Kettős tömegű lendkerék javítása

A váltót bizony le kell húzni, így sok mindent le kell bontani a motor alól

A kettős tömegű lendkerekek bevezetésével a gyártók a motorok rezgéscsillapításának egy újabb szintjére léptek. A káros rezonanciákat szinte nyomban elfojtva sokkal kultúráltabbá tették a dízelmotorok üzemét. Sőt, a kettős tömegű lendkerekek a vezető dolgát is könnyítik, a nagy nyomatékú motorokkal könnyebb rángatás nélkül elindulni, mivel a tengelykapcsoló az új típusú lendkerék által rendelkezik egy bizonyos fokú rugalmassággal.

Kettős tömegű lendkerék cseréje

A váltó leszedve, ott a kuplung szerkezet

A gond ott kezdődik, mikor a kettős tömegű lendkerék elromlik. Ezt könnyű észrevenni, előbb csak bizonyos fordulatokon jelentkezik addig nem tapasztalt rezonancia, később már majd minden üzemállapotban hallható daráló-búgó hang a motor felől. A kettős tömegű lendkerék csak cserével javítható.

Kettős tömegű lendkerék cserekészlet

Az új lendkerék, hozzá a kuplungszerkezet és a kuplungtárcsa. Felül a régi szerkezet és tárcsa, de érdemes egybe cserélni hiába használható még

A gyártói vállalások szerint a kettős tömegű lendkerekek várható élettartama úgy 150 000 km. Ekkor javasolt a cseréje, amely az ajánlás szerint együtt történjen a kuplungszerkezet, a kuplungtárcsa és a kinyomócsapágy cseréjével. Mindez már sejteti, hogy nem kétfilléres javítással állunk szemben. A teljes anyagigény bekerülési költsége elérheti a 400 000 Forintot, és ebben a szerelési díj még nincs benne.

Kettős tömegű lendkerék javítása

A lendkerék leemelése

Esetünkben egy Ford Focus C-Max 2.0 TDCi típust javítottak, itt az anyagár 320 000 Forintra rúgott, de kedvezményekkel! Ebből a lendkerék ára kétszázezer forint. Amúgy a kocsi 130 000 km-t futott, tehát a hiba még nem volt időszerű. Azonban egy chiptuningolt autóról van szó, amely a gyári 136 helyett 160 lóerőt teljesít, jóval nagyobb nyomatékkal, amely ezek szerint jobban terhelte a teljes hajtásláncot.

Kettős tömegű lendkerék javítás, kinyomócsapágy is cserélve lett

A kinyomócsapágyat is cserélni kell

Emlegettük már az anyagköltséget, de még nem beszéltünk a legalább félnapos szerelési időről. A lendkerék kiszereléséhez ugyanis szét kell húzni a motort és a váltót, ez utóbbit rendszerint le is kell szerelni. Mikor már hozzáférhető a tengelykapcsoló, azt is le kell szedni.

Csavarrögzítő használata a lendkerék csavaroknál

Ajánlott a csavarrögzítő használata

Ezután csavarozható le a helyéről a lendkerék. A még fent lévő darabon néztük a hibáit, a lendkerék szabad mozgású darabja, amelynek a feladata a rezgéscsillapítás, lógott, és lötyögött. Így elszabadulva ledarálta a rögzítőcsavarok fejét és a saját szegecseit is. A kettős tömegű lendkerék roncsolás nélkül nem megbontható, belül csillapítórugók, műanyag rugóágyak és szintén kenést, valamint csillapítást adó szilikonzsír-szerű kenőanyagot tartalmaznak (zárt rendszerben), a szabadon mozgó belső lendkerék rögzítését biztosító elemek törnek el.

Kettős tömegű lendkerék cseréje

Az új darab felszerelése igazán csak a súlya miatt macerás, egy jól szétbontott autón kényelmesen hozzá lehet férni. Szét- és összeszereléskor az egyik legnehezebb feladat a váltó-diffi egység le- és felszerelése, ez bizony háromemberes mutatvány. A lendkerék felszerelését követően a javítás mozzanatai egy normál kuplungszerkezet és kuplungtárcsa cserével egyeznek meg. Tehát a lendkerék után felkerül a tárcsa, majd a szerkezet, a kuplungházba beszerelendő az új kinyomócsapágy. Mikor a váltó is a helyén van visszaszerelhető a féltengely, összerakható a megbontott futómű, a helyükre kerülhetnek a leszerelt segédberendezések, csövek és burkolatok.

Kettős tömegű lendkerék cseréje

A váltó beemelése

Kettős tömegű lendkerék cseréje hagyományosra

A kettős tömegű lendkerekek magas ára miatt megjelentek olyan javítókészletek, amellyel hagyományos egytömegű lendkerékké építhető át ez a drága alkatrész. A szerelői tapasztalatok alapján azonban nem ajánlható fenntartások nélkül ez a javítási mód. Ugyanis a hajtáslánc elemeit, a váltót, valamint a motor egyéb rezgéscsillapítást ellátó elemeit a kettős tömegű lendkerék használatához méretezték. Ha kiesik a sorból ez utóbbinak a hatása, több lesz a káros rezonancia, amely akár a váltó, a motortartók tönkremenetelével is járhat. Volt eset, mikor a javítókészletet beszerelve rosszabb lett az eredmény, mint az eredeti rossz alkatrésszel. Sajnos úgy tűnik bele kell törődnünk, hogy a kettős tömegű lendkerék a mai autók egy drágán javítható, de nem kihagyható alkatrésze.

A kiszerelt kettős tömegű lendkeréken jól láthatók a belül ledarált fejű szegecsek, a kenőanyag kiverődési nyomok

Kettős tömegű lendkerék sérülése