1989-ben, amikor az osztrák-magyar határon átvágták a vasfüggönyt, és megnyílt a berlini fal, új korszak kezdődött a kelet-európai autóiparban és az autós könyvkiadásban is. Az egykoron népszerű, ám korszerűtlen szocialista modellek többsége eltűnt a szalagokról és az utakról, tömegével jelentek meg a polcokon a Trabant és Wartburg könyvek, mert Németország újraegyesítése után a szakírók lázas munkával dolgozták fel az NDK járműiparának addig igencsak homályos történetét. Az autókínálatában szegényes korszak sok részletében évtizedeken át titkolt tényeiről szóló izgalmas feldolgozások gombamód szaporodtak.

Amíg korábban legfeljebb az autóhoz mellékelt kezelési utasításként készült Trabant és Wartburg könyv, a kilencvenes évek elején havonta jelent meg a két típusról szóló album, vagy kelet-német autókat ismertető összeállítás. Ezek többségét a Maróti Könyvkiadó is forgalmazta, sőt néhányról magyar fordítás is készült, ilyen volt a Trabant-Story. Nem kevésbé számított fehér foltnak, és még ma sem túl ismert a Szovjetunió autótörténete, melyről 2008-ban jelent meg angolról magyarra lefordított mű, ugyancsak a Maróti Könyvkiadó gondozásában.

Továbbra is maradtak a nagyközönség által kevéssé ismert területek, hiszen még a szaklapokban sem sok információ jelent meg például a bolgár kocsikról. A Kelet-európai autóregény szerzőgárdája nemcsak az egykori európai szocialista országok járműiparát és a márkák történetét mutatja be, hanem a korszakot is, melyben sokaknak inkább önkényuralmi jelkép volt az autó.

Évtizedeken át csak ígéret maradt a gyorsan elérhető családi kocsi, melyre milliók vágytak, miközben sok autó inkább félelmet ébresztett megjelenésével. A sötét Pobjedák korszakát dolgozza fel a Leváltott modellek című könyv, mely nyolc egykori szocialista ország autóiparát és piacát mutatja be márkakrónikákkal, gyártási, értékesítési és járműpark adatokkal, valamint több száz fotóval.

A magyar autóipart és az ország életét is jelentősen befolyásoló politikai döntéseket kutattak fel, és ismertetnek a szerzők, akik Bulgáriában, Csehszlovákiában, Jugoszláviában, Lengyelországban, Magyarországon, NDK-ban, Romániában, Szovjetunióban megélt autósélményeiket írták meg, és az autótörténelem sokáig elzárt és feltáratlan területére vezetik el az Olvasót, nemcsak szakírói szemmel.

Mostanság, amikor csak úgy roskadoznak a könyvesboltok polcai az autós képeskönyvektől, amelyek egy része sajnos szakmailag nem túl magas színvonalú, üdítő kivételt jelent a ”Leváltott modellek”, amely nem típusismertető, de sok mindent megtudhatunk magukról a korszak autóiról is – még azokról is amelyek a politikusok döntése nyomán soha nem kerültek gyártásba - , az autóhoz jutás körülményeiről, az utakról, de olvashatunk benne olyan novellát, amely a hírhedt „csengőfrász” korszakáról szól, amikor a bűnösnek kikiáltott káderek éjszakai begyűjtésének is főszereplője volt a nagy fekete autó.

A 25 évesnél idősebbek számára saját emlékeik felidézését, kiegészítését segíti ez a könyv, a fiatalabbak számára pedig érdekes körképet arról, milyen volt az autógyártás, az autózás helyzete a korábbi rendszerben. Mindehhez ragyogó fényképanyag társul.