Generátor felújítás
A generátor felújítás a régi darab szétszerelésével kezdődik
Miközben egyre fogy az olyan alkatrészek köre, amelyeket még érdemes felújítani – mivel már olyan olcsó a tömeggyártott új alkatrészek ára -, a generátor tartja a pozícióit és továbbra is a gazdaságosan felújítható részegységek halmazába tartozik. Sőt kellő szakértelemmel a felújítása műhelykörülmények között is elvégezhető, igazán nem kíván specializált eszközöket.
Persze a szakosodott vállalkozásoknál más a helyzet, ők a szerszámkészletüket, műszereiket erre a feladatra optimalizálták, lényegében sorozatfelújítást végeznek. Egy ilyen kisüzembe vittünk be egy meghibásodott generátort, és követtük végig az útját a beadástól a teljes felújításáig. Ilyen a Ferr-Vill is, amely gyári megbízásra is felújít generátorokat.
Látható mennyire kopott a rézpálya
Elsőként darabokra szedik a generátort. Szétcsavarozzák a házat, kiemelik az forgórészt, amelyről lehúzzák a régi csapágyakat, kiforrasztják az elektromos csatlakozókat és kiszedik az állórészt, valamint az elektromos panelt is a diódasorral. A házról is leszedik a feszültségszabályzót és a zavarszűrőt. Az egész alkatrészkupac egy dobozba kerül és elindul az állapotfelmérés-felújítás útján. Csupán a csapágyak és a szénkefék végzik azonnal a szemétben, ugyanis ezeket a kopó alkatrészeket minden esetben cserélik.
A részegységeket megtisztítják, a házat (szakszóval első- és hátsó generátorpajzsot) homokfúvással fémtisztára kezelik. A forgórész csúszógyűrűit is megvizsgálják, ha nem vészesen kopottak, akkor esztergával felszabályozzák, ha kitöltötték az idejüket, akkor újra cserélik őket.
Az elektromos alkatrészek állapotát méréssel állapítják meg. A mérőasztalra az állórész, a forgórész, a feszültségszabályzó és a diódahíd kerül. Ha rosszak, akkor újat kell a helyükre tenni, illetve az állórész és a forgórész újratekercselhető, azonban ezeknél a részegységeknél már igaz, hogy nem minden esetben éri meg a felújítás, olcsóbb a távol-keleti eredetű új elem megvásárlása.
Miután minden alkatrészt felmértek és megtisztítottak, akkor összegyűjtik a cseredarabokat, minden bekerül a már említett dobozba és mehetnek az alkatrészek az összeszerelő részleghez.
Összeszereléskor számítógépes adatbázisban ellenőrzik a generátor típusát, valamint elvégeznek még néhány karbantartási feladatot, így az állórész belső korróziómentesítését, a forgórész festését. Ezután összerakják a generátort, tehát beforrasztják a diódahidat, az állórészt, a forgórészre felkerülnek az új csapágyak, összeillesztik a pajzsokat, felrakják a feszültségszabályzót és a zavarszűrőt. Végezetül felszerelik a szintén felújított és újrafestett ékszíjtárcsát és hűtőventillátort.
Esetünkben a csúszógyűrű erős kopása lehetett a hibaok, ebből újat kapott a forgórész. Az elektromos alkatrészek jók voltak, azonban a feszültségszabályzó bár megfelelően működött a széle törött volt, ezért ezt is cserélték. Újak a csapágyak, a szénkefék, és minden alkatrészt megtisztítottak és amit kellett újrafestettek. A csavarok és alátétek többsége is új.
Homokszórás kézzel.....
Az összeszerelés után a generátor még nem szabadult, ment a tesztpadra. Itt a miénk nagyon jó szerepelt, névlegesen 80 Amper áramerősségre képes, de maximum 96 Ampert tolt. A töltőfeszültsége 14,7 Volt, ami nagyon jó a mai korszerű, kalcium ötvözetű és felitatott akkumulátor típusokhoz, amelyek bizony igénylik a 14,4 Volt fölötti töltőfeszültséget.
...vagy géppel
A szakemberek véleménye szerint a sokszor (az új autókra is jellemző, főképp európai típusokra, beleértve a prémium márkákat is) alacsony, 13,8 Volt körüli töltőfeszültség az oka, hogy az akkuk éppen kihúzzák az autó garanciaidejéig és idő előtt tönkremennek. Az alacsony feszültséggel az akku soha nem töltődik fel teljesen, a kapacitásának csak az 50-60 százalékára képes feltöltődni. A tesztpad után még egy azonosítás, majd a garancialevél kitöltése és az alkatrészek összejelölése (a garancia miatt) történt. Kész lett a felújítás.
Utolsóként beszéljünk a költségekről: a generátorunk fent leírt felújítása 12 000 Forintba került. Emlékeztetőül, a bontott, és igen hamar tönkrement generátor 10 000 Forintot kóstált. Hasonló korú, tehát egy régebbi típusú autó generátorának a felújítása átlag 20 000 Forintba, a kilencvenes évek autóinak a generátora átlag 20 000-40 000 Forintba, a 2000-től gyártott kocsik generátorainak a felújítása pedig 40 000-100 000 Forintba kerül. Ezek nagyjábóli átlagárak, eltérés lefelé (mint esetünkben) és felfelé is előfordulhat.
Ha még jó, akkor a réz futópályát esztergálással javítják
ha nem jó, akkor leszedik és újat kap a forgórész
Az új rézgyűrű felsajtolása és bekötése
Az elektromos alkatrészek mérése
Indulhat az összeszerelés, minden felújított vagy új
összefele is van mit tisztítani
Az összerakás után egy teljesítmény mérés
Már csak a garanciajegy kell