25 éves a SEAT Ibiza

A SEAT Ibiza az 1984-es Párizsi Autószalon alkalmával mutatkozott be a világ autós közönségének. Emlékezetes esemény volt, az Ibiza a SEAT első, teljes egészében saját fejlesztésű modellje volt – előtte csak Fiat származékokat gyártottak.

A SEAT Ibiza története során mindvégig sportos és fiatalos szellemiségű autó maradt, s dinamikus menetteljesítményeivel illetve költségtakarékosságával tűnt ki a vetélytársai közül. Az 1984-ben bemutatott első generáció a nagyobb kategóriára jellemző térkínálatot és kényelmet mindössze 3,6 méter hosszú (sajnos korrodálásra igencsak hajlamos) karosszériában ötvözte. A SEAT e projektje kapcsán olyan cégekkel dolgozott együtt, mint az olasz designer Giorgio Giugiaro vezette Italdesign, a gyártástechnológia terén a Karmann, valamint a motortechnikák tekintetében a Porsche (a „System Porsche” jelölés az Ibiza motorjain is megjelent).

Az Ibiza érkezése a vállalat teljes termelését fellendítette, egészen 1 281 388 darabig növelve a volument. A 44 és 100 lóerő közötti benzinesek, illetve a különösen gazdaságos, 55 lóerős dízel alkotta motorpalettájával az Ibiza a hazai és a külföldi vásárlókat egyaránt vonzotta. Az export-darabszámok is jól alakultak, s 1990-ben a 119 ezer járművet is meghaladták.

A piacon töltött hét év után, a modell 1991-ben a „New Style” jegyében széles körű fejlesztésen esett át, ami főként orrkialakítását és belső kárpitozását érintette (ekkor vette meg a VW a SEAT-ot). További újdonságként jelent meg a Sport Line változat, a legújabb „System Porsche” motorfejlesztéssel: 1700 köbcentiméter és 110 lóerő. A SEAT Ibizát a következő évben az 1992-es Barcelonai Olimpiai Játékok hivatalos autójává választották. Az Ibiza első generációjából 1984-es bemutatójától 1993-ig összesen 1 342 001 példány gördült le a szerelőszalagról.

Noha a hivatalos magyarországi indulás 1992-ben volt, 1993-ig az első generáció egyes típusaiból már 816 darabot regisztráltak Magyarországon, amelyek a használtautóimport-lázzal kerültek az országba. Ezek 90 százaléka 5 ajtós, 1,2 literes, az akkori jelzés szerinti CLX modell volt, és érdekes módon a zöld és a fehér színek domináltak, a piros csak harmadikként követte ezeket a színválasztásnál.

A második generáció – Az első modell a Martorell-i gyárból

A spanyol gyártó 1993-ban indította az Ibiza második generációját, amely minden tekintetben nagysikerű elődje nyomdokain kívánt haladni, és az első sorozatként készülhetett a SEAT Martorell-ben felépített, vadonatúj gyárában. Ez fontos mérföldkövet jelentett az 1993-as Barcelonai Autószalonon bemutatott újdonság számára.

Az Ibiza második generációját már a Volkswagen Csoporttal közösen fejlesztették, összesen hatféle motor választékát kínálva (benzines, dízel és turbófeltöltésű dízel), 3- és 5-ajtós karosszériaváltozatokkal – a kocsi alapja az akkori VW Polo. Az Ibiza óriási előrelépést a produkált kidolgozás minősége terén, s szegmensében elsőként kínálta a 90 lóerős TDI erőforrást. Három évvel később, 1996-ban, ismét e különleges pozícióba került, ezúttal a szegmense legerősebb dízeljének számító, 110 lóerős TDI-konstrukcióval.

A SEAT – szintén még 1996-ban –a 150 lóerős 2.0 literes aggregáttal szerelt látványos CUPRA verzióval is megjelent, amely kivételes menetteljesítményével és határozottan sportos megjelenésével vonzotta vásárlóit – tényleg nagyon jó volt az autó, csak a váltókarja volt hosszú. E várva-várt újdonságával a márka a SEAT Ibiza Kit Car révén nemsokára már az FIA Rally Világbajnokság 2,0 literes kategóriájában ünnepelhette diadalát, amit 1997-ben és 1998-ban is megismételt.

