Elitech Sat-Elite, Det-Elite és BLS SX

Ami igazán megtetszett az Elitech Sat-Elite készülékben, hogy mobil, tehát autóból autóba vándoroltatható. Ez előnyös mindenkinek, aki a családban több kocsit üzemeltet, vagy váltva használ cégautókat. Igaz a teljes értékű szolgáltatását csak abban az autóban képes kifejteni a készülék, amelybe a segédeszközeit is telepítették. Ugyanis a Sat-Elite lényegében egy GPS helymeghatározó eszköz, amely a gyártó honlapjáról frissíthető adatbázis segítségével figyelmeztet az ismert telepített sebességmérőkre, vagy átlagsebességmérő szakaszokra. Nem csak a magyarokra, egyre szélesebb a külföldi adatbázis. Persze erre mondhatjuk, hogy a jobb navigációs eszközök is tudják.

Elitech Sat-Elite, Det-Elite és BLS SXÉs itt jön a lényeg. A Sat-Elite készülék - amely amúgy zsebre vágható, és ugye vihetjük autóról autóra – kiegészíthető két érzékelő fejjel. A Det-Elite nevű a radarhullámokat figyelve jelez a klasszikus traffipaxokra (és az esetleg nem ismert, frissen telepített, vagy külföldi, adatbázisban nem szereplő telepített radarokra), a BLS SX pedig a lézert képes érzékelni
A Sat-Elite központi egységhez kell csatlakoztatni az érzékelőket, így a készülék tudja a radarjelzők és lézerjelzők funkcióját is. 

Azonban sokunkat kergettek már őrületbe a folyamatosan sípoló radarjelzők, amelyek minden áruház és benzinkút ajtónyitójára jeleztek – ez a készülék ettől mentes, mert a GPS helymeghatározás által az adatbázisa ismeri a falsriasztások helyét, így ezekre nem jelez, sőt mi is tárolhatunk el fals riasztási helyeket – vagy törölhetjük azokat.



Elitech Sat-Elite traffipaxjelző, Det-Elite radardetektor fej, és BLS SX lézer-detektorA készülék beszerelése nem nagy varázslat. A kis központi egységet igazán nem szükséges beszerelni. Akár a kardánboxba rakva, vagy a jobb első ülésen, vagy a műszerfal tetején is elvan. De be is szerelhető fix helyre. Ehhez adnak egy öntapadó fémlapocskát, valamint egy szintén öntapadó hátlapú mágnes karikát. Fémlap a készülékre, mágnes pedig mehet a műszerfalra, vagy a középkonzolon kinézett helyre. A készülék helyének választásakor érdemes figyelni rá, hogy a kijelzőjét könnyen le tudjuk olvasni, valamint, hogy a GPS-vevője kilásson. Persze választhatunk rejtettebb helyet, illetve olyat, ahol nem lát ki az eszköz, ebben az esetben még csatlakoztathatunk egy önálló GPS antennát, ezt szintén ragaszthatjuk például a műszerfalra, vagy mivel mágneses, kirakhatjuk az ajtó mellett a tetőre, mint taxisok a rádió-csonkantennát. A GPS antennára akkor is szükségünk lehet, ha fémgőzölt hőszűrő- vagy fűtőszálas a szélvédő, ezek ugyanis akadályozzák a GPS vételt.

Elitech Sat-Elite traffipaxjelző, Det-Elite radardetektor fej, és BLS SX lézer-detektorHa megvan a központi egység helye, akkor jöhetnek a szenzorok. A BLS SX lézerszem a kötöttebb, ugyanis a mérésre használt lézersugár kúpja igen szűk, nem szóródik, mint a rádióhullám, emiatt az érzékelőt a rendőrök kedvelt célzási pontja, a rendszám környéke mellé kell tenni. 

A szenzor feltehető kétoldalú ragasztóval is, illetve felcsavarozható. Mivel igen könnyű, így a lökhárító aljára ragasztottam, a jobb oldalra, gondolva arra, hogy általában a menetirány szerinti jobb útszélről mérnek a rendőrök. 

Hogy jól gondoltam-e, majd a tesztidőszak alatt kiderül. A lézerszem vezetékét a vonószem mellett bevezettem, és szépen hozzáfogtam egy futó kábelköteghez, amely mellett bejutott az utastérbe. Ott a műszerfal alatt elvezetve átjuttattam a középkonzolig.

