A Cult Society névvel, valamint a Cult stílusirányzattal bizonyára már mindenki találkozott, aki egy kicsit is elmélyedt a tuning stílusok világában. A germán autók átépítését megcélzó vonal - bármilyen egyszerűnek is tűnik - íratlan szabályaival könyveket lehetne megtölteni, melyeket igen gyakran értelmeznek félre, akár a legfanatikusabb hazai rajongók is.

Cikkünk célja, egy kicsit rendet tenni a fogalmak között, és megismertetni mindenkivel ezt az igen különleges, és itthon is népszerű tuning irányzatot, melyről mindezidáig igen keveset olvashatott a hazai weben a nagyérdemű.

Mi is tulajdonképpen a Cult Society?

A Cult Society egy osztrák testvérpár nevéhez fűződik. Reinhold és Mario Altendorfer hosszú évekig normális polgári életet éltek, az iskola után pedig mindketten ugyanannál a nagy cégnél kezdtek el dolgozni. Reinhold, mint technikus és tervezőmérnök, öccse pedig mint marketinges kereste a kenyerét, több, mint 10 éven keresztül. Habár mindketten szerették a munkájukat, idővel bennük is megérett az elhatározás, hogy egyszer a maguk urai legyenek, és a hobbijukból éljenek.

Talán mindenki számára világos, mi lehetett ez a hobbi, ami miatt 10 év után mindent a 0-ról kezdtek előröl: az átépített autók. A testvérpár két évtizede, a tenyerénél is jobban ismerte a kinti tuning szcénát, sőt, saját maguk sem gyári autókkal furikáztak, gyakorlatilag minden autójukat a saját szájízük szerint építették át. 1999-ben alapították meg klubjukat, melynek neve „Club für autoindividualism” (szabad fordításban: Az egyéni autó kultuszának klubja), vagy rövidebb nevén a CULT SOCIETY, és ekkor született meg a logó is, mely azóta már Európa-szerte autók ezrein díszeleg. A klub rövid időn belül nagy népszerűségre tett szert, első találkozójukra, a CAR PARADE-ra pedig 2000. áprilisában került sor, Rohrbachban (A), egy parkolóházban.

A parádé azóta évről-évre, mindig egyre nagyobb volumenben kerül megrendezésre, továbbá 2006-tól Cult Society Tuning festival néven, fesztivál jelleggel egy újabb vonalat indítottak rendezvények terén, nem kevés sikerrel.

A Cult Society klub mellett, Mario és Reinhold 2001 tavaszán indította el a nevében teljesen azonos céget, mely saját termékeikre állt rá. A cég filozófiája a gyári minőség megőrzése mellett, a vásárló igényeinek leginkább megfelelő alkatrészek kis tételben történő gyártásával indult, később azonban a sikernek köszönhetően ezt már igencsak túlnőtték.


A Cult stílus

A Cult Society által képviselt divat – melynek egyik fő pontja az addig megismert német gyártók tuning stílusától való eltérés – már csak a hangzatos név miatt is, igen rövid időn belül lett népszerű a német autó tulajdonosok körében, és önmagát alakítva fejlődött végül a német autók, és vele együtt a német kultúra előtti tisztelgéssé. Így talán az sem véletlen, hogy kimondottan ebben a stílusban elsősorban kultikus német autók épülhetnek, így leginkább a Volkswagen, Audi, Porsche, rajtuk kívül pedig még belefér a kategóriába a Seat és a Skoda is. A legközkedveltebb tuning alapok között találjuk a Golf-sorozatot, a Passatot, és a Régi Bogarat is.

A cult stílus alapvető szabálya, hogy az eredeti formák mellett teszi le a voksot: bármiféle plusz csicsa, „sallang”, ami a gyárilag szépen megálmodott vonalakat, jelleget merőben megváltoztatja, nem megengedett. Kaszni terén csak kisebb tisztítás, simítás, kis rendszám használata, valamint a sárvédő ívek peremezése megengedett – ebből pedig logikusan következik, hogy értelemszerűen a földig érő spoilerek, aluszárnyak, hatalmas csirkerácsozott beömlők szóba sem kerülhetnek.

