Autó karosszéria polírozás

A két eltérő szemcsenagyságú polírozóanyag, amivel készült a kocsi

Az autók fényezését sokféle behatás éri. Ne felejtsük el, hogy eredetileg a fémlemezre felvitt bevonatok elsődleges feladata a lemezek védelme. Később támadt igényként a festékekkel szemben, hogy szépek is legyenek. A lényeg, hogy a fényezés védi a karosszériát, mi meg a fényezést! Hiszen a fényezés sérülése okán a karosszéria korróziója is megindulhat, ezt pedig egy autótulajdonos sem szereti.
Az autók fényezése a használat során (mint minden más) kopik és sérül. Érhetik durvább behatások, például ágak karcolása, gépi mosók durva-kopott keféi, lefagyott hó lecsúszása, madárürülék, kőfelverődés. Emellett folyamatos a nem ilyen feltűnő behatás, mint a napfény fakító hatása, és a levegőben lebegő porszemek koptató hatása. Ez utóbbi kettő a fényezés mattulásában figyelhető meg. Így rendszerint előbb a kocsi vízszintes felületei vesztenek a színükből, ahol a napfény beesési szöge a legkisebb.

Karosszéria polírozás

A polírozás fentról lefelé halad: a tetőn kezdik


Az autók fényezése több rétegből áll. Ez régebben is így volt, de a fejlődéssel a rétegek száma nőtt. A csupasz acélra a jobb gyártók a festékek előtt felvisznek egy korróziógátló fémréteget, például cinket. Ezt követi az alapozó réteg, majd egy kiegyenlítőréteg, erre jöhet a színt adó festékréteg, majd erre egy felületi védelmet biztosító lakkréteg. Persze gyártótól függő a rétegek száma, mert szín- és lakkrétegből is lehet több. A mai korszerű fényezések esetén a külső behatásokkal szembeni ellenállóképességet a felületi átlátszó lakk adja. Enélkül a festék hamar lekopna.

Karosszéria polírozás: eltérés a tetőn

Egy klasszikus ilyen volt-ilyen lett kép:  kép jobb oldalának tetőrésze még a régi, a balon kész a polírozás


Ezt a felső lakkréteget koptatjuk, több-kevesebb sikerrel. Mert még azonos szérián belül is enyhén eltérő lehet a lakk minősége, van úgy hogy puhább, ekkor jobban karcolódik, viszont nehezebben reped – például kőfelverődéskor, vagy enyhe horpadáskor -, van hogy keményebb és sikerrel ellenáll hosszabb ideig még a gépi mosónak is, viszont a kőfelverődésre lepattogzással reagál. De legyen bárhogy, a kocsin ezt a felső lakkréteget ápolgatjuk, ezt látjuk mattnak, karcosnak.

Autó polírozás

Ilyen a kész tető a vaxolás után. Tükröződik


A fényezés regenerálására már régen kitalálták a polírozást. A polírozás lényegében nagyon finom csiszolás. Ugyanis a mattulást is rengeteg pici karcolás okozza. Az elmélet, hogy, ha ezeket a karcolásokat eltüntetjük, akkor újra fényes lesz az autó. Az eltüntetéshez egy szintre kell hozni a fényezés felületét, akkor homogénen töri a fényt, fényes lesz. Illetve, ha egy szintre nem is hozzuk, de a karcolások éleit eltüntetve közel sima lesz a felület, megszűnnek a mattulást adó fénytörések, még a mélyebb karcok körvonalai is eltűnnek, mintha ott sem lennének.

Autó polírozás: sárvédő kész, csomagtartó matt

Megint egy összehasonlítás: a sárvédő kész, a csomagtérfedél még polírozás előtt


A polírozás nehéz munka. Kézzel a legnehezebb, de géppel sem könnyű, és a legritkább esetben gyors. Egy szuper alapos polírozás legalább háromféle pasztával, három fázisban történik és egy napot is elvisz. Azonban nem szükséges mindig ilyen komoly polírozást bevetni, ha már egyszer szép a kocsi, elég évente egyszer finoman átpolírozni. Egy ilyen polírozást próbáltunk ki autómosó partnerünknél, a Maja Autómosónál, aki egy téli ápolócsomagban, utólagos waxolással és műanyagápolással együtt kínálja, nagyon kedvező, 7900 forintos áron.

Polírozódik a nózi

A tükröződéseken azért látni, hogy nem egy elhanyagolt vason dolgoznak


A polírozás előtt mindig alaposan le kell mosni az autót, nehogy ottmaradó homokszemcsék kerüljenek a polírkorong alá, akkor rögtön nem finom, hanem durva csiszolás történne. A megszárított autó beállhatott a polírozó műhelybe. Itt két eltérő szemcsefinomságú polírozóanyaggal dolgozták meg a karosszériát, előbb géppel, majd kézzel. A polírozást mindeig felülről kezdik, előbb elkészülnek a vízszintes felületek, majd a függőlegesek. A polírozós munkát a szétszóródott, a résekbe begyűlt polírozóanyag eltüntetése követte, ezt a falcokból, díszlécek alól is kitisztították.

Autópolírozás

A wax felkenése


A kocsi fényezése már messze nem volt újszerű, öt éve volt utoljára polírozva. A két lépcsős polírozás is már egy szintre hozta a karosszériát, és nagyon szép fényessé tette a fényezést. Ezután megkapta a waxot és a műanyag- és gumi ápolást. Ezeknek is van értelme, és nem csak a kinézet. A wax egyrészt légmentesen zárja a nem látható repedéseket a fényezésen, így gátolja a korróziót, másrészt a vékony wax-felület felfogja a fent sorolt károsító hatások javát. Ráadásul könnyebb mosni az autót, és még a madárpiszok maró hatását is gátolja.

Autópolírozás

Szépre törölgetés

Autópolírozás

Falcok kitörlése

Autóápolás

A végére jutott a műanyagápolás

Műanyagápolás