Autó beázás megszüntetése

A beázás igen kellemetlen hibája egy autónak. Ha a víz bejut az autóba, sok bajt okozhat, az elektromos vezetékeknél zárlatot, a lemezfelületeknél rozsdásodást, a kárpitoknál elszíneződést, vetemedést és általánosságban rossz szagot. Egyik sem olyan jelenség, amelynek bárki is örülne. Vannak rejtett és látványos beázások. Volt autóm, amelynek korrozió miatt a torpedólemezen és a padlólemezen át jutott be víz, és átáztatta a szőnyeg alatti hangszigetelő gumiszőnyeget. Észrevenni rossz időben lehetett a dohos, nedves szagról és a páramentesíthetetlen szélvédőről – a fűtés beindításával extra sebességgel kezdett párologni a víz, amellyel az autó szellőzőrendszere nem tudott megbírkózni. Másik autómnak a csomagtartója ázott, ez a karambolos múlt miatt, a lámpatestek mellett jutott be egyrészt a csomagtérfedélen lecsurgó víz, másrészt az a víz, amit a kocsi esőben felvert a hátfalra. Egy harmadik autóm pedig majdhogynem ázott ahol bírt, a fáradt ajtótömítésen, valamint a szélvédő felső éle mellett is.

Csúnya beázás, amelyet a gőzborotvás kínzás mutatott megMint az előzőekből kitűnik, a víz az autó rosszul tömített nyílásain, hibásan javított, rosszul illesztett karosszériaelemei mellett, vagy a rozsdásodó lemezein át juthat a kocsiba. Két kivétellel az autók beázása is besorolható az otthon is javítható kategóriába. A két kivétel egyike a korrózió, aki nem tud hegeszteni otthon, az kénytelen karosszérialakatoshoz vinni a kocsit. A másik kivétel az, mikor a ragasztott szélvédőnél ázik be az autó. Lehet próbálkozni utólagos szigeteléssel – csőrös pisztolyból kinyomva – rendszerint úgy sem sikerül, autószerelők és üvegesek egybehangzóan azt mondják, hogy ki kell szedni a szélvédőt és újra beragasztani. Ilyenkor nem garantált, hogy egybe marad kiszedéskor a szélvédő.

De mielőtt erről döntene az ember, meg kell találni a beázás helyét. Van amikor ez látható, esőben például becsurog a víz az üvegfelületeken, vagy a kárpitokon látni a beázások helyét – foltos a kárpit frissen a víztől, kiszáradva a víz által bevitt kosztól. Rossz esetben a kárpit el is deformálódhat. Viszont, ha nem találni egyértelműen a beázás helyét, akkor keresni kell. Ehhez jó, ha van két ember, az egyik az autóban – néha a csomagtartóban – a másik kívülről egy nagynyomású mosóval. A vízsugarat végig kell vezetni az illesztéseknél, lámpáknál, és figyelni bentről hol jut be a víz. 

csúnya ázásnyomok fehér ajtókárpitonAz ajtó mellett bejutó vízért sokszor az öreg tömítések a felelősek. Ha jó állapotúak (nem szakadtak, repedtek), csak már ellapultak, akkor egy egyszerű módon elmúlasztható a beázás. Térddel ki kell támasztani az ajtót, majd az ablakkeretet az ablak lehúzása után magunk felé kell hajlítani. Nem könnyű, és óvatosan kell csinálni, nehogy túl hajlítsuk a keretet és nagyobb bajt okozzunk. Megjegyzem van olyan kocsi, aminél nem hiszem, hogy sikerül bármennyit is hajlítani az ajtón! Itt nincs más lehetőség, mint új tömítést kell venni, ezt rendszerint márkaszervizben kapjuk meg. A szakadt, elmállott tömítések helyett is újat kell venni. Előfordul, hogy alulról jut be víz az ajtóknál, ha folyamathiányos a tömítés – a korral össze is húzódnak a tömítések. Ide megtehetjük, hogy például bontóban vett tömítésből vágunk egy kis darabot és pótoljuk a folyamathiányt – ez a javítás, csak az alsó részen válhat be. 

Rongyá ment tömítés kabriónJellegzetes beázási pont a tetőablak. Ezek kereténél juthat be a víz, szintén a tömítések hibái miatt. Át kell vizsgálni a tömítéseket, a külső lehet a folyamatos napsugárzástól repedezett, ennek hibájáról a tetőlemez pereménél megjelenő rozsda is árulkodhat. De bejuthat víz az elmozduló üveglap, vagy lemezbetét széleinél is, ekkor nem a keret tömítése, hanem maga az ablak tömítése a felelős. A keret tömítésének a javítására megoldás lehet az autóipari tömítőanyag gumiperem alá juttatása, persze a legjobb az új tömítés, de az nem mindig beszerezhető. Az ablakbetét tömítése csak cserével javítható, vagy örökre beragasztjuk az ablakot. Van úgy, hogy alattomosan ázik a tetőablak, és a víz a tetőkárpit fölött csurog végig. Erről sajnos akkor szerzünk csak tudomást, ha már átázik a kárpit és rendszerint maradandó sérülést szerez. 

Nagyon rossz állapotú tetőablak tömítésA csomagtartóba bejutó víz nem annyira feltűnő, viszont káros ez is. Egyrészt a csomagtartó dohos lesz, az utastérnél nehezebben szellőzik, másrészt a kárpitok alatt elkezd dolgozni a rozsda. Ide két módon juthat víz, vagy a csomagtérnyílás hibás tömítése mellett, vagy a hátsó lámpák elöregedett tömítésénél. Előfordul, hogy a tömítések jók, de a kocsi törött volt és nem jól áll a csomagtérfedél, illetve a lámpák nem fekszenek fel a tömítésre. Ilyenkor a csomagtérfedelet beállítással a helyére kell tenni, már amennyire lehet, a lámpáknál pedig plusz tömítést kell alkalmazni.

Esetlen tömítési próbálkoás az A-oszlop aljánál

A tetőablak beázása miatt átázott és levált héjas tetőkárpit

Igen rossz állapotú ajtótömítés, csak a csere segít rajta