Egy-egy híresség autója mindig magasabb áron kel el mint egy "mezei" példány, hiszen a sztárok üleplenyomata által hozzáadott értéket meg kell fizetni - legalábbis a kereskedők szerint.

Nem kevés példát láttunk már erre, legutóbb például Christiano Ronaldo szabadult volna Porsche Cayenne-jétől 73 millióért, de a frissek közt ott van Alice Cooper patinás Citroen DS hot-rodja is.

Filmekben használt autók esetén azonban általában más a helyzet. A forgatásokra használt emlékezetes példányokból - lásd Halálos Iramban autók, vagy a Tolvajtempó jeleneteihez használt tucatnyi Eleanor - mindig több példány készül a mozi különböző jeleneteihez. Ezekből mindig 1-1 darab a mesterpéldány, ami valamennyire értékelhető, a többi pedig többé-kevésbé butított verzió, amit épp annyira dolgoznak ki, hogy a képkockákon jól mutasson.

Aki meglátogatott minket a 2006, 2007 és 2008 években szervezett Carstyling.hu Tuning Show-kon, több ilyen eredeti filmes autóval is találkozhatott, ezeken jól meg is lehetett figyelni a különbségeket. Mesterpéldánynak ott volt például a szárnyán a színészek által szignózott narancssárga Toyota Supra, vágóképnek használt darabnak pedig például a rózsaszín S2000, amit a hidat átugratós jelenethez használtak a második részben. Vagy éppen pont a fekete 1970-es Chargerek egyike, mely az első rész végén tűnt fel.

Utóbbiból, habár igen rövid szerepet kapott a film végén, összesen öt darabot gyártottak az egyes jelenetekhez. Az eredeti, 950 lóerős mesterpéldány köszöni szépen jól van, jelenleg éppen egy német rajongó kollekcióját ékesíti, aki a 2010-es Tuning World Bodensee-re is kitolta a vasat.

Az Eredeti darab Bodensee-n, 2010-ben

Az autót kifejezetten 2001-es film alkalmából a Cinema Vehicle Services (CVS) restaurálta és tuningolta fel. A 426 köbinches (7 literes) Hemi V8 erőforrást a BDS kompresszora mellett egy 250 lóerős nitrórendszer is segíti, melyet jól odatekerve akár 1.100 detroiti lóerő is előcsalogatható a 44 éves aggregátból.

A hatalmas erő a Chrysler 727 háromsebességes automataváltóján keresztül jut a hátsó kerekekre, a megállásról a Willwood fékrendszere, az úton maradásról pedig a Hotchkis futóműve gondoskodik. A kasztnit az összes elkészített példányban megtalálható teljes bukóketrec tartja mereven, továbbá szintén közös fellelhető elem a 18 colos Coy C5-ös egyedi felnigarnitúra is.

Hogy a mesterpéldány anno mennyi pénzért cserélt gazdát, nem ismert, azonban a hasonló filmes gépek árából kiindulva valahol 15-20 millió forint körül található a reális összeg. Ehhez képest az egyik megtört eredeti darabtól elképesztően magas áron próbálnak megszabadulni, pedig állapotát és felszereltségét tekintve fasorban sincs az originálhoz képest.

Jobbról egy kompresszor. Balról... hagyjuk.

Az autó elvileg egy az egyben a film utáni állapotban került megőrzésre, de az például a csúnya sérülésekkel együtt rögtön látszik, hogy a műanyagból készült kompresszortorony-utánzatot csak a motorháztetőre applikálták, nitrónak vagy egyáltalán bármilyen tuningnak igazából nyoma sincs.

Egy lezúzott, itt-ott már rohadó kasztniért 690.000 dollár (kb 150 millió HUF) hagyjuk meg egy kicsit sok, még akkor is, ha a sztori szerint legalább egyszer ebben is ült Vin Diesel. Az autó állapotát tekintve könnyen lehet, hogy még az üléseket sem takarították le azóta.

Mindenesetre galériánkba az eredeti darabról is raktunk fel képeket, a különbségek hatékony zongorázása végett. Ha pedig erről a típusról esett szó, semmiképp ne sajnáljunk egy kattintást az idei Bodensee ETS győztesre, a Johan Eriksson-féle '68-as darabra sem. Halálos Iramban ide, vagy oda, az bizony magasan viszi a pálmát.

Fotók: Carbuzz & Carstyling.hu