Egy hosszú történet rövid áttekintése

 

Amikor 1937-ben megalapították a „Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH” néven ismert vállalatot, senki sem gondolta volna, hogy egy nap Európa legnagyobb autógyártójává válik. A vállalat története – annak minden gondjával és megpróbáltatásával együtt – leginkább egy lenyűgöző sikersztori.

 

1937-1945

1937. május 28-án megalapították a „Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH” céget, majd 1938. szeptember 16-án átkeresztelték „Volkswagenwerk GmbH”-ra. 1938 elején, a mai Wolfsburg területén megkezdődik a Ferdinand Porsche által tervezett új jármű gyártásának helyet adó Volkswagenwerk üzem építése.

A II. világháború idején a Volkswagenwerk hadianyaggyártásra áll át.

1998. szeptemberében, az akkori eseményekre emlékezve, 
a VOLKSWAGEN AG egy humanitárius alapítványt hoz létre azon kényszermunkások javára, akiknek a II. világháborúban a Volkswagennél kellett dolgozniuk. 2001 végére 26 országban már több mint 2050 ember kap humanitárius segélyt ettől az alapítványtól. Ezen kívül a Volkswagenwerk üzemében dolgoztatott kényszermunkások emlékére jelenleg egy emlékmű is készül Wolfsburgban, melyből a Volkswagen mostani ipari tanulói is kiveszik részüket.

 

 

1945-1949

A II. világháború lezárását követően, 1945. júniusának közepén a Volkswagenwerk feletti felügyelet a brit katonai kormány kezébe kerül. 
Ivan Hirst őrnagy vezetése mellett megkezdődik a Volkswagen Bogár tömeggyártása.

 

 

1949-1960

1950. március 8-án megkezdik a Type 2 gyártását, kibővítve ezzel a vállalat termékpalettáját. A Volkswagen Bus, amit a mai napig sokan „VW Bully” néven ismernek, sokoldalú képességeinek köszönhetően rövid idő alatt folyamatosan növekvő keresletet teremtett. 1956-ban külön gyártóbázist hoznak létre Hannoverben a Transporter számára, megteremtve ezzel a mai Volkswagen Haszonjárművek márka gyökereit is.

1955-ben a dolgozók, valamint német és külföldi márkakereskedők együtt ünneplik az egymilliomodik Volkswagen Bogár elkészültét Wolfsburgban.

 

 

1960-1980

1972. február 17-én a Volkswagen megdönti az autógyártás világcsúcsát: 
15 007 034 legyártott darabbal a Bogár lekörözi a Ford Motor Company 1908 és 1927 között gyártott (és sokak által Tin Lizzy [Bádog Böske] névvel illetett) T-modellje által elért legendás számot.

1973-ban a Volkswagen járművek új generációjának első modelljenként a Passat kerül gyártásba – elsőkerék-meghajtással, vízhűtéses, négyhengeres motorral és 110 LE-ig terjedő motorpalettával. A Passat már a moduláris stratégia jegyében készül, melynek keretében a több különféle modellben felhasználható, szabványosított részegységek komoly racionalizálást jelentenek.

1974. januárjában elkészül az első Golf a wolfsburgi gyárban. A kompakt limuzin gyorsan népszerűvé válik, és a legendás Bogár jogos örökösévé növi ki magát. Ugyanebben az évben mutatkozik be a sportos Scirocco, amely egészen 1981-ig gyártásban marad.

1976-ban legördül a gyártósorról az első Golf GTI. 110 lóerős motorjával 
az autó hatalmas sikert arat az utakon – és alapul szolgál egy legenda születéséhez.

 

 

1980-1990

1983. júniusában elkezdődik a Golf második generációjának gyártása. 
Az autó tervezése során szem előtt tarják a nagymértékben automatizált összeszerelési folyamatot. Az "54-es Csarnok" elnevezésű, külön erre a célra felépített végső összeszerelő csarnokban pedig a járműgyártás történetében először alkalmaznak robotokat.

 

 

1990-2000

1999. júliusában a Volkswagen beindítja a Lupo 3L TDI gyártását, és ezzel ismét beírja magát az autógyártás történetébe. Ez ugyanis az első olyan sorozatgyártású autó, melynek üzemanyag-fogyasztása csupán három liter 100 kilométerenként.

 

 

2000-2003

2002. augusztusában a pozsonyi Volkswagen Slovakia megkezdi a Touareg luxusterepjáró sorozatgyártását, amivel a Volkswagen márka egy teljesen új piaci szegmensben veti meg a lábát.

2002. decemberében a cégcsoport wolfsburgi telephelyén üzemet működtető „Auto 5000 GmbH” elindítja a Touran kompakt egyterű gyártását. 
A különféle részlegek együttműködésével egy olyan különleges modell jön létre, amely a "lean" (karcsú) termelési rendszer bevezetését célozza, és amely magában foglalja a lapos szervezeti hierarchiát, a csapatmunkát, 
a rugalmas munkaidőt és a munkaerő folyamatorientált szakértelmének 
fokozott igénybe vételét.

 

2008-ban megkezdődik a hatodik generációs Golf gyártása, amely mind formatervében, mind műszaki tartalmában újfajta dinamizmust testesít meg.