A másik alapvető stíluselem a márkahűség: az átalakításhoz kizárólag német tuning kiegészítők, vagy német márkájú autók alkatrészei használhatók fel, márkaidegen elemek használata tilos. Joggal adódhat a kérdés, ha ennyire a gyári verzió a cél, egyáltalán mit is lehet módosítani egy autón? Nagyon is sokat: a gyári kasznit más, (legtöbb esetben sportosabb) verziójú modellek alkatrészeivel is ki lehet egészíteni. Minderre jó példa a Polo, vagy éppenséggel egy Audi kilincseinek, vagy tükreinek használata egy Golfon, a GTI, vagy a VR6 toldatainak, sárvédőinek használata egy alapmodellen, és így tovább. Ha nagyobb átalakításban gondolkozunk, szóba kerülhetnek a típusok közötti lámpacserék, a hűtőrács cseréje, vagy
akár a komplett front cseréje – a lényeg, hogy a konszernen belül maradjunk. Utángyártott alkatrészek terén ízléses kristály lámpák, vagy clear glass lámpák megengedettek, műanyag elemeket tekintve jel nélküli hűtőrácsok, esetleg más szolidabb kiegészítők jöhetnek szóba. Maga a Cult Society cég is elég sokféle terméket gyárt, a toldatoktól kezdve egészen a tükrökig, ezeket az elemeket leginkább a visszafogottság, az egyszerűen elegáns stílus és természetesen a márkán belüli formavilág jellemzi. Hasonló alkatrészekben kell gondolkoznunk akkor is, ha saját elképzeléseinket valósítjuk meg.

A Cult harmadik fő pontját képezi a futómű, melyre külön szabályok vonatkoznak. A stílus előírja a lehető legperesebb gumik használatát: az egyik legnépszerűbb gumiméret a 165/45 R15, de a 165/40 R16 és R17 is nagyon kedveltek. Mindezek mellé pedig kötelező a maximális ültetés – minél lejjebb, annál jobb elven. Ültetés terén az air-ride kizárva, kizárólag ültetőrugókkal, állítható futóművekkel kell elérjük a megfelelő mélységet. Legnagyobb népszerűségnek természetesen a KW futóművei örvendenek, de az FK, Weitec, Eibach és más német márkák is közkedveltek. A futóművet tekintve szintén jellemző átalakítás a fékek cseréje, a küllők közül kivillanó Porsche féknyergek különösen közkedvelt stílusjegyek. Felnik terén, a tipikus német márkák – köztük is kiemelten a BBS – mellett igen jellemző a (szintén szigorúan német) gyári elemek használata: eredeti Porsche, Audi, VW és Mercedes felnik, minél nagyobb méretben – mi is mutathatna szebben egy német autón ennél? Szintén fontos motívum a felnik tükörfényes polírozása, melyhez a Cult Society egyébként saját gyártású pasztát is árul.

A polír és csillogás pedig tipikusan Cult jegyek, mindez pedig nem csak a felnikre értendő. A króm kiegészítők használata igen jellemző minden mennyiségben: króm kilincs, króm ablaktörlő, króm visszapillantó (Golf I), króm díszlécek (lökhárítókon és oldalt is), króm lökős, ablakok krómos gumicsíkjai, króm kilincsek... a kiegészítők tárháza szinte végtelen. Kilincsek terén közkedveltek a zár nélküli verziók, különösen a Porsche 944 turbo króm kilincsei. Jellemző vonás még a különböző alkatrészek polírozása, fényezése, krómozása vagy akár aranyozása is: komplett motorterek és futóművek válhatnak patyolat tisztán ragyogó műalkotássá („enni lehetne belőle” kategória), viszont ez a része a dolgoknak már gyakran elmegy a show & shine irányába.

A Cult stílus az utasteret is érinti. Szigorúan gyári kárpitok megengedettek, ezek közül is a ritka, vörös vagy barna színek dominánsak, esetleg csere a Porsche üléseire még belefér. Népszerű elem a Porsche kormánya, a műszeregységek, vagy akár a teljes műszerfal cseréje szintén a GTI vagy a VR6 változatokéra. A HIFI ezekben az autókban legtöbbször rejtve marad, fejegységnek szánt nyílásban pedig leginkább az eredeti, gyári alkatrész foglal helyet.