Az 1999-es Barcelonai Autószalonon az Ibiza felfrissített formákkal jelent meg. Kívül és belül egyaránt új megjelenés jellemezte, többek között a márka új imázsába illő nagyobb fényszórókkal és hűtőráccsal. Műszerfalán hangsúlyos multifunkciós képernyő kapott helyet, amely a fedélzeti számítógép, a légkondicionáló és a rádió információit jelenítette meg.

Egy évre rá, 2000 májusában, a SEAT 50 esztendős jubileumán bemutatkozott az új SEAT Ibiza CUPRA is, 156 lóerős 1,8 literes turbómotorral, s kínálatában a szegmensben elsőként elektronikus menetstabilizálóval (ESP). A SEAT Sport a rali-világbajnokságon gyűjtött, hat esztendőnyi versenytapasztalat közvetlen előnyeiből a vásárlók később a SEAT Ibiza CUPRA R, a márka sportrészlegének első sorozatban gyártott modellje révén részesülhettek. Az exkluzív különlegesség 1.8 20V turbo aggregátja nem kevesebb, mint 180 lóerőt teljesített. Az értékesítési darabszámok végül 1993 és 2002 között készült 1 522 607 autóval az előző generációét is túlszárnyalták.

Hazánkban a SEAT 1992-ben indult a Volkswagen csoport képviseletét ellátó Porsche Hungaria forgalmazásában. Érdekes, hogy a második generációs Ibizáknál ekkor már a 3 ajtós típusok domináltak – melyekből 2726, az 5 ajtós modellekből 1509 került a piacra 1993 és 1999 között. A növekedett színválasztékban – a kezdeti korszak 11 színe után már 29 színárnyalat volt itthon is elérhető – már egyértelmű a piros és a fehér szín fölénye, az eladott Ibizák mintegy felét e két szín adta. A motoroknál már az 1,4 literes CLX és GLX benzinesek domináltak – a 3 ajtós Ibizáknál 41 százalékkal, az 5 ajtósaknál 61 százalékkal de, a 3 ajtós gépkocsit vásárlók 27 százaléka választotta az 1,3-s benzineseket, míg az 5 ajtós Ibizáknál 33 százalékban még az 1,0 literes motor is népszerűnek bizonyult. Ekkor még csak 6 százalékot ért el a dízelmotorok aránya

A harmadik generáció – Az Agilis Futómű koncepciója

Az Ibiza harmadik generációja 2001-ben érkezett a piacra, kidolgozási minősége, motorválasztéka, dinamikus menetteljesítménye egyaránt előrelépés volt a típus történetében. Formáit Walter de Silva alkotta, aki ezúttal a fokozott mozgékonyságot előtérbe helyező, vonzóbb vonalvezetést választott.

A 2001-es új Ibiza a márka első modelljeként kínálta a teljes sorozatban az „Agilis Futómű” („Agile Chassis”) koncepcióját. 2004-ben az Ibiza illő módon ünnepelte 20. születésnapját: összesen immár 3,3 millió példánnyal és két új sportváltozattal, amelyek később valósággal a spanyol márka védjegyeivé váltak. A 130 lóerős 1.9 TDI illetve a 150 lóerős 1.8 turbo benzines erőforrásokkal kínált FR, a kategóriája legerősebb dízeljeként a 160 lóerős 1.9 TDI aggregát vagy a 180 lóerős 1.8 20V technikával szerelt CUPRA egyaránt egészen különleges élményekkel szolgált.

A SEAT Ibiza 2006 februárjában modernebb és még sportosabb karakterrel újult meg. A fő fejlesztések között elsősorban az új belső kárpitok és lökhárítók szerepeltek, immár ötféle belső kialakítás és 11 motor kínálta, összesen 18 változatban. A harmadik generációs Ibiza 2002 és 2007 közötti értékesítése összesen elérte az 1 084 989 darabot, bemutatása óta a legnépszerűbb modellé avatva e nemzedéket. Ez a modell mindazonáltal a 85 lóerős 1.4, illetve a 80 lóerős 1.4 TDI motorokkal még ma is szerepel a SEAT modell-programjában. Utóbbi erőforrás a 2007. végén bemutatott ECOMOTIVE változatban dízel részecskeszűrővel készül, s kilométerenként mindössze 99 gramm átlagos széndioxid-kibocsátásával szegmense leginkább környezetkímélő konstrukciója.

