Mikor az autó panasza az egyenletlen alapjárat, akkor a szerelők rendszerint kiszerelik az alapjárati motort és megtisztítják. Nem véletlenül teszik ezt. Az alapjárati motor vezérel egy szelepet, amely a levegőt adagolja a motor alapjárati üzemében, tehát a fojtószelep zárt helyzetében. A motorelektronika figyeli a fordulatszámot, ha esik, akkor több üzemanyagot fecskendez be, amihez több levegő is kell, ha nő, akkor fordítva teszi ezt.
Alapjárati motor kiszerelése, tisztítása, beállítása

Az alapjárati motort a tisztításhoz ki kell szerelni

Az alapjárati motor hibája okozhat egyenletlen alapjáratot. A hibajelenség, hogy az alapjárat nem stabil, ciklikusan nő-, majd visszaesik, mint egy versenyautó a bemelegítési üzemben. Az ok, hogy az alapjárati motor nem képes finomszabályzásra. Így egyszer elszegényedik a keverék, mire az elektronika rádúsít, felszökik az alapjárat, erre az elektronika elveszi az üzemanyagot, esik a fordulatszám, mindeközben az alapjárati motor nem képes annyi levegőt juttatni a hengerekbe, hogy ideális legyen a keverési arány, csak kullog az események után. Jellemző, hogy hidegüzemben a hiba nem jelentkezik, hiszen ilyenkor emelt alapjárati fordulatszámon, dús keverékkel üzemel a motor. 
Alapjárati motor kiszerelése, tisztítása, beállítása
Ha a külső koszos, nem biztos, hogy a belső is. Majd a kifolyó tisztító folyadék megmutatja

Durva esetben a gázról lelépve leáll a motor, vagy üzemmelegen egyre magasabbra kúszik az alapjárat és egyre nagyobb amplitudóval túráztatja magát a motor. További hibajel lehet, ha üresjáratban a gázt adva felpörgetjük a motort, majd a gázt elvéve a fordulatszám nagyon lassan esik vissza. A hibajelenségek külön-külön, vagy együtt is jelentkezhetnek.
Alapjárati motor kiszerelése, tisztítása, beállítása

Adjunk neki bőven tisztítót

Tehát ha ezek alapján feltételezzük az alapjárati motor működési hibáját, akkor első körben ki kell szerelni. Le kell kötni a levegőcsöveket, lehúzni a csatlakozót. Az alapjárati motor nem szétszerelhető alkatrész, megbontani csak roncsolással lehet, így a bemenő és kimenő levegőcsatornákba juttatott tisztító folyadékkal (például féktisztító spray) kell felvenni a küzdelmet a lerakódások ellen. Ugyanis a levegővel bejutó kis porszemcsék és a szívócső irányából érkező benzinpára, továbbá az öntvényfalon hidegben kicsapódó pára lassan lerakódásokat képez, amely akadályozza a szelep mozgását, illetve a tökéletes zárását.
Alapjárati motor kiszerelése, tisztítása, beállítása

Visszaszerelve be lehet állítani

Ha a tisztítás folyamán barnás-szürkés lé folyik ki az alkatrészből, akkor jó helyen tapogatózunk. Mikor már tiszta folyadék távozik, akkor abbahagyhatjuk a tisztítást és visszaszerelhetjük a szelepet. Az első indításhoz csavarjuk be a szabályozó csavart (amellyel a levegő mennyiségét szabályozzuk az alapjárati üzemben). Beindulás után ugyanezen csavarral állítsuk be pontosan a gyár által előírt mértékre az alapjáratot. Ha a koszosodás volt az ok, akkor mindennek jól kell működnie, és az alapjárat finoman beállítható, és stabil.