Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

Az RTS 2011, Románia történetének eddigi legnagyobb tuning kiállításaként, valamint hozzá kapcsolódó showjaként nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt, május 13-15 között. Az odakint minden tekintetben újat mutató rendezvényen, a szervezők meghívására nyolc hazai autóval vehettünk részt, és tölthettünk el három felejthetetlen napot a fővárosban.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Az előzményeket és oda utunkat már az előző részből megismerhettétek – a bőven péntek délelőttbe nyúló bepakolást követő rövid alvás után már volt időnk alaposan szétnézni a helyszínen. A területet Bukarest kiállítási épületegyüttese, a Romexpo adta. Az autókat a legnagyobb, „A” jelű körcsarnokban és körülötte állították ki, valamint számos szabadtéri terület került bevetésre a különböző programok számára.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

A pavilon már önmagában is nyújtott némi exkluzivitást. Kialakításában leginkább egy modern amfiteátrumra hasonlít, és bár az alapterülete nem igazán nagy, odabent felfelé szűkülő gyűrűkben négy szint építhető be kiállítási célokra. Ebből az RTS csapata hármat töltött meg a témának megfelelő tartalommal, és összesen cirka 350 autót préseltek be a falak közé. A csarnoknak egyébként rendkívül jó hangulata volt: a világítás zömét természetes fény adta, a reggeli, valamint késő délutáni napsütés pedig teliben ömlött be az áttetsző ablaksorokon. A kör kialakítás miatt igen könnyű volt „elveszni” is a pavilonban, gyakran fordult elő, hogy egy-egy stand körbejárása után erősen el kellett gondolkozni, hogy tulajdonképpen merről is érkezett az ember.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A kiállítás felhozatala rendkívül vegyes volt, és jól tükrözte egyúttal a román tuning szcéna jelenlegi állapotát is. Kifejezetten komoly, show kategóriás autókból nagyon kevés volt, a tunerek jó része láthatóan elég sok kompromisszumot kényszerül kötni a használhatósággal, ami a kinti utak állapotát tekintve nem feltétlen meglepő. A magánkézben lévő autókon elvétve akadt egy-egy komolyabb, peres gumival szerelt felni, vagy extrém, mélyre húzott optikai készlet, vagy koppig ültetett futómű.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Láthatóan sokkal népszerűek a motorikus és technikai átalakítások. Ahogy a szervezőktől is megtudhattuk, a különböző drift, és még inkább a gyorsulási versenyek még mindig nagyon népszerűek kint, úgy, hogy a streetracing is. A román tunereknél még mindig tart a Halálos Iramban láz, az éjszakai illegális gyorsulási feelinget pedig a hangzatos klubnevek is bizonyítják: Midnight Racerz, Night Angels, Night Team Racers, South’s Racers, Crazy Team Racers, Insomnia Racing Club...

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Autók tekintetében elsősorban japán vasakat és BMW-ket gyorsítanak Romániában, legalábbis a kiállítás tanúsága szerint. Számos Subaru, és driftre épített Nissan volt megtekinthető, a kedvencem azonban egy Amuse szettbe csomagolt fehér S2000-es volt, az Exelixis standján. A becsövezett kabrióba teljesen egyedi turbó rendszert építettek, a jobb első sárvédő-elemen kivezetett kipufogóval, és több, mint 700 lóerő teljesítménnyel. Nem is olyan messze tőle egy igen komolyan átépített Opel Calibra dekkolt, amibe egy V8-as BMW blokkot erőszakoltak, de találkozhattunk kint Románia gyorsulási bajnokával, a Pole Position Audi A3-asával is. Az autó tetején egyébként a tavalyi Dragracing Hungary összetett győztesének járó kupa díszelgett.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

Ha maradunk az utcai vonalon, akinek van pénze, itt nem sajnálja az autójára sem. Míg kishazánkban – mondjuk ki – a tehetősebbek inkább igyekeznek még véletlenül sem hivalkodni a javaikkal, kint az autó teljes értékű státusszimbólum. Feltűnően sok a nagy értékű sport- és luxusautó, ehhez mérten pedig a hozzájuk tartozó háttéripar is virágzik. A kiállításra vezető rövidke utat sem tudtunk úgy megtenni, hogy legalább egy új kabrió hatos BMW-t lássunk, kint pedig hihetetlen vasak álltak, a legnagyobb nevek által kezelésbe véve.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Csak példaként, két Ford GT is volt kint, közülük az egyik a ritka sportautó még ritkább, a ROUSH által tovább tuningolt 600RE változata. Mellettük tuningolt Nissan GT-R-ek, Audi R8, az AC Schnitzer által kompletten átépített BMW X6, egyedileg átszabott, JE Design ruhába bújtatott Porsche Cayenne, Mercedes CLS-ek – köztük egy az ASMA kitjében – négy Cobra, átgyúrt Dodge Challengerek, igazi unikumként pedig egy eredeti Audi Quattro Sport versenyautó.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