Elitech Sat-Elite traffipaxjelző, Det-Elite radardetektor fej, és BLS SX lézer-detektorEzután következett a radarjelző beépítése. Ez már bonyolultabb dolog, mert nagyobb és nehezebb. Ragasztás nem jön szóba. Méretre akkora, hogy úgy döntöttem, berakom a hűtőrács mögé. Az értékesítő detektorbolttal konzultálva arra jutottam, hogy függőleges helyzetben a BMW-vese mögé rakom be, erre jó a szenzorhoz adott rögzítő rendszer, amellyel a fej állásszöge is szabályozható. Kipróbálva szépen kilátott az eszköz a rácsok között, pont befért. Végül mégsem telepítettem, ennek az oka pedig a mobilitás igénye. Ugyanis kipróbáltam, hogy a jobb első ülés fejtámlája alá beszorítva is szépen lát a szenzor, a háttámla állás-szögét változtatva be tudom állítani a „látóterét”. Mivel vándoroltatom az eszközt autóról autóra, ezzel a módszerrel pedig nem csak a telepített eszközökre figyelmeztethet a készülék, hanem a hagyományos traffipaxokra is – amúgy ismert sebességmérési helyek eltárolhatók a GPS-memóriában, ez is segítség, közeledve jelez az eszköz. Szóval így, ha nem a saját kocsival megyek, csak a lézeres érzékelés lehetőségét hagyom ki, bár ma már egyre inkább ez lenne a fontos. Azzal nyugtatom magam, hogy ha a lézerrel befogtak, akkor már mérnek is, így a lézer-megúszását igazán a blokkolók használata segíti. Bár mások szerint elfogható az előttünk haladóra irányított lézer sugara, amit el is hiszek, mert próbáltam rendőrségi lézeres sebességmérőt, és nem olyan könnyű célozni vele.

Elitech Sat-Elite traffipaxjelző, Det-Elite radardetektor fej, és BLS SX lézer-detektorAmúgy, ha valaki fixre beszereli a radarfejet is, ugyanúgy be kell vezetni a kábelét a központi egységhez. Az egész szerelés így másfél óra bütykölést jelentett, igaz ismerem az autót, sokszor szétszedtem már. De nem kell a szereléshez semmi speciális eszköz, így másnak is azt mondom, hogy otthon is kivitelezhető a beszerelés - minden szerelési kelléket mellékelnek a kábelkötegelőtől a vezetékekig a készlethez.

Jöhetett a tesztelés, amely most közel egy éve tart. Tehát a Sat-Elite egy GPS helymeghatározásra képes eszköz, amely az adatbázisában tárolt (és a netről frissíthető) információk alapján figyelmeztet a telepített sebességmérő eszközökre. Már ez önmagában jó szolgáltatás, de a legtöbb navigációs készülék megteszi ugyanezt. A Sat-Elite érdekessége, hogy lézerérzékelő és radarjelfogó fejjel bővítve nem ismert sebességmérőkre is figyelmeztet (például külföldön), így máris felülmúlta a navigációs eszközöket. A klasszikus radardetektoroknál pedig azért jobb, mert a GPS segítségével behatárolhatók azok a pontok, ahol az érzékelők nem sebességmérőtől származó jeleket foghatnak (benzinkutak, bevásárlóközpontok, logisztikai bázisok kapu-, sorompó- ajtónyitói), így nem riaszt a készülék szinte mindenhol, ahol emberi tevékenység van.

Elitech Sat-Elite traffipaxjelző, Det-Elite radardetektor fej, és BLS SX lézer-detektorMint említettem a készülék önmagában mobilis, tehát autóból autóba vándoroltatható, így aki váltogatja a kocsikat családon vagy cégen belül, annak ideális eszköz. Azonban a két érzékelő fej nem vándoroltatható, hiszen be kell őket szerelni az autóba. Azonban a teszt alatt kipróbáltuk telepítés nélkül a két érzékelőt, és a radarfej hatékony beszerelés nélkül is

Ennek az oka, hogy a radar-elven működő sebességmérők által kibocsátott rádióhullámok jól szóródnak, így az érzékeny radarfej az utastérben is hatékonyan képes fogni a jeleket. Sajnos a lézerfej viszont csak beszerelve jó, mivel a sebességmérők lézersugár kibocsátási kúpja szűk, így jóval alacsonyabb a szóródó lézersugár aránya, mint a rádióhullámé.

Elitech Sat-Elite traffipaxjelző, Det-Elite radardetektor fej, és BLS SX lézer-detektorA Sat-Elite körülbelül egy kilométerre a mérési ponttól kezdi el a figyelmeztetést a telepített sebességmérőkre – magyar nyelven, női hangon. Közben a készülék kiírja a még hátralevő távolságot méterben, és a hang mindaddig figyelmeztet, megemlítve a sebességhatár értékét, amíg le nem lassítunk. A mérési pontnál hangjelzést ad. Az eszköz hasznosnak bizonyult, ha nincs nálam, akkor belefutok a Balaton déli partján Köröshegy falun belül telepített két automata sebességmérőbe, amelyről nem tudtam. De jó, hogy az ismert helyekre is figyelmeztet, így nem kell az előrejelző táblára vadászni, illetve rossz látási viszonyok között, fáradtan, kamiont előzve se mulasztjuk el a sebességmérőt. Igazán egy hibát vétett, az 1-es úton haladva a közeli M1 telepített sebességmérőjére figyelmeztetett – inkább legyen fals riasztás, mint kihagyott traffipax. A sebességmérő szakaszokra, tehát mikor két pont között történő áthaladást figyelnek az idő függvényében, szintén figyelmeztet az eszköz, ekkor azt jelzi mennyivel haladjunk ahhoz, hogy ne legyen baj, illetve jelzi, hogy éppen milyen átlagsebességet produkálunk (tehát alatta vagyunk-e a megengedett sebességnek). Persze, ha tépünk, lassításra szólít fel.

