A lézer detektorok és blokkolók kapcsán megszoktuk a magas árakat, így kicsit meglepődtünk, hogy a detektorbolt.hu kínálatában találtunk egy 13 200 forintot kóstáló kis eszközt, amely képes a lézer-mérésre figyelmeztetni. Korábban is használtunk-teszteltünk az EliTech nevű koreai gyártótól, és az a holmijuk nagyon bevált, több büntetéstől megmentve. Így kicsit szkeptikus voltam, hogy egy ilyen olcsó valami, hogy léphet a jó 90 ezres cucc közelébe-helyébe.

Elitech lézer detektor fej

Persze látva a készüléket már leesett a tantusz: lényegében egy külön választott lézerérzékelő diódasorról van szó, amely fej megegyezik a drága készülékhez kínált érzékelő egységgel. A nagy ötlet, hogy elhagyhatjuk a gps-es központi egységet a sok szolgáltatásával, helyette egy szivargyújtó egységet kapunk, ami a legegyszerűbben jelzi, ha mérést észlel: sípol.

A beszerelés is egyszerű, lényegében otthon elvégezhető. Ehhez megtalálunk az érzékelő dobozában mindent, vezetékeket, kötegelőket, kétoldalas ragasztót. A macera igazán a kábelezés, már ha valamennyire is normálisan akarjuk csinálni - beköthető úgy is a fej, hogy gyújtást adva azonnal működjön, és ne kelljen elfoglalni a szivargyújtóaljzatot. De mi nem így csináltuk.

Elitech lézer detektor érzékelő fej

A javaslat szerint (és tudva, hogy a rendőrök a rendszámra céloznak) a rendszám körül kerestünk helyet. A lézer érzékelő fej éppen befért a rendszám alatti rács rései közé - szerencsés helyzet. A gyártó szerint függőleges helyzetben is beszerelhető a fej, azonban a dióda-szemek enyhe szögben állnak egymáshoz képest, így vízszintesen nagyobb az észlelési szögük. Ami lézernél különösen fontos, tudva, hogy a fránya lézersugár mérőkúpja szűk, szóródása se olyan "zabolátlan", mint a rádióhullámnak.

Elitech lézerérzékelő készlet

Szóval a rácsba elsőre kétoldalas ragasztóval rögzítettük a lézer érzékelőt. A vezetéket a motortéren át vezettük az utastérbe, végig gyári kábelkötegek mellett haladva. Bár hosszú a vezeték, éppencsak elért a középkonzol szivargyújtó-csatlakozójáig. Az egész egy órás molyolás volt, kezdődhetett a teszt.

Úgy alakult, hogy elsőre nem találkoztam méréssel. Másodikra pedig rácsostul majdnem elhagytam a lézerérzékelőt is, sőt igazán az érzékelőfejnek köszönhettem, hogy nem hagytam el a kipattant rácsot, amelynek meggyengültek a tartófülei és elengedte magát. Ezután újra ragasztottam, a rácsot csavarozással stabilan rögzítettem. De a fizikai tesztelésnek még mindig nem lett vége. Utóbb a mosóban le nagynyomásúzták a fejet, amit magam alatt húztam kilométereken át! Szevasz 13 pénz!

Elitech lézerfej

De a szadizásnak kitett fej túlélte. Újabb felszerelés jött. Sajnos a fejen nincs hely csavarozásra, így spoiler-ragasztóval rögzítettem a rácshoz, ezt már nem lehet lemosni!! Minthogy lézert még mindig nem fogtam, megnéztem a rendőrségi beosztást traffipaxot keresve. Így tudatosan mentem vadászni, bár nem szívesen csinálok ilyet, nem jó kísérteni a dolgot!

Frontálisan, egyedül hajtva a traffipax felé egyértelmű a jel: a baj, hogy rendszerint ekkor már a mérés is megtörténhet! Többször megfordultam, kíváncsian, hogy a szóródó jeleket is veszi-e a fej, valamint féltakarásban működik-e a készülék. Kerestem hátulról mérő traffipaxot is: ekkor észlelte az előttem haladóról szóródó jelet! Persze, ha nincs előttem senki, akkor bukta az ilyen mérés. Lényegében 80 százalékban jelezte a lézeres mérést az eszköz. És, hát ha már egy büntetést elkerülünk, bőven megtérül az ára a legalacsonyabb büntetéssel is kalkulálva.

Elitech lézer fej