Kipufogó javítás, kipufogó csere

A kipufogó az új autókon 4-5 évig problémamentes szokott lenni, de nem ritka, hogy óvott, garázsban tartott kocsik kipufogó rendszerei még tovább bírják. Kipufogóhibával a fiatal autók tulajdonosai csak akkor találkoznak, ha mechanikai sérülés éri a kipufogórendszert, járdaszegélyhez, fekvőrendőrhöz odaütik vagy tolatáskor összetolják azt. A kipufogó korral járó hibáit a korrózió okozza, ugyanis a kipufogót csak kívülről festik, belülről a csövek és dobok felülete védtelen, így ha nem jár a motor, állás közben a bent lecsapódó víz oxidálja a csupasz acélt. A folyamatot gyorsítja, hogy idővel a rendszeres hőhatás miatt kiég az acélból a szén, így hajlamosabb lesz a korrózióra. Minél jobb minőségű és vastagabb anyagból készül a rendszer, annál hosszabb az élettartama.

A gyári kipufogódob dob a BMW 15 éves koráig bírta

A korrózió menetrendje szerint elsőként a hátsó kipufogó dob megy tönkre, belülről szétrohad, vagy a csőcsatlakozásnál lyukad át. A középső kipufogó dob, vagy dobok élettartama a hátsók duplája, mivel közelebbi a helyzetük a motorhoz, így a bennük lecsapódó nedvességet a kipufogógázok gyorsabban kiszárítják, kevesebb az idő a rozsdásodásra. A motorhoz legközelebbi kipufogó gyűjtőcső a hátsó doboknál minimum háromszor több ideig bírja, de sokszor az autó még az eredeti alkatrésszel kerül a bontóba. Persze nagyban függ ez a gyűjtőcső kialakításától, az öntvény lényegében nem megy tönkre, a csőből hegesztett pedig a hegesztés mentén, vagy a lambda-szonda csatlakozásánál rozsdásodik.

A kipufogó élettartama az anyagminőség mellett nagyban függ a használattól is. A szabad ég alatt tárolt, keveset használt autók kipufogói mennek tönkre a leghamarabb, de rossz a helyzete a rövid utas városi üzemmódot folytató autóknak is, mert nincs idő a kiszáradásra. A legtovább az a kipufogó bírja, amely garázsban tartott, és rendszeresen használt, hosszabb üzemidőre igénybe vett autó alatt dolgozik. 

A BMW kipufogó hátsó dob dupla lemezből készült, ezért bírta sokáig
A kipufogóhiba nem marad észrevétlen, mert hangosan jelez a tulajdonosnak. Kezdetben az autó hangja csupán „sportosabb”, majd a fals hang egyre mélyül a lyuk átmérőjének a növekedésével. A hang mellett a kasztni alól kilengő kipufogógázok is látványosan mutatják a hibát. A kipufogóhiba nem csak kétes értékű látvány- és a hangélményt nyújt, veszélyessé is válhat, mert a kasztni alatt kiszabaduló kipufogógáz bejuthat az utastérbe, könnyebb gázmérgezést okozhat, amely fejfájással, hányingerrel jár. A nagyon tönkrement kipufogórendszer a motor teljesítményét és fogyasztását is ronthatja, sőt híbát is okozhat a szelepek beégésével. Továbbá a környezetvédelmi felülvizsgálatról is elküldik az autót, és közúti ellenőrzéskor a rendőr vagy a Közlekedési Felügyelet ellenőre három napra korlátozhatja a zöldkártya érvényességét. 

Felnyitott rossz kipufogódob, a csere a megoldás

A kipufogóhiba alattomos is lehet. Előfordul, hogy a kipufogódob épnek látszik, de mégis csereérett, mert a rozsda megette a dob belső szerkezetét. Ezt a folyamatot gyorsítja, hogy a dobokban hangtompítóként használt bazaltgyapot gyűjti a vizet, a kipufogógáz lassan szárítja ki. A gyapot idővel képes eltűnni a dobból, a kipufogógáz kiszárítja, ettől széttöredezik, és kis darabokban távozik a gázárammal együtt - ezért az újabb doboknál üvegszálgyapotot használnak, amely ellenállóbb. A belső szerkezet károsodását jellegzetes, lemezhangú kipufogóhang jelzi.



Kipufogórendszer flexibilis rugalmas cső-összekötő eleme, hajlamos a hibára
Nem csak a kipufogódob rohadhat el, a csövek sem mindig bírják a rozsda támadását. A csövek korróziója kívülről indul, rendszerint a csőtoldatoknál, a bilincsek alatt lyukadnak, főképp, ha már leégett a gyári védőfesték. Az autógyárak a gyűjtőcső után flexibilis csőtoldatot szoktak alkalmazni, amely a rendszer középső részével teremt kapcsolatot. A szerepe, hogy a motor rezgése ne jusson át a kipufogórendszerre, és így ne okozzon mechanikai fáradást, ne törjenek le a tartóelemek, vagy repedjen el a dob a cső bekötésénél.



