Lambdaszonda csere első próbálkozás

Az első próbálkozás fékolajjal, mint csavarlazítóval

A lambda szonda a kipufogógáz összetételét „szondázza”, tehát az elhelyezése meglehetősen strapás életkörülményeket biztosít a számára. Merthogy a kipufogórendszerben, a kipufogócsövön kialakított fészekbe csavarva dolgozik. Rendszerint a kipufogó gyűjtőcsőnél alakítják ki a fészküket, itt meglehetős a hőség, illetve a korszerűbb, Euro 4 besorolású autóknál van még egy lambda szonda a katalizátor mögött, ami monitor üzemmódban ellenőrzi, hogy tényleg tiszta-e a távozó gáz.

Lambdaszonda kulcs a könnyebb cseréhez, ha nem fér rá a csillagkulcs
Ilyen a lambdaszonda kulcs-fej, ezzel sem jött ki, úgy begyógyult

Elméletileg a lambda szonda egyszer használatos alkatrész, mivel a menetrészére olyan bevonatot visznek fel, amely a csavarkötés oldásakor leválik – épp azért, hogy kicsavarható legyen a szonda, hiszen a meleg munkahelyén minden más kenőanyag kiég. Ha újra becsavarják a szondát, akkor legközelebb már a kicsavarása bajos lehet, mert teljesen begyógyul. 

Lambdaszonda marad, jött a melegítés

Nesze neked egy kis hőhatás

Nos ilyen begyógyult, már egyszer kiszedett és visszarakott szondát próbáltunk kiszerelni. Először fékolajat kapott a szonda töve, ugyanis ez az anyag maró hatású, jól kúszik, hatékonyabb a legtöbb csavarlazítónál – más begyógyult csavarokat is érdemes a fékolajas módszerrel indulásra bírni. Mivel a szonda végén van egy csatlakozó, nem biztos, hogy egy csillagkulcsot át tudunk fűzni a vezetéken – a csatlakozó más- és más méretű, a villáskulcs pedig lefordulhat. A szerszámgyártók viszont tudják ezt, és kapható speciális lambdaszonda kulcs, ezen van egy horony a vezetéknek, továbbá hosszú a nyaka, így a racsnis kulccsal csavargatható a szonda.

Lambdaszonda és csavarkulcs harca, az egyik kint van

Az egyik szonda már kint, de kellett a másik is

De az enyém nem volt csavargatható. Így jött az utolsó bevethető fegyver, a hegesztőpisztollyal melegítés. Ez necces dolog, mert a lambda-szonda, bár nagy a hőtűrése az ilyen melegítést nem szereti, és jó az esély rá, hogy tönkremegy. Végül a melegítéssel kiszabadult. Ekkor látható volt, hogy nem csak a szonda menete ment tönkre, hanem a kipufogón kialakított fészek menete is – sőt a lambdaszonda fészek körbe repedt, mint felrakva kiderült ki is fújt. 

Lambdaszonda-fészek szép repedéssel

Az elkorrodált, kifújó fészek

Így adott volt a következő feladat, egyrészt új menet vágása a lambdaszondára, másrészt menetfúrás a kipufogócsonkon. Mondjuk a régi kipufogócsonkon ezt egy azonos menetméretű anyacsavar felhegesztésével oldotta meg a szerelő. A menetek helyrehozatala után már szépen visszacsavarható lett a szonda, de előtte kapott spéci kenőanyagot, a gyári bevonathoz hasonlót, hogy legközelebb könnyen kiszerelhető legyen. 

Lambdaszonda-fészek melegítés utáni hűtése

A makacsabb vizet is kapott

Persze az egy dolog, hogy visszakerült a szonda, még kérdéses volt, hogy túlélte-e a hegesztőpisztolyos melegítést. A kipufogórendszer összerakása után a motor a bontós katalizátor miatt nem jól működött, így újra leszedtük az egészet, visszaraktuk a régit, így a szonda újból kijött és visszament a régi gyűjtőcsőbe, ami lealább nem fújt ki. Az autó újra működött, nem a szonda volt a bűnös, túl is élte a melegítést.

Lambdaszonda a második is kujött

Ennek kifejezetten örültem, mert egy új szonda ára az autómhoz több mint 30 000 Ft-ba került volna. Később kapott egyedi katalizátort is, felejtettem a bontott katalizátort, az új rendszerrel is szépen dolgozik a meggyötört lambdaszonda.

Érdekes lehet: korábbi cikkünk a lambdaszondáról, lambdaszonda cseréről és vásárlásról,

cikk az egyedi katalizátor beépítésről

Hol bukik a rossz lambda szonda?

A lambda-szonda tönkremehet a melegítéses kiszerelés mellett belső szerkezeti probléma miatt is, amelyet a szonda öregedése okozhat. Ha rossz, akkor fals jelet küld a motorvezérlésnek, amely keverékképzési hibát okoz. A vezérlés vagy túl dús, vagy nagyon szegény keveréket adagol a hengerekbe, az előbbinél a motor fulladozik, rángatva gyorsít, csökken a teljesítménye, az utóbbi esetén leáll. A korszerűbb motorvezérlő rendszerek felismerik a hibás jelet és a továbbiakban nem veszik figyelembe, hibajelet küldenek az autósnak a motor pedig vészüzemmódban helyettesítő jelet használ a memóriájából. Régebbi autóknál, amelyek maguktól nem ismerik fel a szonda hibát, a lambdaszonda a stekker lehúzásával kiiktatható, ezzel a motor vészüzemmódba kényszerül. Ha ilyenkor megszűnik a fulladozás, rángatás, leállogatás, akkor a szonda a hibajelenségek oka. A szondák normális esetben 100 000 km megtétele után öregednek, tehát a legalább nyolc éves, vagy idősebb autókban. Hasonló a hibajelenség, ha kontakthibás a csatlakozó, vagy elszakadt a szonda vezetéke. A rossz lambdaszonda, amelynek nem a csatlakozója, vagy a vezetéke hibás, nem javítható, cserélni kell. Léteznek univerzális szondák is, mint ez, ezek ára olcsóbb a típusspecifikusnál.

Lambdaszonda-fészek menetének ötletes pótlása

Egy csavaranya felhegesztve, így nem kell menetet vágni

Lambdaszonda-fészek menetének újravágása

Lambdaszonda fészek menetének rekonstruálása menetvágással

Lambdaszonda-fészek menetének újravágása közelről

Ugyanaz közelről

Lambdaszonda a helyén

Lambdaszonda már a helyén

Lambdaszondák eltérő kialakítással
Nem volt azonos a két szonda a vezetékek számát tekintve sem...

.....és persze a csatlakozók is különböztek

Lambdaszondák eltérő kialakítással