Subaru Forester dízel alulméretezett akkuját leváltó új akku

Az akkumulátorok importjával és kapcsolódó termékek fejlesztésével foglalkozó Forex Kft. az idén áprilisban vásárolt egy Subaru Forester Boxer dízelt. Valószínűleg szakmai ártalom, de először az akkumulatorát és az inditási képességet kezdték vallatni. Első benyomásuk az volt, mintha az akku nehezebben, lassabban forgatná az indítómotort, mint ahogy azt egy új autótól elvárhatnánk.

Az alábbi tesztben bemutatjuk, mit mutattak a műszerek a szubjektiv megérzéssel összevetve.

A motor es az akkumulátor fontosabb paraméterei:

- 2,0 boxer diesel motor

- 70 Ah gyári akku (PANASONIC 95D26L)

(Megjegyezzük, hogy 70Ah-s akkut inkább ekkora benzines motorhoz szoktak

beépiteni, dízelhez inkább 100Ah a járatosabb – pl. Mazda 6 Diesel).)

Előszor indítási tesztet végeztek +10°C-on és üzemmeleg motornál.

Gyári Subaru akku indítási görbéjeA gyári 70Ah-s akku inditási görbéjét az 1. ábra mutatja:

Látható, hogy az egyébként 12,7V feszültségű akkumulátor kb. 7,5V-ig „esik be”

indítózás közben, és aztán 10-11V között teker. 

Ugyanez az akkumulátor meleg motorral a következő képen látható (2. ábra).



Indítási görbe meleg motorral

Meleg motorral 0,5V-al kisebb a beesés, a forgatás is kb. 0,5V-al magasabban történik. Eddigi mérések alapján azt tapasztalták, hogy az indítási feszültség minimum 8,5-9,5V között szokott lenni. A mérthez hasonló alacsony feszültség értékeket csak gyengélkedő akkumulátor, vagy önindító, illetve alulméretezett akku vagy -15°C alatti hőmérsékleten mértek. Ebben az esetben viszont az a műszaki vélemény, hogy a szokásosnál nagyobb feszültségesést nem az akkumulátor gyengesége okozza (ld. kesőbb, az összehasonlító teszt), hanem a Subaru ezen típusának indítási áramigénye nagyobbra sikeredett.

A mérés után akkumulátort cseréltek, egy ABX 75Ah D26L akku került az autóba. Ennek a felitatott rendszerű, folyadékmentes akkunak az indítoárama 750A EN, a gyári kb. 510A-al szemben.

Másnap ezzel is elvégezték a kihűlt és meleg motoros mérést.

Új akkumulátor indítási görbéje3. ábra a hideg (+10°C),

a 4. ábra a meleg motoros inditást mutatja.
Meleg motoros mérés

Az ABX akku legalsó pontja hidegen - melegen szinte ugyanolyan, 0,1V az eltérés, a forgatás 10,5-11,5V között zajlik. Az autótól független műszeres méréssel is összehasonlították a két akkumulátort, sőt egy, a gyárival megegyező új Alphaline 57029 akkut (70Ah) is mértünk harmadikként, referenciaként. A mérést -18°C-ra lehűtött akkumulátorokon végezték, 400A konstans árammal, 15 másodpercig. 

5. ábra

Mint látható az ABX akkumulátor kb. 0,7V-al kisebb feszültségesés mellett szolgáltatja a 400A-t -18°C-on. Ez bizony komoly különbség amikor téli hidegben indítani kell! Ilyenkor ugyanis nem csak az autó lehet -18°C-os, hanem az akku is. A biztonságosabb indítás érdekében a legközelebbi akkucsere alkalmával a vizsgált ABX 75Ah D26L akkut javasoljuk beépíiteni a Subaru dízel típusába a tulajdonosoknak, nem csak a határozottan magasabb hidegindító árama miatt, hanem mert abszolút gondozásmentes és a rezonanciatűrő képessége is messze felülmúlja a hagyományos folyadékosokét!

A fenti előnyös tulajdonságok miatt ezzel a technológiával gyártott akkumulátorok kerülnek gyárilag beépítésre a felsőkategóriás modellekbe (pl. EXIDE AGM900 vagy AGM760 a Mercedes és BMW autóiban).

Forex banner