Cult-os szimbólumok

A cult-hoz számos jel és szimbólum is szorosan kapcsolódik, melyeket előszeretettel alkalmaznak az ebben a stílusban épült autókon. Szinte kivétel nélkül kapcsolhatók a német autómárkákhoz, életérzéshez és a köréjük fonódó kultuszhoz, ezáltal „felértékelve” az ebben a stílusban épült autókat.

Cult Society logó
Az „alap”, a stílust elindító klub és cég logója. Matricától a krómozott tábláig minden formában elérhető, és nagyon sok német autón megtalálható. Viselése jelenthet szimpatizációt is a klubbal, nem feltétlenül az autó stílusát jelöli.

Porsche Audi és VW logók
A Cultos vasak és alkatrészek büszkén hirdetik márkájukat, így a jelek a legtöbb esetben fent maradnak rajtuk. Ha pl. a felni más márkáról való, mint az autó, elképzelhetetlen, hogy a jel a tárcsán cserére kerüljön.

Vaskereszt
Szintén közkedvelt szimbólum az ebben a stílusban épült autókon. A német légierő által használt kitüntetés, melyet teljesítményükhöz mérten több méretben kaphattak meg a pilóták.

Luftwaffe logó
A vaskereszthez teljesen hasonló szimbólum.

Wolfsburg Edition logó
A Wolfsburg modellek gyártásának 89-es kezdetét követően a „Wolfsburg Edition” logó a ritka, nagyon magas felszereltségű minőségi járművek jelölése. A logó a Cult Societytől is rendelhető, eredeti méretben, krómozott kivitelben.

Unocal 76
A Nascar egyik legnagyobb, és leghíresebb olajcég szponzora, a 76 pedig a benzinkúthálózatának az elnevezése. 1976-ban közösen mutatta be a Porsche-val az év limitált szériás 911-esét, melyet tisztelte jegyéül a Porsche az olajcég narancssárga színeire fényezett.

Gulf logó
Szinén egy olajtársaság, leginkább Lemans-os csapatokat szponzorált. Retro stílusú logójuk gyakorta feltűnik Cultos autókon. A rokonszenv alapját minden bizonnyal a Golf – Gulf névrokonság adja…

Golf labda
Szintén retrós szimbólum, előszeretettel kap helyet a sebváltógomb helyén. Az egyezés az 1976-tól gyártott GTI, majd az 1980-as GTD Golf I-ben keresendő, melyekhez gyárilag golflabda alakú sebváltógombot adtak.

A Cult stílust leszólók véleményei között gyakorta szerepel tévesen a „kispénzűek tuningja”, vagy a „teljesen gyári autó” megbélyegzés. Mint már tudjuk, mindez tévedés, vagy hozzá nem értés eredménye. Sajnos a stílust igen sokan félre is értelmezik, feltesznek egy felnit és egy Cult Society matricát és részükről már el is készült a „kúltos” verda, még akkor is, ha ez történetesen egy régi Civic… Pedig ennél azért sokkal többről van szó.

Egy igazán átalakított Cult vas gyakorta sokkal több, és értékesebb átalakítást visel magán, mint egy versenyautóvá spoilerezett csodagép. Tény, hogy avatatlan szemeknek ezek a változások kevésbé feltűnőek, de ahogy az – esetünkben nagyon is helytálló - mondás tartja: néha a kevesebb a több. Egy kultikus autó módosítása esetén ez pedig hatványozottan igaz!

Írásunk egy cikksorozat első tagja, melyben a különböző tuning stílusok világát szeretnénk a lehető legpontosabban bemutatni számotokra. Cikkünk – bár hosszú és alapos munka eredménye – nem feltétlenül szentírás. Szívesen várjuk építő jellegű véleményeiteket, esetleg kiegészítéseiteket, mellyel munkánk teljesebbé tehető. A cikk elkészültében nagy segítséget jelentett oldalunkon található Cult Society fórum tagjainak segítsége is. A topic látogatását minden, a stílus iránt szimpatizáló felhasználónknak ajánlunk szeretettel!