Az idei Észak-Amerikai Nemzetközi Autó Show (NAIAS) egyik legjelentősebb technikai újítását világ legnagyobb gumigyártójaként ismert Michelin mutatta be. A „Tweel” fedőnév alatt futó koncepció egy eddig nélkülözhetetlen elemet mellőz a jövő abroncsaiból: a levegőt.


A Tweel abroncsot eredetileg Segway-re, valamint kerekes-székekre fejlesztették, később technikát kiterjesztették katonai és ipari alkalmazásokra is. Legújabban pedig a személyautók kerültek sorra. Az új koncepció - jelenlegi állapotában - lényegében egy oldalfalak nélküli futófelület, melyet flexibilis küllők feszítenek el a felnitől, ezzel pótolva a levegő nyomásának hatását. A végeredmény minőség, teherbírás, úttartás és komfort szempontjából szinte teljes mértékben megegyezik a normál gumik tulajdonságaival. Sőt.

A Tweel abroncsoknak szinte csak előnyeit lehet felsorolni: egyrészt előreláthatólag árban is gazdaságosabbak lesznek, mivel a hagyományos abroncsok 23 komponensének legtöbbjét ki lehet spórolni az új technikának köszönhetően. A Michelin mérnökei háromszor hosszabb élettartamot is jósolnak az új technikával készülő "gumiknak", ugyanakkor az elkopott futófelületek bármikor újra is húzhatók. Az olyan fogalmakat pedig, mint a durrdefekt, a keréknyomás-ellenőrzés, vagy a padkázás, egyszerűen el is lehet felejteni.

A hagyományos abroncsoknál megszokhattuk, hogy - attól függően, hogy mennyi levegővel pumpáltuk fel - a keréknyomás a gumi felületének minden pontján ugyanakkora. A Tweel egyik legfontosabb tulajdonsága ezzel szemben, hogy a küllőknek köszönhetően az abroncs oldalirányú keménysége (amely elsősorban a kanyarok és a kezelhetőség szempontjából felelős) és a futófelületre irányuló keménysége (ami a vezetési komfortérzetet befolyásolja) egymástól függetlenül állíthatók. Így tehát akár egyszerre lehet úthibák szempontjából „puha”, úttartás szempontjából pedig „kemény” abroncs az autónkon.


A Michelin az új koncepció előnyös tulajdonságait egy Audi A4-es segítségével demonstrálta, az erről készült videó pedig folyamatosan megtekinthető volt a show keretei között. A Tweel technológia a benne rejlő számtalan lehetőségnek köszönhetően jó eséllyel forradalmasíthatja a jövő autógumi-iparát. Persze ez nem fog egyik pillanatról a másikra bekövetkezni, mutatja ezt az is, hogy a Michelin háromszor annyi időt számol a technika globális elterjesztésére, mint amennyi a radiál gumik cirka 50 éve volt.

Mindenesetre a rengeteg pozitívum mellett - mire a sorozatgyártásra kerül a sor - remélhetőleg legalább dísznek feltesznek majd oldalfalakat is az abroncsokra, mert jelen állapotukban elég viccesen mutatnak...