Tiszta levegő az autóban
A pollenszűrős autók szellőzőrendszerében a szűrő eltömődése jelenthet hibát. A pollenszűrő egy egyszerű papírszűrő, értelemszerűen nem csak pollent, hanem a levegő apró porszemcséit is szűri, így előbb-utóbb eldugul, ráadásul a benne lerakódó szennyeződés megfogja a vizet, így amellett, hogy nem enged át elég levegőt még párásít is. Korai pollenszűrős autóknál, ami a kilencvenes évek első felének gyártmányait jelenti, előfordul, hogy a szűrő rossz elhelyezkedése miatt hajlamos a vizesedésre ilyenkor gyakori a párásodás hibája, nem a legjobb tanács, de lehet, hogy gondtalanabb lesz az autózás a szűrő nélkül. Amúgy a szűrő a tömegtípusokhoz olcsó, 1-2 ezer Ft.
Pollenszűrős és pollenszűrőtlen autóknál is érdemes megnézni, hogy tiszta-e a légszívő rácsok környéke. Fa alatt állva falevéldarabok akadályozhatják a levegő beáramlását, ami szintén nehezíti az utastér légcseréjét, illetve a szűrőtlen autóknál száradt falevéldarabkákat fúj be a rendszer az utastérbe. Meg kell nézni azt is, hogy szabadak-e az utastér levegő kiáramló rácsai, például nincs-e rajtuk odadobott ruha, újság. Ez elsősorban négyajtós kocsiknál fordulhat elő, ahol a rács a kalaptartó végében van.
A régebbi autók egyszerűbb szellőzésének is lehetnek problémái, amelynek fő okai a koszolódás és az anyagfáradás, de hiba ok lehet az autó balesetes előélete is. A szellőzőrendszer hibáira a zaj és a bűz hívhatja fel a figyelmet. Zajt kelthet a ventilátor, a síró ventillátornak rendszerint a csapágya, a búgónak a szénkeféje ment tönkre. Ezek javítása szerelő dolga, mert a ventillátor egy-két kivétellel a műszerfal alá rejtve van beszerelve, a kiszedéséhez szét kell bontani a fél autót.
A bűz oka több minden lehet, számít a bűz fajtája is. Légkondis autókban a csatornaszag-jellegű bűz figyelmeztet rá, hogy ideje megtisztíttatni a rendszert, mert begombásodott, bacival telítődött. A gombásodás oka, hogy üzemelés közben a légkondi hideg hőcserélőjén lecsapódik a levegő páratartalma, majd kikapcsolva a kondit a víz leolvad. Ehhez kapni gombátlanító sprayt. A spray mellé adnak egy hosszú csövet, ezen át kell befújni a szert a légcsövekbe, úgy, hogy közben kifelé húzzuk a szellőzőből a kis csövet így jut mindenhová a szerből. Kell az ügyesség, a spray is drága 10 000 ft körüli összeg -, szakműhelyek ennyiből gyorsan, egy órán belül megcsinálják. Egszerűbb az újabb és olcsóbb Prevent spray, amelyet elég berakni a kocsiba, ott kiürül és a belső keringetésen járatott szellőzés eljuttatja a hatóanyagát a szellőzőrendszerbe csövezés nélkül.
A jellegzetes porszag, használtautószag ellen a csőrendszer kimosásával lehet próbálkozni, nem egyszerű, mert le kell bontani a műszerfal alsó kárpitját, sokszor nem is lehet kiszedni az összes csövet és a kárpitokba szívódott por szaga megmarad. Van még a gépszag, érdemes átnézni a motorteret az utastértől elválasztó tűzfalat, hogy minden tömítés a helyén van-e. Például a kormányoszlop, a gázbowden, a kábelkötegek körül, ha sérült, akkor tömítsük le a hiányzó gumidugókat is pótoljuk, autósboltokban pár száz forintért kapni. Rosszabb a kipufogógázszag. A kipufogószag rendszerint a hátsó ajtó, a hátsó lámpa tömítéseinél jut be. Át kell nézni az ajtók és csomagtérfedél tömítéseit - az ötajtósok csomagtartója egy légtér az utastérrel, a négyajtósok java is a csomagtartón át lélegzik, arra megy ki a fáradt levegő. Ez a hiba szétszedés nélkül is behatárolható, mert ha zárt ablakoknál, a szellőzőventillátort működtetve nem jön a szag, de a ventillátort kikapcsolva, ablakot lehúzva jön, akkor tömítéshiba az ok. Ugyanis a lehúzott ablak szippantja ki a levegőt, így a levegő áramlási iránya megváltozik, ahol kimenne zárt ablakoknál a levegő, a rossz tömítéssel onnan be is jön. Csak a tömítéscsere, az ajtók beállítása segít.
Továbbá van még egy lehetőség. Az autó szellőzőrendszerének vége a kiömlő rostély, rendszerint rejtett helyen van, például a lökhárító alatt engedi ki a levegőt. Hogy a levegő csak kifelé menjen, a külső felére egy gumilapot szerelnek (membrán), amely szívóhatásra rátapad a rácsra, így nem engedi be a levegőt és vele együtt például a kipufogógázt sem. Ez a gumilap a korral veszít a záróképességéből, így engedi beszívni a rossz levegőt. Igazán csak a csere segít a dolgon. Ehhez kell szerelői tudás, vagy kárpitot, vagy lökhárítót kell leszedni, amúgy maga a cseréje egyszerű, mert ki kell pattintani a régit, be az újat. Ilyen alkatrész lényegében csak gyári van.