Itthon az 1999-2002 között eladott 1947 Ibizánál még mindig a benzines motorok, ezen belül túlnyomórészt az 1,0 illetve 1,4-es erőforrások domináltak, de 17 százalékkal már érezhető volt a dízelmotorok iránti kereslet növekedése is. A színválasztásban 18 százalékkal továbbra is a piros volt a legnépszerűbb, de ha az atlantiszkék metál és a  középkék egyaránt 11 százalékos arányát tekintjük, már egy újabb domináns szín is megjelent az Ibizák népszerűségi listáján. A harmadik generációból 2002-2008 között értékesített 4509 Ibiza vásárlói 88 százalékban 5 ajtós és szinte kizárólag (91 százalékban) 1,4-es motorral szerelt autót vásároltak. A színválasztásban már a sötétebb színek, így 38 százalékban a feketemágia györgyház, illetve a „Luna” és a „Zenith” metál szürke volt a legkeresettebb

A negyedik generáció – A szépség és a technika kombinációja

A SEAT egy esztendeje két olyan kulcsszóval -  szépség és technika - kezdte meg az Ibiza új generációjának kampányát, amelyek összegzik a márka új modelljének karakterét és képességeit, és amelyeket egy harmadik tulajdonság tesz teljessé – a minőség.

E minőség pedig szorosan összefonódik az új Ibiza egyaránt karakteres külső és belső formavilágával. Az orrkialakítás új „Arrow Design” formai koncepciója ugyanis éles geometrikus vonalvezetésével, illetve a márka immár klasszikus, kétoldalt húzódó „Dynamic Line” még elődeinél is sportosabb megjelenést kölcsönöz az Ibiza számára.

Az Euro NCAP töréstesztjei ugyancsak igazolták a Martorell-i tervezőközpont kiváló munkáját, az utasvédelem területén 5, a gyermekek biztonságáért 4, míg a gyalogosok védelme tekintetében 3 csillaggal ismerve el az új Ibiza képességeit. Az új Ibiza mindezen túl a Volkswagen Csoport kifejezetten e szegmens számára kifejlesztett padlóvázának is köszönhetően kiemelkedő menetdinamikai képességekkel rendelkezik, amelyeket a 105 lóerős 1,6 literes motorhoz csatlakozó, és a szegmensben elsőként kínált hétfokozatú DSG sebességváltó is erősít. E váltómű a SEAT minden modelljére immár hagyományosan jellemző sportos karakter kárára kötött kompromisszumok nélkül nyújt fokozott kényelmet, vetélytársaihoz képest különleges pozíciót biztosítva a márka újdonsága számára.

Az Ibiza legújabb generációjának palettáján összesen hatféle motor sorakozik, három benzines (1.2 – 70 LE); 1.4 – 85 LE; 1.6 – 105 LE) illetve két dízel (1.4 TDI – 80 LE; 1.9 TDI – 105 LE). Mindegyiküket rendkívül alacsony széndioxid-kibocsátás jellemzi. Különösen igaz ez az új ECOMOTIVE változatra, amely kilométerenként mindössze 98 gramm kombinált széndioxid-emissziós értékével szegmense leginkább környezetkímélő konstrukciójaként jelenhetett meg, amit 100 kilométerenként csupán 3,7 literes üzemanyag-fogyasztása hangsúlyoz tovább.

A Magyarországon tavaly nyáron megjelent új Ibiza először 5 ajtós változatban volt elérhető, ebből ez idő alatt 1026 darabot adott el a márka, míg a később érkező Ibiza Sport Coupé 227 vásárló számára volt vonzó. Érdekes – de talán a SEAT-os autósok sportosság iránti igényét is jelzi – hogy az 1253 új Ibizából csak 1 volt dízel, a többi benzines, és szinte teljesen az 1,4 literes változat volt. Az új 5 ajtós Ibizáknál 70 százalékban már a metál-színek domináltak, az Ibiza SC esetében ennek arány megegyezett az alapszínekével. Az új formához már többféle szín volt a meghatározó választás, továbbra is a feketemágia gyöngyház volt a legkedveltebb, de az Ibiza vásárlók több mint 10 százaléka döntött a citrus metál, illetve a cukorfehér szín mellett.

Az új Ibiza választéka jelenleg is bővül, s rövidesen új változatok jelennek meg a piacon, mint például a látványos CUPRA és a premierjét a Barcelonai Autószalonon tartó FR. Erőteljes és gazdaságos motorjaival, kiemelkedő teljesítményével, felszerelései bőséges kínálatával, valamint tetszetős belső designjával mindkét újdonság bizonyosan a legigényesebb vásárlóközönség elvárásainak is megfelel majd.