha az EU-n belülről szeretnél rendelni elektronikai kütyüket, főleg memóriakártyákat, többünk tapasztalata szerint is remek webáruház a MyMemory, bár kis értékű árukat sima levélben küldik, nem ajánlva, így ha elveszik, akkor a postán nem lehet reklamálni, de annál a kevés ilyen esetnél, amelyről tudok, a cég újból postázta az árut.
A megrendeléseink során olvassunk el mindent, lehetséges, hogy a bolt plusz költséget számol fel, vagy van
valami buktató a garanciás ügyintézésben.
Fizetés:
Az egyik legelterjedtebb fizetési mód a PayPal
Lehet hozzácsatolt bankkártyával, vagy feltöltött virtuális számlával fizetni. Biztonságos, gyors, egyszerű, ugyanakkor ha valami probléma lenne, például nem jelentkezik az eladó, vagy hibás az áru, akkor a PayPal megvéd a fizetéstől számított 45. napig.
Amennyiben probléma lépne fel, nem az, nem úgy,sérült, vagy egyáltalán nem is jött meg a csomag, akkor a 42-45. nap körül, a PayPal-en keresztül tudjuk megvitatni azt ügyet.
Ezt a "Resolution Center"-ben tehetjük meg. Kiválasztjuk a megfelelő tranzakciót, és nyitunk egy "Dispute"-ot. Az eladó és vevő itt tud "disputálni", vitatkozni egymással. Amennyiben nem sikerül felvenni a kapcsolatot, vagy nem válaszol a másik fél, esetleg egyáltalán nem tudunk megegyezni, úgy "Claim"-é tudjuk változtatni az ügyet. Itt 10 nap áll rendelkezésre az ügy megoldására, ha nem jelentkezik az eladó, úgy automatikusan zárul a követelés és dönt a PayPal. Ha megoldódik az ügy, bármikor bezárhatjuk a Claim-met.
A sima banki átutalás és kártyás fizetés nem ajánlott, mert nincs semmi védelem, és még el is lophatják az adatainkat!
Szállítás:
A megrendelt csomagokat a legtöbb esetben légi postával (Par Avion) szállítják. Ez megbízható, de sajnos aránylag lassú, sima posta esetén. Lehetőség van egyes boltokban futárral vagy EMS-sel való kézbesítést is kérni, de az jóval drágább. Ajánlott csomagszámmal rendelni, így kisebb a kockázat esélye, hogy elvész, és még izgulnunk sem kell, hogy hol jár, mert nagyjából meg lehet mondani a helyzetét.
Szállítási idők:
Természetesen az Ünnepnapok könnyen befolyásolhatják negatív irányba.
-sima posta: 7-60 nap
-futár, gyorsposta: 3-25 nap
Sima postai szállítási módok:
Singapore Post: (SG végződésű)
HongKong Post: (HK végződésű)
China Post: (CN végződésű)
Sweden Post: (SE végződésű)
Swiss Post: (CH végződésű)
Deutsche Post: (DE végződésű)
Magyar Posta: (HU végződésű)
Gyorspostai illetve futárcégek:
EMS
UPS
TNT
DHL
Mini szótár:
Tracking number: ragszám / nyomkövetési/ csomagszám - ezzel tudod követni a csomag állapotát
Shipping: szállítás
Shipping method: szállítási mód
"INFORMATION RECEIVED (This is not an acknowledgment of the physical receipt of the stated Registered
Article)": a csomagszám lett csak kikérve, fizikailag nincs még a postán a csomag,
Item accepted: küldemény felvéve
Item sent abroad: célországba elküldve
Dispatched to overseas: célországba elküldve
Arrived in the destination country: célországba megérkezett
Item presented to customs: küldemény vám elé állítva
Inbound item customs procedure: küldemény vámkezelve
Delivery registered: kézbesítés regisztrálva
Complaint: panasz
Dispute: vita
Claim: követelés
Order: rendelés
Cancel order: rendelés törlése
persze elhiszem hogy kell türelem legutolsó rendelésem nagyobb cégtől jött és 1 hónap volt ez beleférnagy cég,raktár,adminisztráció,stb. de egy magánszemély adja már fel ha voltam olyan szíves és és nem húztam a dolgot hetekig,hanem még aznap elutaltam a pénzt... vagy írjon egy emailt hogy elmegyek 1 hónapra síelni nem várd a csomagot otthon és érdekes módon a haver ugyanolyan távolságból küldött csomagot nem volt 1 hét mire ideért
ja én is voltam így egy angel eyes-el.... 4 hónap után jött meg mert nem volt álíltólag egész euróbában belőle és meg kellett várni a kínai konténert, bár ebben az esetben megírta hogy ez van várjak
Lehet olyan amit vettél tőle, hogy még be kell szereznie és még nem sikerült. Nekem is így volt a gewindével. Nem volt neki és az importőrnél sem. Ezért kellett ennyit várnom
van amit i kell várni tavaly Hong Kongból rendeltem laptopot ingyen szállítással az 2 hónap után jött meg... ha fizettem volna a szállításért akkor 2-3 hét lett volna szóval van amikor kell 1 kis türelem
nekem meg azt irta dec elején,hogy uton van a csomag. azóta írtunk neki 2* ,először hogy valami szállító,vagy bármilyen papir fénymásolatát küldje már emailban,hátha itthon keveredett el.nem jött válasz. 2. hogy vagy a csomag vagy a pénz vagy mehet az ebayhez