Opel Astra pollenszűrője

A pollenszűrős autók szellőzőrendszerében a szűrő eltömődése jelenthet hibát. A pollenszűrő egy egyszerű papírszűrő, értelemszerűen nem csak pollent, hanem a levegő apró porszemcséit is szűri, így előbb-utóbb eldugul, ráadásul a benne lerakódó szennyeződés megfogja a vizet, így amellett, hogy nem enged át elég levegőt még párásít is. Korai pollenszűrős autóknál, ami a kilencvenes évek első felének gyártmányait jelenti, előfordul, hogy a szűrő rossz elhelyezkedése miatt hajlamos a vizesedésre – ilyenkor gyakori a párásodás hibája, nem a legjobb tanács, de lehet, hogy gondtalanabb lesz az autózás a szűrő nélkül. Amúgy a szűrő a tömegtípusokhoz olcsó, 1-2 ezer Ft.

Szellőzőrács a kalaptartón, az autóa csomagtéren át szellőzik, arra megy ki a használt levegőPollenszűrős és pollenszűrőtlen autóknál is érdemes megnézni, hogy tiszta-e a légszívő rácsok környéke. Fa alatt állva falevéldarabok akadályozhatják a levegő beáramlását, ami szintén nehezíti az utastér légcseréjét, illetve a szűrőtlen autóknál száradt falevéldarabkákat fúj be a rendszer az utastérbe. Meg kell nézni azt is, hogy szabadak-e az utastér levegő kiáramló rácsai, például nincs-e rajtuk odadobott ruha, újság. Ez elsősorban négyajtós kocsiknál fordulhat elő, ahol a rács a kalaptartó végében van.

A régebbi autók egyszerűbb szellőzésének is lehetnek problémái, amelynek fő okai a koszolódás és az anyagfáradás, de hiba ok lehet az autó balesetes előélete is. A szellőzőrendszer hibáira a zaj és a bűz hívhatja fel a figyelmet. Zajt kelthet a ventilátor, a síró ventillátornak rendszerint a csapágya, a búgónak a szénkeféje ment tönkre. Ezek javítása szerelő dolga, mert a ventillátor egy-két kivétellel a műszerfal alá rejtve van beszerelve, a kiszedéséhez szét kell bontani a fél autót.

A csomagtéri szellőzőrács kárpit-oldalonA bűz oka több minden lehet, számít a bűz fajtája is. Légkondis autókban a csatornaszag-jellegű bűz figyelmeztet rá, hogy ideje megtisztíttatni a rendszert, mert begombásodott, bacival telítődött. A gombásodás oka, hogy üzemelés közben a légkondi hideg hőcserélőjén lecsapódik a levegő páratartalma, majd kikapcsolva a kondit a víz leolvad. Ehhez kapni gombátlanító sprayt. A spray mellé adnak egy hosszú csövet, ezen át kell befújni a szert a légcsövekbe, úgy, hogy közben kifelé húzzuk a szellőzőből a kis csövet – így jut mindenhová a szerből. Kell az ügyesség, a spray is drága – 10 000 ft körüli összeg -, szakműhelyek ennyiből gyorsan, egy órán belül megcsinálják. Egszerűbb az újabb és olcsóbb Prevent spray, amelyet elég berakni a kocsiba, ott kiürül és a belső keringetésen járatott szellőzés eljuttatja a hatóanyagát a szellőzőrendszerbe „csövezés” nélkül.

Mentesítsük a falevelektől a külső szellőzők környékétA jellegzetes porszag, használtautószag ellen a csőrendszer kimosásával lehet próbálkozni, nem egyszerű, mert le kell bontani a műszerfal alsó kárpitját, sokszor nem is lehet kiszedni az összes csövet – és a kárpitokba szívódott por szaga megmarad. Van még a gépszag, érdemes átnézni a motorteret az utastértől elválasztó tűzfalat, hogy minden tömítés a helyén van-e. Például a kormányoszlop, a gázbowden, a kábelkötegek körül, ha sérült, akkor tömítsük le – a hiányzó gumidugókat is pótoljuk, autósboltokban pár száz forintért kapni. Rosszabb a kipufogógázszag. A kipufogószag rendszerint a hátsó ajtó, a hátsó lámpa tömítéseinél jut be. Át kell nézni az ajtók és csomagtérfedél tömítéseit - az ötajtósok csomagtartója egy légtér az utastérrel, a négyajtósok java is a csomagtartón át „lélegzik”, arra megy ki a fáradt levegő. Ez a hiba szétszedés nélkül is behatárolható, mert ha zárt ablakoknál, a szellőzőventillátort működtetve nem jön a szag, de a ventillátort kikapcsolva, ablakot lehúzva jön, akkor tömítéshiba az ok. Ugyanis a lehúzott ablak szippantja ki a levegőt, így a levegő áramlási iránya megváltozik, ahol kimenne zárt ablakoknál a levegő, a rossz tömítéssel onnan be is jön. Csak a tömítéscsere, az ajtók beállítása segít. 

Hibás ajtógumi tömítés, érdemes kicserélniTovábbá van még egy lehetőség. Az autó szellőzőrendszerének „vége” a kiömlő rostély, rendszerint rejtett helyen van, például a lökhárító alatt engedi ki a levegőt. Hogy a levegő csak kifelé menjen, a külső felére egy gumilapot szerelnek (membrán), amely szívóhatásra rátapad a rácsra, így nem engedi be a levegőt – és vele együtt például a kipufogógázt sem. Ez a gumilap a korral veszít a záróképességéből, így engedi beszívni a rossz levegőt. Igazán csak a csere segít a dolgon. Ehhez kell szerelői tudás, vagy kárpitot, vagy lökhárítót kell leszedni, amúgy maga a cseréje egyszerű, mert ki kell pattintani a régit, be az újat. Ilyen alkatrész lényegében csak gyári van.

Öreg, megfáradt szellőzőmembrán a sárvédőben. A lökhárító alá szellőzik, így onnan szívhat vissza akár kipufogógázt is

Itt az új, sajnos csak gyári kapható, ami néha drága

A tűzfal nyílásaiból motorszag jöhet be

Az újfajta Prevent szagtalanító spray