Aztán persze ott van a másik oldal is: nem kevés számban gyönyörködhettünk a román kult-autó, a Dacia átgyúrt változataiban sem, az öreg TX-ektől a Loganig. A helyzetet jól jellemzi, hogy volt kint kifejezetten új Daciák kabriósítására szakosodott cég is, a szépségversenyen pedig külön kategória, csak ennek a márkának szentelve. Bár a Dacia tuningok javarészt úgy is néztek ki, mint ezt hallva először gondolná az ember, volt 1-2 valóban igényesen épített darab is, motorikusan pedig a már általunk is bemutatott, VR6 motorral szerelt darab vitte a prímet.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Autóhifi terén sem voltak jellemzők a komoly beépítések. Volt néhány igényes darab, de láthatóan a csomagteret inkább mindenki szereti a saját céljaira felhasználni odakint. Ennek ellenére, a témában munkálkodó cégekből sem volt hiány, köztük is meglepetéssel fedeztem fel a Sony Mustangját, valamint – a jelek szerint csak hazánkat hanyagoló – Alpine-t, aki a múlt heti Tuning World Bodensee-n kiállított új Infiniti demóautójával jelent meg a helyszínen. Szintén ők voltak a hangnyomás verseny szponzorai is, melyre a csarnok főbejárata melletti külső placcon került sor, na erre viszont akadt jelentkező bőven. Fél füllel annyit elkaptam, hogy az abszolút rekordot talán egy Panda állította be, 149.2 decibellel, de román tudásom erős hiányosságai tekintetében, ezért az infóért nem vállalok felelősséget :)

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A külső területen egyébként a verseny mellett sem volt hiány programokban. A Romexpo udvara számos hatalmas betonplaccot tartogat a rendezvények számára, amiért szervezői szemmel rendesen irigykedtem is. A kint kiállított vasak mellett – köztük több autószalonnal – országos drift bajnokság is lebonyolításra került a hétvégén, pénteken pedig gyakorlatilag egész nap, megállás nélkül folyt a drift taxizás. Megint egy külön lekerített placcon RC autó bemutató, valamint időközönként egy hazai streetfighter, Angyal Zoltán színvonalas bemutatói folytak.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Látnivaló akadt tehát bőven, a belső színpadon esténként több koncertre is sor került, napközben pedig zenés-táncos bemutatók szórakoztatták a közönséget. A show továbbá egy dologban volt még biztosan nagyon erős, ez pedig hostess-felhozatal: talán nem is voltunk még olyan külföldi rendezvényen, ahol ilyen mennyiségű és minőségű „élőerővel” támasztották volna alá a kiállítást.

A látottakból alapvetően kijelenthető, hogy Romániában rossz segg gyakorlatilag nincs. Az autók mellett szinte fürtökben lógtak a csajok, akik napjában többször öltöztek át kellemesebbnél-kellemesebb ruhákba, továbbá egy részük még szombatról-vasárnapra is cserélődött. A hostessek közt került megrendezésre a Miss RTS szépségverseny, ahol a hölgyek a színpadon bikiniben is megtekinthetők voltak.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

A hölgyek mellett az autók is megmérettetésre kerültek a show szépségversenyén, mely keretei közt összesen nyolc kategóriában volt lehetőség indulni a díjakért. A zsűrit igencsak összeválogatták: szerepeltek benne két elismert kinti tuning cég vezetői, a német AC Schnitzer képviselője, egy szervező, valamint – ahogy ez várható volt – mi sem úsztuk meg a dolgot. Annyiban könnyebb volt a dolgunk, hogy magyar autókra mi nem voksolhattunk, igazság szerint ez lehet, hogy nem is lett volna túl korrekt. Végül hosszas vita után születtek meg a végeredmények, melyek alapján három hazai autó is kupával térhetett haza!

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

Amiben mindenki egyetértett, hogy a Best Car trófeát toronymagasan a Corri-féle Corrado érdemli. Fényezés kategóriában Jani Corsája hozhatta el az első helyezést, míg az egyik legjobb felnis kupát Hori BMW-je tudhatta be magáénak. Gratula nekik még egyszer utólag is!

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Összefoglalásként – néhány gyermekbetegségtől eltekintve – egy nagyon jól összerakott rendezvényen vehettünk részt, mely kis csiszolással méltán állja meg a helyét az európai tuning kiállítások világában. Első próbálkozásként ez is nagyon dicséretesen sikerült, látszik, hogy a szervezők számos külföldi tapasztalattal a hátuk mögött vágtak bele az RTS-be. Ami egyedül meglepő volt, a méretekhez képest viszonylag kevés látogató – egy ilyen felhozatalt és programokat bemutató rendezvény esetén elvárható lett volna az irdatlan tömeg. Hazai tekintetben mindenesetre az egyetlen akadályt a már említett borzasztó minőségű utak jelentik, így amíg nem készül el az autópálya, csak a trélerezés – vagy esetleg utazós felnik bevetése – jelentik a megoldást.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A kiállítás mellett egy remekül sikerült hétvégét tölthettünk el Romániában a szervezőknek köszönhetően, akik láthatóan mindent megtettek azért, hogy jól érezzük magunkat. A szállításon, hotelen és az ellátáson túl, egész hétvégére saját sofőröket is kaptunk, akik bármikor rendelkezésre álltak, ha valahova menni akartunk. Ők is halál jó fejek voltak egyébként, nekik hála pedig nem csak a kinti atmoszférából kaptunk ízelítőt, hanem sikerült beleszagolni kicsit még a bukaresti éjszakai életbe is.

Ezúton is még egyszer nagy köszönet a szervezőknek, és mindenkinek, hogy részt vehettünk az első Romanian Tuning Show-n. Az ígéretek szerint pedig jövőre ugyanígy áll majd a lehetőség magyar autók részére kiállítani, így aki kedvet érez hozzá, ne csak utólag kapjon észbe.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

A többiről pedig beszéljenek a képek – van egy pár – a csajokról pedig szokás szerint várható egy külön galéria is hamarosan Corri jóvoltából, érdemes lesz végignyálazni ;)