Franciaországban az elmúlt években példátlan intézkedéseket tettek a gyorshajtások visszaszorítására. Így elérték, hogy az EU-ban ők az egyedüliek, ahol nem a gyorshajtás a legfőbb baleseti ok. Ugyanis 2003 óta a gyorshajtások visszaszorítása érdekében számos nagy horderejű intézkedést vezettek be, például több, mint kétezer fix kamerából álló országos sebességmérő hálózatot építettek ki, és bevezették az objektív felelősség rendszerét. A közlekedésbiztonsági sikersorozatnak az lett a hozadéka, hogy a gyorshajtások száma jelentős mértékben visszaesett, s napjainkra a francia utak legfőbb gyilkosává az ittas járművezetés lépett elő.

Franciaországban az alkohol tartalmú italok fogyasztása 2001 és 2005 között több, mint 10 %-kal esett vissza. Ez a folyamat nem mondható el az ittas járművezetésről, amely a jelzett időszakban gyakorlatilag állandó értéket mutatott, azaz relatív értelemben nőtt. Bár a szakértői becslések szerint az ittas vezetőknek az összes gépjárművezetőn belüli aránya összességében nem magas (mindössze 1-2 %), ugyanakkor a probléma rendkívüli jelentőségét jelzi, hogy ez a szűk réteg okozza a közúti tragédiák negyedét. A statisztikai adatok azt is megmutatják, hogy valamennyi korcsoportot közel azonos mértékben terheli az ittas vezetés „bűne”, így az már nem tekinthető a fiatalok sajátosságának.

A kialakult helyzetre tekintettel a francia kormányzat által kidolgozott legújabb közlekedésbiztonsági szabályozás immár kiemelten kezeli az ittas járművezetés kérdéskörét. A tervezett intézkedéscsomag több új elemből áll. Az intézkedések jelentős része arra irányul, hogy az ún. „alcolock” készülék használatát meghatározott közlekedésbiztonsági kockázatok kezelésére kívánják alkalmazni - az alcolock egy olyan technikai megoldás, amely a gépjármű beindítását egy előzetes negatív légalkohol minta adásához köti. Már 2009. őszétől tervezik bevezetni az iskolabuszokkal kapcsolatos új szabályozást. Ennek megfelelően már az új tanévtől kizárólag azokkal az iskolabuszokkal lehetne gyermekeket szállítani, melyek alcolock készülékkel vannak felszerelve. Ettől az intézkedéstől a franciák a gyermekeket szállító járművek baleseteinek, s ezzel együtt a „legkisebbekkel” kapcsolatos tragédiák és sérülések csökkenését várják.

A rehabilitációs program keretében kívánják kötelezővé tenni az alcolock készülék használatát azoknak a gépjárművezetőknek a körében, akik szeszesitaltól súlyosan befolyásolt állapotban vettek részt a közúti forgalomban, illetve visszaeső ittas elkövetőnek számítanak.

Az alcolock készülékek használatát a tervek szerint egy meghatározott időszakra írnák elő, s ezen időszakon belül az előírás megszegői súlyos szankciókra számíthatnak (vezetői engedély bevonása, pénzbírság stb.). A rehabilitáció keretén belül előzetesen végzett kísérletek azt mutatják, hogy az alcolock használatát követően a vizsgálatban részt vett ittas járművezetők 80 %-a nem vált visszaesővé.

Első sorban a fiatalabb korosztály védelme érdekében javasolja a francia kormány a Night Club-ok és más szórakozóhelyek részére elektromos légalkoholmérő készülékek, ún. „Alcotest”-ek elhelyezését, kifejezetten a bejáratok közelébe. Ezáltal a szórakozóhelyre gépkocsival érkező fiatalok már a távozásuk előtt meggyőződhetnek arról, hogy jogi értelemben véve alkalmasak-e a jármű biztonságos vezetésére (Franciaországban jelenleg 0,5 ezrelék az ittas vezetés jogszabályi limitje).

A tervezett intézkedés kapcsán ugyanakkor az sem hagyható figyelmen kívül, hogy önmagában már az Alcotest készülékek látványa is kellő preventív hatást fejt ki.

Végezetül az ittas vezetés elleni fellépés jegyében az alkoholtartalmú italok forgalmazásának teljes, azaz 0-24 órás tilalmát tervezik bevezetni a francia üzemanyagtöltő állomásokon (Jelenleg a korlátozás az este 22 óra és reggel 6 óra közötti időszakra vonatkozik).

Franciaországról közismert, hogy a közlekedésbiztonsági intézkedések a legfelsőbb szintű politikai támogatást élvezik. Ehhez társul az érintett minisztériumok hatékony együttműködése, valamint az a tény, hogy az új közlekedésbiztonsági intézkedéseknek – az „életmentő”, valamint az alapvető emberi jogokat védő jellegük miatt – magas szintű a társadalmi elfogadottságuk. 

Az ittas vezetés ellen Magyarországon a Jófej kampánnyal is fellépnek