Különféle szakítószilárdságú acéllemezek, alumínium és magnézium ötvözetek használata jellemzi a Porsche Panamera-t

A Porsche még a sanghaji világpremiert megelőzően beavatott az új Porsche Panamera technikai titkaiba. Öt olyan, különösen innovatív műszaki megoldást ismertettek, amelyek felsőkategóriájú sorozatgyártású típusban először a Panamerában jelennek meg.

A Porsche Panamera négyüléses Gran Turismo a prémiumkategória vásárlói számára. A Porsche negyedik modellsorozata a 911, a Cayenne, a Boxster és a Cayman mellett. Közvetlen konkurensei a felsőkategória nagymúltú tagjai közül kerülnek ki, s menetteljesítményei, dinamikája és gazdaságossága tekintetében egyaránt a legjobbakkal kíván versenyre kelni. A Panamera elsőként ötvözi négy személy számára a luxuslimuzinok kényelmi színvonalát a Gran Turismo koncepció formájával és a sportautók képességeivel és teljesítményével.

Hajtásrendszer: magas fokú teljesítmény és gazdaságosság

 

A Porsche Panamera motorjai közvetlen benzinbefecskendezésűek, csökkentett belső súrlódással, a hűtőfolyadék hőmérsékletének jellegmezős hőmérsékletszabályzásával, csökkentett tömegű mozgó alkatrészekkel, növelt hatásfokú segédberendezésekkel. Újdonság a duplakupplungos automatizált PDK-váltó, ilyet a Porsche elsőként kínál ebben a piaci szegmensben. Hatásfokában túlszárnyalja a hagyományos automatikus váltóműveket, ám kimondottan hosszú áttételezésű legfelső fokozatával üzemanyag-megtakarítást ér el. Mindemellett gyors váltásai révén kiemelkedő menetteljesítményeket és a Porsche modelljeire jellemző, magas szintű menetdinamikát biztosít.
Új a Porschénél a Panamera automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (Start-Stop System), amely elsőként jelenik meg automatizált sebességváltóval szerelt prémium típusban. Az eredmény önmagáért beszél. A járművön alkalmazott további fogyasztáscsökkentő megoldásokkal – köztük a mérsékelt gördülési ellenállású gumiabroncsokkal, valamint a fékek alaphelyzetében a tárcsák és a betétek között mérhető mérsékelt súrlódással – együtt, a PDK-váltóművel szerelt Panamera S számára az új európai menetciklus (NEFZ) során 100 kilométerenként 10,8 literes kombinált fogyasztás adódik.

Futómű: menetdinamika és kényelem

A Panamera futóművének az alaphangolása igen magas színvonalú lengéskényelmet biztosít, ám aktív csillapítási rendszerének (PASM) köszönhetően gombnyomásra dinamikus sportfutóművé változik. A Panamera Turbo esetében a szériakivitelhez tartozó, egyébként opcióként rendelhető, kívánságra további levegőmennyiséggel szolgáló légrugózás még szélesebb szabályzási tartományt tesz lehetővé a hangsúlyosan sportos, illetve kényelmes futómű-programok között.
A karosszéria kívánságra rendelhető aktív billenésszabályzása (PDCC) segítségével az összes modellváltozat menetdinamikai adottságai és kényelme fokozható. E rendszer egyenes menetben jelentősen javítja az úttest egyik oldali egyenetlenségeire adott reakciók érzékenységét, s szabályozott hátsó differenciálzárral együtt kapható. Az extraként kínált „Sport Chrono” csomagok „Sport Plus” gombja mindemellett az összes hajtás- és futómű-rendszer legmagasabb menetteljesítményekre adaptált hangolását aktiválja. Ezek közé tartozik a szabályozott összkerékhajtással működő Porsche Traction Management (PTM) is, amely a Panamera 4S és a Panamera Turbo változatokban a szériafelszereltséghez tartozik.

Karosszéria: könnyűszerkezetes építés és funkcionalitás

Konstrukciójában a korszerű gyártástechnológiákat és a különböző anyagfajtákat célzottan, felhasználási területük és funkcióik szerint válogatva alkalmazzák, köztük a legkülönfélébb szilárdságú acélféleségekkel, könnyűfémekkel – mint például az alumínium és a magnézium ötvözetek – illetve műanyagfajtákkal. A könnyűszerkezetes ajtók teherviselő struktúráját lézeres megmunkálású, magasnyomású eljárással készült alumíniumöntvény alkotja. Az intelligens könnyűszerkezetes építésnek köszönhetően a Porsche Panamera S saját tömege 1770 kg.

Porsche Panamera alsó áramvonalas burkolat

A Panamera a kardánalagút és a kipufogó hátsódob környezetét is takaró teljes alsó burkolattal készül, amely a légellenállás, illetve a tengelyekre ható emelőerő mérséklését segíti elő. A gyakorlatban mindez magasabb szintű menetdinamikai képességek mellett jelent kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást. A teljes aerodinamikai csomag kívülről is jól látható különlegessége a Panamera Turbo négy irányban állítható, aktív hátsó légterelője, amelynek állásszöge és felületi geometriája a pillanatnyi menethelyzethez igazodó szabályzása révén szintén nagyban hozzájárul az optimális légellenállási tulajdonságokhoz, illetve menetteljesítményekhez.



 

Akusztika: sportos hangzás és magas fokú zajkomfort

A kipufogórendszer, a légbeszívás, a motor és az aero-akusztika hangforrásainak átgondolt harmonizálásával a tervezők sikerrel „komponáltak” a Panamera számára határozottan karakteres összhangzást. A jármű aero-akusztikai (szélzaj) adottságait már a fejlesztés korai stádiumában korszerű hangmodell segítségével analizálták, s szelektív hatású megoldásokkal optimalizálták. Az eredmény pedig a szélzajok prémiumkategóriához illő, rendkívül alacsony szintje, miközben az erő és a dinamika jegyében megszólaló „Porsche Sound” is zavartalanul érvényesül. 

Porsche Panamera hátsó szárny