A kipufogórendszer renoválására a csere vagy a javítás nyújt megoldást. Az előbbi a tisztább munka, de rendszerint drágább megoldás. A kipufogócserét vállalkozó szellemű autósok otthon is elvégezhetik. Elsőként meg kell keresni a hibát, rendszerint ehhez elég alánézni a járó motorú autónak, a hang rávezeti a hibakeresőt a lyukra, amelyet könnyű észrevenni a körülötte lévő koromról. Ha így nincs meg, akkor aknára kell állni, vagy fel kell bakolni a kocsit, ilyenkor viszont álló motornál kell keresgélni – az aknában összegyűlő, vagy a kocsi alá szoruló kipufogógáz ájulást okozhat. Meg kell állapítani, hogy a rendszer melyik része a hibás, a hátsó, a középső dob, vagy a gyűjtőcső, illetve ezeken milyen jellegű a hiba: a dob, vagy a cső rohadt-e el.



A kipufogó javítás hegesztéssel kényes, vigyázzni kell a kasznira

Kisebb csőrepedésnél, illetve a dob és a cső csatlakozásánál felbukkanó lyuknál érdemes meghegeszttetni a kipufogó rendszert - ha nincs otthon hegesztő cucc. A hegesztés által, ha viszonylag jó állapotú a cső és a dob egyéb része, még fél- egy évvel kitolható a csereidő. Nincs értelme a nagyon agyonlyukadt rendszert hegeszteni, sokszor nem is sikerülhet, ugyanis már úgy szétégett az acél, hogy nincs mihez hegeszteni, vagy később a hegesztés mellett újra átlukad a kipufogó. A flexibilis kipufogó csövek nem hegeszthetők.



Univerzális kipufogó dob felszereléséhez sokszor kell toldani a csöveket
Mikor a hegesztés nem segít, jöhet a vásárlás. A mai alkatrészpiacon típusspecifikus és univerzális kipufogó is kapható. Egyszerűbb a specifikusat választani, ez csereszabatos az eredeti elemmel, a motor- vagy típuskód alapján katalógusból választják ki a megfelelő alkatrészt. Csak hátsó kipufogódob cseréjekor elképzelhető, hogy univerzális is könnyen felszerelhető, ugyanis ezekre több felfüggesztési pontot szerelnek. Univerzális hátsó dobokból elsősorban a sportkipufogók kaphatók, olcsóbban, mint a típusra szabott sportdobok. Egyéb univerzális dobot olyan autóra érdemes felszerelni, amelyhez nem kapni neki szánt elemet, vagy az a ritkasága miatt nagyon drága. A felszereléshez többféle csőtoldat is kapható, azonban egyes dobokra a cső nem bilinccsel rögzíthető, hegeszteni kell, vagy speciális, roppantógyűrűs a csőcsatlakozás, ilyenkor ismét autószerelő műhelybe vezet az út – a csődarabok hajlítása is szükséges lehet, ez se jellegzetes otthoni barkácsmunka.



Kipufogó felfüggesztő gumi

A tönkrement kipufogóval a rendszer kisegítő alkatrészeit is cserélni kell. Rendszerint mire szétrohad a lemez, addigra a kipufogósort a karosszériához rögzítő gumitartók is elöregednek, megrepedeznek. Bár sokat kibírnak, akár három tartó súlyterhelését is képes elviselni ideig-óráig egy, viszont a szakadásukkal sokat kockáztat az autós, mert leszakadhat a teljes kipufogórendszer. A gumitartók ára töredéke a kipufogóénak. Nem csak a szakadás okoz bajt, a megnyúlt gumielemek miatt a lógó kipufogó bele-beleüthet a kasztniba, leverve az alvázvédelmet rozsdásodást okozva.

A régi kipufogó levétele nem egyszerű feladat, a csőtoldatok általában összerozsdásodnak, csakúgy a szorítóbilincsek csavarjai. Sok csavarlazító használatával, a kalapács lazító ütéseivel lehet megindítani mindkettőt, majd a kipufogót csavargatva, húzva lehet szétszedni. A flexibilis csőtoldat cseréjéhez nem kell leszerelni az egész rendszert, elég a toldat rögzítőit oldani. Azonban, ha nagyon összenőtt a csővégekkel, vagy hozzáférhetetlen helyen van, akkor mégis le kell szerelni a rendszert.

Az új kipufogó felrakása már jóval egyszerűbb. Az alkatrészboltokban kapni kipufogópasztát az összerakáshoz, ez amellett, hogy megakadályozza a két csőrész összenövését, könnyebbé teszi a felillesztést és tömíti az esetleges réseket. Paszta nélkül grafitos zsírral is felilleszthető a kipufogó, igaz ez nem tömít. Mielőtt meghúznák a szorítóbilincsek csavarjait érdemes jól beállítani a kipufogót, lökdösve kell ellenőrizni, hogy sehol ne üsse a kasztnit. Jó minőségű kipufogót felszerelve a csere után az autós csak újabb három-négy év elteltével fogja újra hallani a sportosodó kipufogózajt.

(Ha olvasna a sportkipufogókról, a kipufogó tuning fogásokról akkor kattintson ide!)
A legtisztább munka az új, típusra szabott kipufogó rendszer felszerelése