Elitech Sat-Elite traffipaxjelző, Det-Elite radardetektor fej, és BLS SX lézer-detektorHa az autóba berakja az ember a radarfejet is – a jobb első ülés fejtámlája alá szorítottam be – akkor védettebben autózhatunk. Bár már kevesebb a radar-elvű sebességmérő, még mindig használják, főleg lakott területen belül. A készülék minden radarra figyelmeztetett, kiírva és mondva a fogott radarsávot. A hátulról elölre mérő eszközöket is lefülelte, mert a radarjelek visszaverődtek a kocsi előtt haladó járműről, így ezt fogta a készülék. A radarfej csatlakoztatásának hátránya, hogy az adatbázis ellenére beindulnak a fals riasztások is. Azonban a készüléken mi is vihetünk be úgynevezett anti-zónát, mikor nem veszi figyelembe a radarjelző a fogott jelet, így kiszűrhetjük a fals riasztásokat. Ha pedig tudjuk, hogy a rendőrök gyakorta mérnek például egy adott benzinkút közelében, ott megszüntethetjük az adatbázisban szereplő anti-zónát – bár ekkor akkor is jelezni fog a készülék, ha nincsenek ott a rendőrök. Radarveszélyt érzékelve az Elitech kiírja a vett hullámsávot is. Ez azért hasznos, mert ha ismerjük az adott országban működő radaros sebességmérők hullámsávjait, akkor a menüben kijelölhetjük, hogy csak azokra jelezzen a készülék.

Elitech Sat-Elite traffipaxjelző, Det-Elite radardetektor fej, és BLS SX lézer-detektorA lézerfejet csak a telepített autóban teszteltük, mivel a vándoroltatásának nincs értelme. Ha ezt az eszközt is csatlakoztatjuk már igazi vezetéktenger lesz a készülék körül, mert az érzékelőfej a tápot szintén a szivargyújtóról kapja. A lézerfej az autóra irányuló közvetlen mérést minden esetben jelezte. Ekkor, ha gyorsan haladunk azonnal lassítani kell, és bízni benne, hogy nem villámkezű rendőr kezeli a lézeres traffipaxot. Ugyanis az értékelhető mérés nem azonnal indul. 

Szerencsésebb, ha a vevőfej elkap szóródó lézersugarat, erre akkor van esélyünk, ha több autó van jelen, és már az előttünk menőket is mérik. (A legrosszabb, ha magányosan haladva lézereznek le minket). Forgalomban 70 százalékos biztonsággal jelezte a nem közvetlen mérést a készülék, így kár, hogy nem hordozható a lézerérzékelő.

Összességében jól vizsgázott az Elitech Sat-Elite, az ára önmagában 60 000 Ft volt, bővítve 90 000 Ft, most megnézve az árakat 110 000 Ft-nál tart. Az igazi értéke a készüléknek a sokrétűsége, lényegében a lézeres mérés érzékelésében és szabotálásában tudnak nála többet a specializált készülékek – a lézerblokkolók.


Megvásárolható kedvezménynel is, itt. 

Komfort szolgáltatások

Az Elitech Sat-Elite rendelkezik a GPS helymeghatározás által több kényelmi funkcióval is. A készlék, ha fennáll a GPS kapcsolat, akkor a riasztási időkön kívül folyamatosan kijelzi az aktuális haladási sebességet, álló helyzetben az időt. Memóriájában tárolja a vezetett órák számát, a bekapcsolás óta megtett út hosszát, az összes megtett út hosszát, mindezen adatok lehívhatók. Ugyanúgy, mint a legnagyobb haladási sebesség, az átlagsebesség, az aktuális magasságot, GPS koordinátákat, irányszöget. További funkció, hogy a készülékbe beállítható sebességhatár, amelyet átlépve riaszt. A készülék két nyomógombbal könnyen kezelhető, de eleinte nem nélkülözhetjük a sok betüjeles rövidítés miatt a használati utasítást. Álló helyzetben az időt mutatja a készülék, ha van GPS vétel, akkor a kettőspont villog. Menet közben a sebességet jelzi ki. Így már egészen jól tudom, hogy melyik autómárka órája mennyit csal. Csak azt nem tudom a rendőrök sebességmérői is tudják-e ezt.

Elitech Sat-Elite traffipaxjelző, Det-Elite radardetektor fej, és BLS SX lézer-detektor

Elitech Sat-Elite traffipaxjelző, Det-Elite radardetektor fej, és BLS SX lézer-detektor

Elitech Sat-Elite traffipaxjelző, Det-Elite radardetektor fej, és BLS SX lézer-detektor